dashboardmeters werken niet

Gestart door volvowolf, 28-12-2008 19:53:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvowolf

Hallo allemaal,

Sinds vandaag heb ik problemen met een aantal meters in het dashboard van mijn
volvo 850(1995). Het gaat om de volgende meters:

-snelheidsmeter,
-kilometerteller,
-brandstofmeter,
-temperatuurmeter,
-toerenteller,

geen van alle meters werken, als ik de auto start blijven ze stil staan.
bij andere type auto's hoor je wel eens dat de printplaat van het klokkenspel de boosdoener
is, en de soldeereilandjes hiervan eventueel opnieuw moeten worden gesoldeerd.

Of zou het iets te maken kunnen hebben met een zekering, sensor die de geest gegeven heeft.

Kan dit bij de volvo ook het geval zijn?, iemand anders met het zelfde probleem?

Alleen rijden wordt zo een beetje gevaarlijk, wie kan mij helpen
om dit probleem op te lossen alvast bedankt voor de hulp.

groet,
Volvowolf


850 2.5 20V 95 353.000 km

francois

contoleer eerst of de connctor nog goed gemonteerd zit
connector zit boven p de combi


vr

Ludo

Citaat van: thuur op 24-07-2008 10:50:58
Het vallende meter syndroom. Misschien moeten we maar een clubje oprichten...

Nee, de echte oorzaak is nog niet gevonden.

Citaat van: thuur op 26-10-2008 17:39:24
De "vallende meters" hebben wel meer mensen last van. Een echte oplossing, behalve het complete klokkenhuis te vervangen, is er nog niet.

JaapT-5

#3
Citaat van: Ludo op 29-12-2008 07:25:52
Citaat van: thuur op 24-07-2008 10:50:58
Het vallende meter syndroom. Misschien moeten we maar een clubje oprichten...

Nee, de echte oorzaak is nog niet gevonden.

Citaat van: thuur op 26-10-2008 17:39:24
De "vallende meters" hebben wel meer mensen last van. Een echte oplossing, behalve het complete klokkenhuis te vervangen, is er nog niet.
... dit zou allemaal heel goed zo kunnen zijn maar het mij doen deze symptomen denken aan een defecte startschakelaar, het CONTACT in het contactslot. Wanneer dit de boosdoener is werken de meters niet meer, ABS lampje brandt en (knipper)lichten functioneren niet.
Controleer of dit zo is door na het starten de sleutel voorzichtig naar voren te drukken (richting stand III) en weer langzaam terug naar stand II. Meters gaan werken, ABS lampje dooft lichten branden...
Het vervangen van de startschakelaar kost (als je't zelf doet) niet onwijs veel.
Onderdeelnummer 9447803 was € 45,70 ex.
Dan: (Denk evt aan de radio code) Accu losmaken. Plastic kappen rond stuurkolom verwijderen (2x torx 15, 2x torx 25). Oude schakelaar losmaken (2 x schroef); loskoppelen en dan met de nieuwe schakelaar alles in omgekeerde volgorde.

[edit: aantal schroeven...]
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)

volvowolf

Vanmorgen nog geprobeerd te auto te starten, in eerste instantie ging dit goed. Langzamer hand kwamen de metertjes terug
brandstof,toerenteller, en een tijdje later de temperatuur meter. op het moment dat ik klaar ben om weg te rijden slaat de motor af. Ik draai de sleutel terug en probeer opnieuw te starten, helaas geen gehoor bij het omdraaien van de sleutel. Met een startkabel moeten starten na een stuk rijden stil gezet en weer gestart. Bij stilstaan sloeg hij weer af, en wou weer niet starten. Opnieuw met de startkabels gestart.

Het lijkt dat de metertjes het weer doen, zou het niet starten eventueel te maken kunnen hebben met de defecte startschakelaar?

850 2.5 20V 95 353.000 km

francois

contact slot versleten wat jaap aangeeft

vrgr

volvowolf

Kan de zwakke slecht opgeladen accu misschien ook een probleem zijn. Ik ben naar aantal garage's geweest waaronder de echte volvo dealer, deze vraagt al belagelijk hoog x bedrag om te kijken wat het probleem zou kunnen zijn. Mijn eigen garage geeft aan dat de huidige accu 55 ah -12v waarschijnlijk te ligt is voor deze volvo en het koude weer extra kracht kost. En dat het zo goed als zeker einde verhaal is voor de accu.

Ook geeft men aan dat het wegvallen van de metertjes ook te wijten kan zijn aan de slechte accu. Als advies is gegeven een 75 ah aan te schaffen. Prijs indicatie +/- 130. Is dit beter dan de huidige of kan ik dit beter niet doen.

Daarnaast heb ik iets opgevangen dat wanneer je met een benzine volvo simpele 55 ah accu, een dieselauto wilt starten de accu ook slechter wordt. Is dit echt zo?     
850 2.5 20V 95 353.000 km

JaapT-5

Citaat van: volvowolf op 30-12-2008 18:54:43
Kan de zwakke slecht opgeladen accu misschien ook een probleem zijn. Ik ben naar aantal garage's geweest waaronder de echte volvo dealer, deze vraagt al belagelijk hoog x bedrag om te kijken wat het probleem zou kunnen zijn. Mijn eigen garage geeft aan dat de huidige accu 55 ah -12v waarschijnlijk te ligt is voor deze volvo en het koude weer extra kracht kost. En dat het zo goed als zeker einde verhaal is voor de accu.

Ook geeft men aan dat het wegvallen van de metertjes ook te wijten kan zijn aan de slechte accu. Als advies is gegeven een 75 ah aan te schaffen. Prijs indicatie +/- 130. Is dit beter dan de huidige of kan ik dit beter niet doen.

Daarnaast heb ik iets opgevangen dat wanneer je met een benzine volvo simpele 55 ah accu, een dieselauto wilt starten de accu ook slechter wordt. Is dit echt zo?     

Prijsindicatie voor de accu lijkt mij stevig. De accu voor mijn 850 (volvo#30772209, 60Ah) kostte € 88,23 ex. bij de dealer.

Als je in de gelegenheid bent:
Laad de accu eerst op (buiten de auto) en kijk dan of de auto start en wat de instrumenten doen.
Controleer ook de dynamo.
Ga bij het zoeken naar de fout systematisch te werk. Volg een stroomkring stapje voor stapje, stel van iedere componenten één voor één vast of de onderdeel werkt.


Of de accu slechter wordt van het starten van een dieselauto hangt af van het staat en het slagvolume van die motor en de temperatuur. Bij dieselmotoren worden de cylinders vóór het starten met gloeibougies 'opgewarmd'. Dit kan de accu behoorlijk uitputten. Vervolgens het ronddraaien van de motor tot-ie start is een uitputtingsslag voor de accu. Lijkt mij een klusje om alleen te doen met (dikke)startkabels en 'n draaiende (benzine)motor.

Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)