vervangen distributieriem

Gestart door RoVoR, 27-01-2009 11:58:39

Vorige topic - Volgende topic

RoVoR

Beste mede roffelaars,

Ik ben nog niet toe aan het vervangen van de distributieriem maar toch even het volgende:

Weet iemand een post waarin het vervangen van de distributie beschreven staat, of wil iemand een handleiding posten.

Ik heb hier in het forum zitten zoeken naar een handleiding om de distributieriem te vervangen. Helaas via de zoek functie kom ik niks verder, lijkt wel of die zoek functie niet helemaal werkt.

Alvast bedankt

LPGLE

zoek functie...resultaten in omgekeerde volgorde.  dus achteraan staat het meest relevante.

UITBOUWEN
* 850-modellen - verwijder:

- Clips van brandstofleidingen
- Expansievat (niet loskoppelen)

- Voorste spatscherm van motor ( niet verwijderen , maar op klappen , en met een parkertje tijdelijk vastzetten )
* Verwijder de hulpdrijfriem
* Verwijder de distributieriemkap
* Draai de krukas met de klok mee tot de distributiemerktekens overeenstemmen
* Verwijder de bovenste spannerbout
* Draai de onderste spannerbout iets los en verdraai de spanner om de plunjer vrij te maken
* Verwijder de onderste bout en de spanner
* Verwijder de distributieriem
  OPMERKING:Draai niet aan de krukas of de nokkenassen met de distributieriem verwijderd
  OPMERKING:Bij vervanging van de distributieriem dient tevens de spanrol te worden gecontroleerd en gesmeerd. Wanneer de spanner heeft gelekt of de plunjer geen weerstand biedt of is vastgelopen, dan dient de spanner te worden vervangen
  OPMERKING:Breng een aanslagring (ond.nr.1271851-6 voor de motoren met code B5204, B5254S en B5234 resp. ond.nr.1275047-7 voor motoren met code B5202S en B5252S) aan (bij koude motor) op de plunjersteel van de spanner, met de verzonken zijde naar boven en gecentreerd t.o.v. de spannerbehuizing. Deze ring dient te worden vervangen telkens wanneer een nieuwe distributieriem wordt aangebracht
INBOUWEN
* Druk de spannerplunjer in en als hij helemaal gecomprimeerd is, vergrendel hem dan in zijn stand door een borgpen van 2mm. in te steken
* Controleer of de distributiemerktekens overeenstemmen
* Leg de distributieriem op tegen de klok in, beginnend bij het krukastandwiel
* Breng de spanner aan en haal de spannerbout aan
* Verwijder de borgpen van de spannerplunjer
* Draai de krukas twee omwentelingen met de klok mee en controleer of de distributiemerktekens overeenstemmen. Wacht 5 minuten
* Monteer de spanningsmeter nr.998.8500 op de riem bij #
* Controleer of de riemspanning 3,5-4,6 eenheden (21mm.-riemen) of 2,5-4,0 eenheden (23mm.-riemen) bedraagt
  OPMERKING:Alleen B5252-motor: span de riem aan tot 2,7-4,2 eenheden. Alleen B6304GS-motor: span de riem aan tot 2,5-3,5 eenheden
* Indien de spanning niet correct is, vervang de spanner
* Monteer overige onderdelen in de omgekeerde volgorde van de verwijdering

RoVoR

Bedankt,

Daar kunnen we wat mee.
Nog zo'n 15.000 km en dan ga ik ermee aan de slag.

Eugene

Druk de spannerplunjer in en als hij helemaal gecomprimeerd is, vergrendel hem dan in zijn stand door een borgpen van 2mm. in te steken

Zoals het hier omschreven staat, zou ik maar alvast een nieuwe bestellen ;D

If it's not blown, it sucks...

arjenT5R

heeeeeel rustig mm voor mm terug duwen
nieuwe zou ik niet op bezuinigen trouwens ;)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Yilmaz Tosun

Heb in die 16 jaar dat ik bij volvo werk nog maar een keer de spanner vervangen. Zolang het er niet erg vettig uitziet kun je het gewoon laten zitten  ;)

Eugene

Citaat van: Yilmaz Tosun op 28-01-2009 21:48:28
Heb in die 16 jaar dat ik bij volvo werk nog maar een keer de spanner vervangen. Zolang het er niet erg vettig uitziet kun je het gewoon laten zitten  ;)

Zo is dat

thuur

Over de afgelopen 2 850's heb ik er toch al 2 moeten vervangen.

Gr ;D

Eugene

Citaat van: thuur op 29-01-2009 01:15:14

Over de afgelopen 2 850's heb ik er toch al 2 moeten vervangen.

Gr ;D

Ongeduldig? ;D