huilend / gierend geluid bij wegrijden met koude motor

Gestart door MM, 25-01-2009 17:57:34

Vorige topic - Volgende topic

MM

Bij mij het volgende probleem:  Bij wegrijden met koude motor heb ik een gierend / huilend geluid.
Dit geluid is NIET toerental afhankelijk -waar al vele topics over gaan. Kenmerken:

- 2,5 10v handgeschakeld LPG G3, ECC
- alleen bij koude motor
- bij intrappen koppeling blijft het geluid, neemt af naarmate de snelheid afneemt
- alleen bij rijden, geef ik na het starten gas dan hoor ik niets
- slechts een paar honderd meter, dan is het over

Voorlopige conclusie: heeft niet te maken met riem en alle componenten die hieraan hangen vanwege het niet toerental afhankelijk gedrag.

Mijn vraag: waar kan dit geluid dan wel mee te maken hebben? Ik denk zelf een beetje in de richting van aandrijflijn / versnellingsbak, graag extra suggesties / ideeen

MvrG, Mark Elzinga

arjenT5R

denk dat je eens naar je remmerij enzo moet kijken
piepen je remmen ook als je remt?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

MM

Dank voor je snelle reactie.

Achterremmen piepen soms, geen plaatjes, komt volgens mij vaker voor.
Remklauwen voor vervangen, verder geen remklachten of trillen.

thuur

Stopt het geluid in 1x of neemt het langzaam af in volume?

Voordat je vertrekt, krik de auto eens op en draai zo hard je kunt aan de wielen. Hoor je het geluid dan ook?

Heb je olielekkages?

Gr :eusa_think:

Nunki

ik had het ook bij m'n vorige 850. Bij mij was het idd na een paar 100 meter (als de boel iets opgewarmd was) weer verdwenen, en gekoppeld aan het toerental. Heb niet kunnen achterhalen wat het nou was, maar dacht zelf altijd aan de multiriem / spanrol van die riem  ??? Was volgens de garage waar ik apk liet doen heel waarschijnlijk.
Succes,
Joost

VolvoDeMio

Nunki

Citaat van: VolvoDeMio op 25-01-2009 22:28:48
@ Nunki:

Citaat van: MM op 25-01-2009 17:57:34
......
Dit geluid is NIET toerental afhankelijk
......

skoeza, was ff gefocused op 'neemt af naarmate de snelheid afneemt'  8) da was bij mij ook namelijk

MM

Citaat van: thuur op 25-01-2009 21:43:25
Stopt het geluid in 1x of neemt het langzaam af in volume?

Voordat je vertrekt, krik de auto eens op en draai zo hard je kunt aan de wielen. Hoor je het geluid dan ook?

Heb je olielekkages?

Gr :eusa_think:

Het geluid neemt geleidelijk af; ik hoor het voornamelijk in eerste twee versnellingen dus bij lage snelheid. Na de eerste rotonde kan ik iets vaart maken naar 50 km/u waarna het geluid bij de volgende rotonde -weer een paar honderd meter verder- weg is.
Overigens: trap ik de koppeling in als ik dit geluid hoor, dan is het er nog steeds, maar neemt af als de snelheid  dan ook afneemt.
Wel lijkt het geluid gekoppeld te zijn aan de temperatuur: alleen bij koud weer en koude motor

Kan dit geluid in differentieel of versnellingsbak zitten? Ter info: het geluid is niet erg hard -maar hoort er natuurlijk niet te zijn.

Olie verlies ik niet. Zie ik mezelf al hard aan het wiel draaien voordat ik wegrijd?

Dank voor de reactie,

grt, Mark

EdenAli

thuur

Citaat van: MM op 27-01-2009 19:20:55
Kan dit geluid in differentieel of versnellingsbak zitten? Ter info: het geluid is niet erg hard -maar hoort er natuurlijk niet te zijn.

Olie verlies ik niet. Zie ik mezelf al hard aan het wiel draaien voordat ik wegrijd?

Het lijkt in de aandrijflijn te zitten.. Ik zou het toch eens doen :P

Gr 8)

de boekhouder

Bij vooruit en achteruit rijden ?

Een paar keer op je rempedaal trappen voor je gaat rijden ?
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)