Vacuumvraag

Gestart door Elsje, 21-12-2008 15:52:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Elsje

#15
Thuur complimenten voor de uitleg in NL  ;) Ik begrijp het weer ietsje beter. :eusa_doh: Maar hoe kan ik de nipple testen. Als de motor stationair draait is de nipple open en "zuig" de vacuumslag lucht uit de inlaatbuis naar de turbo. Dat geeft een zeer duidelijk (luid) zuiggeluid.

Als ik jou goed begrijp zou er nauwelijks luchtstroom mogen zijn via de vacuumslang van inlaatspruistuk naar inlaatbuis bij de turbo, als de motor stationair draait. Correct? Dus is de nipple bij mij waarschijnlijk defect?  :eusa_think:

Er is geen luchtstroom van vacuum naar carterontluchting. Als ik de carterontluchting eraf haal in de buurt van de nipple voel ik geen vacuum aan de zijde van de nipple

thuur

Je hoeft niets te doen aan de nippel. Het ontwerp zorgt ervoor dat de luchtstroom altijd goed is. Het stekkertje is voor het verwarmingselementje wat in extreme gevallen vorst moet voorkomen. Daar hoef je je in dit land geen zorgen om te maken.

Gewoon het knie-tje vernieuwen of een slangklem aanbrengen als ie niet meer goed aansluit.


Gr 8)

Elsje

Citaat van: thuur op 26-01-2009 23:36:08
Je hoeft niets te doen aan de nippel. Het ontwerp zorgt ervoor dat de luchtstroom altijd goed is. Het stekkertje is voor het verwarmingselementje wat in extreme gevallen vorst moet voorkomen. Daar hoef je je in dit land geen zorgen om te maken.

Gewoon het knie-tje vernieuwen of een slangklem aanbrengen als ie niet meer goed aansluit.


Gr 8)
Citaat van: thuur op 26-01-2009 23:36:08
Je hoeft niets te doen aan de nippel. Het ontwerp zorgt ervoor dat de luchtstroom altijd goed is. Het stekkertje is voor het verwarmingselementje wat in extreme gevallen vorst moet voorkomen. Daar hoef je je in dit land geen zorgen om te maken.

Gewoon het knie-tje vernieuwen of een slangklem aanbrengen als ie niet meer goed aansluit.


Gr 8)


Beide Volvomonteurs waren met mij eens dat het zuigende/sissende geluid niet normaal is. Een van hen merkte op dat het zou kunnen zijn dat er in de vacuumslang/buis een vernauwing zit die de de hoeveelheid vacuum geregelt. De tekening in vadis geeft een dunne buis aan met aan beide zijden stukje slang en koppelstukken die aansluiten op nipple en inlaatspruitstuk. Bij mij is het 1 dikke slang van Nipple naar inlaatspruitstuk. Die slang lijkt niet origineel.
Het zou kunnen zijn dat die dunne buis de luchtstroom beperkt. Dit zou kloppen met het verhaal van de monteur. Ik ben benieuwd hoe het bij andere roffels zit.


thuur

Zo hoort het:
Citaat van: Elsje op 26-01-2009 19:32:03


1 Dikke slang van potje naar nippel. 1 dunne slang van kerstboom naar nippel.

Anders doe je meteen de complete carterventilatie reinigen/vervangen dan kun je die buis meteen mee vervangen.





Ik las trouwens dat je op zoek was naar het bestelnr. van de nippel. Ik denk niet dat je het nodig hebt, maar vooruit.



Gr 8)

mehn

Citaat van: thuur op 27-01-2009 13:51:42
1 dunne slang van kerstboom naar nippel.

Bij mij zit die dunne niet aan de kerstboom maar links aan het inlaatspruitstuk. Precies zoals op de eerste foto die jij post ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Elsje

#20
Citaat van: thuur op 27-01-2009 13:51:42

Anders doe je meteen de complete carterventilatie reinigen/vervangen dan kun je die buis meteen mee vervangen.




Ik heb inderdaad geen nieuwe nippel nodig maar een nieuwe buis van inlaatspruitstuk naar nippel zoals op jouw foto hierboven. Nou is de carterventilatie gereviseerd bij de inbouw van de LPI installatie door Mesman dus daar hoef ik niets aa te doen. Waarschijnlijk hebben ze daar toen de dikke slang gemonteerd. Maar ik kan er naast zitten ik had de auto toen nog niet.

Ik zal morgen eerst eens kijken of de buis die samen met de cartterontluchtingslang in een rubber mantel zit er nog in zit.. De rubber mantel heb ik tussen alle slangen en buizen door gezien. Lijkt me niet dat je die buis eruit kan krijgen zonder de mantel te slopen/verwijderen. Als die er nog is heb ik alleen de koppelslangetjes en rubber knietjes nodig.

Zoniet dan zal moeten bekijken of ik zonder het inlaatspruitstuk uit te bouwen een nieuwe buis kan aanbrengen.  Leuk klusje bij deze buitentemperatuur  ;D ;D

Bij mij zit de vacuumslang net als bij Mehn zoals op die foto. Alleen is het bij mij 1 slang naar de nippel met een buitendiameter van ik denk ruim 1 cm

thuur

Citaat van: mehn op 27-01-2009 17:23:07
Citaat van: thuur op 27-01-2009 13:51:42
1 dunne slang van kerstboom naar nippel.

Bij mij zit die dunne niet aan de kerstboom maar links aan het inlaatspruitstuk. Precies zoals op de eerste foto die jij post ;)

Je hebt gelijk. Die dunne slang zit idd links aan het spruitstuk. Ik heb de foto klakkeloos overgenomen en niet nagedacht :-[


@Elsje: Beide slangen zitten idd in een soort schuim. Met een Stanleymes moet je dat wel kunnen doorsnijden. De dikke slang is sowieso te hard om eruit te trekken. Haal ook het luchtfilterhuis en evt. de verdeelkap los om wat meer ruimte te krijgen.

Als Mesman bezig is geweest verwacht ik dat alles juist is aangesloten.


Gr ;)

Elsje

Citaat van: thuur op 27-01-2009 20:58:00
Citaat van: mehn op 27-01-2009 17:23:07
Citaat van: thuur op 27-01-2009 13:51:42
1 dunne slang van kerstboom naar nippel.

Bij mij zit die dunne niet aan de kerstboom maar links aan het inlaatspruitstuk. Precies zoals op de eerste foto die jij post ;)

Je hebt gelijk. Die dunne slang zit idd links aan het spruitstuk. Ik heb de foto klakkeloos overgenomen en niet nagedacht :-[


@Elsje: Beide slangen zitten idd in een soort schuim. Met een Stanleymes moet je dat wel kunnen doorsnijden. De dikke slang is sowieso te hard om eruit te trekken. Haal ook het luchtfilterhuis en evt. de verdeelkap los om wat meer ruimte te krijgen.

Als Mesman bezig is geweest verwacht ik dat alles juist is aangesloten.


Gr ;)

Ik kan geen buis vinden voor de vacuum van spruitstuk naar nippel. Ik had nog een stukje dun vacuumslang (30 cm) met een kleine binnendiameter liggen. Ik heb dat er net even tussengezet en wat blijkt het geluid wordt een stuk minder. Vadis geeft aan dat de originele buis 60 cm lang is. Is dus meer 2 x zo lang = meer weerstand = minder doorstroming dus minder geluid. Denk dus dat ik de oplossing heb gevonden. Monteren van de originele buis, slangetjes en aansluitstukjes tussen inlaatspruitstuk en nippel (inlaatbuis turbo).

c70

volgens mij heb ik hetzelfde probleem voor mijn t5r
wat heb je exact vervangen of gedaan ?
ik zelf ben voornemens om alle turbo- en vacuumslangen te vervangen door nieuwe.
maar welk type/merk?