Knakkend geluid bij het sturen

Gestart door Kali-Integrali, 23-03-2009 19:06:47

Vorige topic - Volgende topic

Kali-Integrali

Hallo, ik hoop dat iemand mij kan helpen met een diagnose van mijn onderstaande probleem:

Het euvel
Sinds enige tijd hoor ik bij het sturen van mijn '97 V70 een knakkend geluid. Gedurende het sturen hoor je het kort na elkaar.. knak knak...knak knak knak... etc..
Het viel op toen ik in het centrum aan het file rijden was, nu later is het ook goed hoorbaar wanneer je bij stilstand het stuur beweegt.
Van buitenaf ook goed te horen als mijn vriendin met de roffel wegrijd. Het lijkt ook alsof de voorwielen iets slepen wanneer ik de krappe bocht neem op het woonerf (bij volledige uitslag). Dit kan echter ook normaal zijn, hebben sommige auto's soms toch.

Eventuele info van belang
Bij de keuring 15.000 km geleden haden mijn stuurhuiskogels LV ongeveer 1 mm speling. Hij gaf aan dat die de eerstvolgende APK wel gedaan moesten worden. Ik heb ze liggen, maar moet het nog vervangen. Volgens mij komt het knakkende geluid hier niet door  ???

Verder dacht mijn neef, schade hersteller en twee keer flink aan een V70 r gesleuteld en een tijd gereden, dat het de homokineet was en dat het slepen bij volledige stuuruitslag kwam doordat hij niet meer mooi rond was. Bij veel langer doorrijden kon je de aandrijving hier ook mee beschadigen...

Verder lees ik veel over draagarmen. Mijn V70 voldoet aan de gemiddelde vervangingscriteria van 10 jaar en 250.000 km, maar aan de info hierover maak ik op dat het meer met wegligging te maken heeft etc. Wel had ik een afwijking naar rechts wat na het op laten leggen van 2 nieuwe banden ineens weg was... heel vaag...

Wie o wie herkent dit of weet wat er aan de hand is??
Het wordt met de week erger, dus het is tijd om er wat aan te gaan doen :(

Alvast bedankt, groeten Martijn

V70geRwin

niet geheel uiststuren en rijdend knak knak zijn idd de homokineten in de aandrijfassen.
Heb er zelf nu ook eentje.

Als het knakt als je stuur max uitgestuurd is kan het ook de stuuruitslagbegrenzers zijn die aan het knarsen zijn. Het laatste los je makkelijk op met likje vet.

Freakybaby

Als het bij stilstand knakt zou ik niet in eerste instantie zoeken bij de homokineten, die hoor je alleen tijdens het rijden.

Het kogel werk rond de ophanging eens goed nakijken kan geen kwaad als je deze verschijnselen hebt. Durf geen gok te doen welke kogels als eerste, maar daar je zelf al aangeeft dat de stuurkogel(s) niet fris zijn kan je daar natuurlijk beginnen.

Verder de end-links van de stabilisator (die rechtopstaande stangetjes achter je voorwielen) controleren, die willen ook weleens een keel opzetten.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Kali-Integrali

Op vakantie bij het keren op de weg wel een keer hard knakkende geluiden gehoord bij volledige stuuruitslag, daarna niet meer.

Ik denk dat mijn neef ook gelijk gaat krijgen als ik jullie uitleg hoor. Maar eerst dan maar de stuur huiskogels vervangen... Probleem is dan echter dat ik indien het ook de homokineten zijn dat ik 2 keer achterelkaar de roffel moet uit laten lijnen :(

ik controleer dan ook wel even de end-links en de stuuruitslagbegrenzers while i'm at it ;)

@ spekkie99: Wat kost zo'n homokineet? Ik heb forse korting bij Brezan en ik tevens 10 á 20% bij de Volvodealer :D Maar dan zal het nog wel een paar honderd zijn.....

bedankt tot dusver!

Freakybaby

Citaat van: Kali-Integrali op 23-03-2009 20:29:26
Op vakantie bij het keren op de weg wel een keer hard knakkende geluiden gehoord bij volledige stuuruitslag, daarna niet meer.

Ik denk dat mijn neef ook gelijk gaat krijgen als ik jullie uitleg hoor. Maar eerst dan maar de stuur huiskogels vervangen... Probleem is dan echter dat ik indien het ook de homokineten zijn dat ik 2 keer achterelkaar de roffel moet uit laten lijnen :(

ik controleer dan ook wel even de end-links en de stuuruitslagbegrenzers while i'm at it ;)

@ spekkie99: Wat kost zo'n homokineet? Ik heb forse korting bij Brezan en ik tevens 10 á 20% bij de Volvodealer :D Maar dan zal het nog wel een paar honderd zijn.....

bedankt tot dusver!

Ik heb ipv de homokineten te vervangen (die waren bij mij echt op) 2 gebruikte aandrijfassen geplaatst, was goedkoper en makkelijker. Maar dan moet je natuurlijk wel vertrouwen hebben dat die aandrijfassen goed zijn, ik heb ze overgenomen van een bekende die zijn eigen auto in onderdelen verkocht.

Je hebt per aandrijfas 2 homokineten (binnenste en buitenste) en dan is het best een prijzige hobby om die te vervangen.

Laat ook de overige kogels goed nakijken, en de draagarmen/veerpootlagers. Als je het zelf niet kan zoek dan iemand die daar wel handig in is, ik neig nog altijd niet naar de hk met jouw omschrijving.

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

wepster

Citaat van: Kali-Integrali op 23-03-2009 20:29:26

bedankt tot dusver!

bij de dealer is een homokineet niet los verkrijgbaar daar moet je meteen een kompleete aandrijfas kopen en die zijn niet goedkoop zeker de korte aan de bestuurders zijde niet
normaal kom je op een kleine 100 euro per homokineet of je moet op een sloop weer aandrijfassen kopen
de test is trouwens makkelijk als je het stuur uitdraait naar links en je hoord het knakken dan zit het meestal rechts (omdat dit wol de meeste kracht op zijn kop krijgt )
draai je naar rechts en het knakken komt op dan zit het links in de homokineet
is het echter je binnen homokineet dan is dit moeilijk te testen en kan hij het zowel links als rechtsom doen
deze homokineeten zijn echter flink aan de prijs en het is een dieven klus om ze te plaatsen (veel geduld)

dus ik denk dat je stuur eindjes eerst gedaan moeten worden (daar hoef je niet voor uit te lijnen als je het goed doet ) en dan je homokineeten in dien dan nog nodig

greets wep

Kali-Integrali

Ik zal één dezer dagen wel even links en rechtsom met volledige stuuruitslag luisteren.

Maar de stuureindjes hoor je toch niet wanneer ik bijv bij stilstand mijn stuur heen en weer beweeg? dan hoor ik echt een kan van torsend staal, laag geluid.

Ik denk dat ik bij het vervangen van de stuureinden en de binnenste en buitenste stuurhuiskogel alles even goed bekijk. Tevens las ik bij een ander topic dat het knakken op moet houden wanneer ik de koppeling intrap, ik ben benieuwd of dat zo is bij mij..

Ik kom er nog op terug.

Thanks, gr-Martijn

Freakybaby

Martijn,

Als je het geluid bij stilstand hoort is dát geluid niet je homokineet. Deze maken alleen geluid als je aandrijfassen draaien en ze kapot/versleten zijn. En je assen draaien alleen als je rijdt.

Kali-Integrali

Das mooi!

Dan eerst maars de rest bekijken en vervangen, wie weet is het daarna wel verholpen!

Kali-Integrali

Gisteren LV de binnenste en buitenste stuurhuiskogels vervangen. Klus ging redelijk, enkel de slangklem weer over de hoes trekken was een kl.teklusje. Verder ook even de stuureindbegrenzers vervangen. Waren overigens nog in goede staat, maar toch vervangen.. had ze toch al gekocht.

Toen alles los was even gedraaid en toen kraakte en knakte het nog... Ik balen, maar na nader onderzoek heb ik het gevonden. de stang die de stabilisatorstang met de schokbreker verbindt kraakt bij de scharnierpunten.. Niet ernstigs dus  :eusa_dance: waarschijnlijk omdat het niet echt beweegt is het wat droog geworden bij de scharnieren. Even een tang erop en een tijdje flink heen en weer bewogen en toen was het weg :D.

Dus geen big issues gelukkig, ben erg blij! Soms mag het ook wel een beetje mee zitten hè ;)