R67-01 tank en verdamper lenen/huren

Gestart door joebar, 14-01-2009 23:15:19

Vorige topic - Volgende topic

joebar

Mederoffelaars
Ik heb een oldtimer gekocht, en daar moet natuurlijk LPG in , ben tenslotte een echte Hollander. Nu moet tegenwoordig alles R67-01 keurmerk hebben, anders wordt het niet goedgekeurd.
Is er iemand hier die een tank en verdamper heeft liggen met dit keurmerk , die ik kan lenen/huren kopen voor de keuring, maat e.d. interesseerd me niet , na de keuring gooi ik er een R67-o9 tank en verdamper in, die ik nog heb liggen ( ik weet het het is stout, maar zoals gezegd, ik blijf een ollander) Leidingen en slangen e.d. wordt natuurlijk wel nieuw gemonteerd hoor, maar alleen venwege een veranderd keurmerk een nieuwe tank kopen vind ik zonde geld  :eusa_whistle:

thuur

Ludo

Citaat van: joebar op 14-01-2009 23:15:19
...alleen vanwege een veranderd keurmerk een nieuwe tank kopen vind ik zonde geld  :eusa_whistle:

en áls er een keer iets ernstig gebeurt, waarbij jij als schuldige word aangewezen?.
dát is pas zonde geld... 

:eusa_doh:

Luc Cauwels

Heeft niks met veiligheidheid te maken,is pure ontmoediging om op LPG te gaan rijden.Als dat geneuzel met typegoedkeuring ed.Pure formaliteit waar zo stilletjesaan heel Nedeland mee aan elkaar hangt!Ik kan je helaas niet helpen,maar als ik in jouw schoenen gestaan had,had ik precies hetzelfde gedaan.Heb zelf al vele LPG installaties in prive auto's gebouwd maar je loopt steeds meer op tegen de papierwinkel van de overheid.Ze moeten mij maar eens vertellen wanneer er voor het laatst een gastank ontploft is>>> waarschijnlijk nog nooit.Hoop dat je snel een set kunt bemachtigen,want laten we eerlijk zijn,geld verdienen willen we allemaal,maar over de rug van de overheid is dubbel genot!

Ludo

Citaat van: Luc Cauwels op 14-01-2009 23:40:16
Heeft niks met veiligheidheid te maken,...

een 80% vuller en elektrische afnamekraan heeft ALLES met veiligheid te maken.

je loopt steeds meer op tegen de papierwinkel van de overheid.

het is een plicht van de overheid om de bevolking te beschermen.

thuur

joebar

Citaat van: Ludo op 14-01-2009 23:59:31
Heeft niks met veiligheidheid te maken,...

een 80% vuller en elektrische afnamekraan heeft ALLES met veiligheid te maken.

je loopt steeds meer op tegen de papierwinkel van de overheid.

het is een plicht van de overheid om de bevolking te beschermen.

Ik weet niet in oeverre jullie op de hoogte zijn van de LPG regelementen, maar de nieuwe keurmerken hebben NIETS te maken met veiligheid, dit zijn puur regels die we te danken hebben aan het VEREENIGD EUROPA , er moest zonodig weer een nieuw keurmerk op dat in alle landen wordt geaccepteerd, dus R67 staat dan voor : een bedwelmend gas, en 01 is datumgerelateerd, verder is er niets veranderd aan de installatie. op mijn huidige tank staat R67 09 , die is excact gelijk aan de R67 01, met dezelfde 80% klep, dezelfde elec. afsluiter, dezelfde appendagekast, alleen de 09 is vervangen door de 01.
en dat geintje kost mij 350-450 euro. Ik gebruik geen oude troep hoor, en zoals ik al zei alle leidingen e.d. zijn splinternieuw, geheel volgens de eisen van het RDW, ik ben echt niet onverantwoord bezig.
Dit moet je zien  als eisen voor de APK, wat in december nog goed was, is in januari afkeur, omdat mensen achter het bureau zo beslissen, lang leven de bureaucratie

Rogers XC 70 2000

oftewel bezigheidstherapie voor gevorderden  ;D

maar denk wel aan aansprakelijkheidsrisico's bij een onverhoopt ongeval met de LPG-tank! kan me indenken dat als de onjuistheid blijkt, een verzekeraar weigert te betalen.

joebar

Citaat van: Rogers XC 70 2000 op 15-01-2009 09:50:32
oftewel bezigheidstherapie voor gevorderden  ;D

maar denk wel aan aansprakelijkheidsrisico's bij een onverhoopt ongeval met de LPG-tank! kan me indenken dat als de onjuistheid blijkt, een verzekeraar weigert te betalen.

Dat is helemaal niet in het geding....
Heb vroeger in een inbouwstation gewerkt, en het volgende gebeurde regelmatid:
Auto kwam voor LPG inbouw, en woog b.v. 925 kg
dan moest je 80% van de tankinhoud bij het gewicht optellen, en dat kwam op je kenteken. om nu te voorkomen dat de mensen over de 950 kg heengingen, adden we een 30 liter tank liggen, die werd gebruikt voor de keuring, en als die gedaan was ( er werd dus 24 kg bijgeteld) kwamen ze terug, en ging er een grotere tank in.
Over hoe wanneer en welke geldende eisen is niets meer terug te vinden, alleen dat hij is goedgekeurd.
Nog een voorbeeld:
Mijn roffel komt uit Italie.
Is vorig jaar dus goedgekeurd incl gasinstallatie die NIET aan de huidige eisen voldoet, maar ten tijden van inbouw WEL aan de italiaanse eisen.
Door diezelfde europeesche eisen, MOET mijn auto dus ook LPG goedgekeurd worden, ondanks dat hij volgens de geldende NL regels eigenlijk niet voldoet RA RA politiepet
En het wrange is eigenlijk mijn installatie voldoet volgens uitstootnormen helemaal aan de G3 eisen, maar omdat TNO geen stempel heeft gezet op deze renzo landi installatie, krijg ik hem niet op G3

Nog zo een ....
Auto komt voor reparatie aan verdamper....
Zet ik er een nieuwe in, moet die aan de R67 eis voldoen, zet ik er een revisieset in, dan mag de oude blijven zitten...snappen jullie het nog????? :eusa_clap: :eusa_clap:

Ludo

Citaat van: joebar op 15-01-2009 10:10:10
Zet ik er een nieuwe in, moet die aan de R67 eis voldoen, zet ik er een revisieset in, dan mag de oude blijven zitten...snappen jullie het nog?????

ja is heel simpel.
alle aangebrachte veranderingen ná (14 maart?) 2001 moeten voldoen aan de R67-01 regel, die ondertekend is door alle landen van de verenigde natie.

de 80% vuller en elektrische afnamekraan zijn veiligheidsonderdelen.
R67-01 is dus wel degelijk een veiligheidseis.

waarom plaats je er niet gewoon een tank conform de regels in?.
goed zoeken, het hoeft echt geen 450 euro te kosten.

joebar

Citaat van: Ludo op 15-01-2009 10:28:15
Citaat van: joebar op 15-01-2009 10:10:10
Zet ik er een nieuwe in, moet die aan de R67 eis voldoen, zet ik er een revisieset in, dan mag de oude blijven zitten...snappen jullie het nog?????

ja is heel simpel.
alle aangebrachte veranderingen ná (14 maart?) 2001 moeten voldoen aan de R67-01 regel, die ondertekend is door alle landen van de verenigde natie.

de 80% vuller en elektrische afnamekraan zijn veiligheidsonderdelen.
R67-01 is dus wel degelijk een veiligheidseis.

waarom plaats je er niet gewoon een tank conform de regels in?.
goed zoeken, het hoeft echt geen 450 euro te kosten.

Dat klopt wel dat het veiligheidseisen zijn, MAAR die hadden wij hier al, dus voor ons veranderd er niet aan de installatie's vanaf +/- 1980, alleen die cijfertjes op de hogedrukdelen. In 80 hadden we al een electrische afnamekraan, inductierelais, 80% vulling, en alle andere eisen, die zijn niet veranderd, en mechanisch is er niets veranderd, alleen die nummers.

Moet je eens zien wat er nu gebeurt:
In polen bouwen ze een G3 installatie in voor 600-700  euro, hier kost dat minimaal 1000 euro meer. Je kunt al een G3 in laten bouwen in polen, dan komen ze je auto hier halen, en rijden hem zelf daar naartoe, en brengen hem weer terug, MET GOEDGEKEURDE G3 installatie.

Luc Cauwels

Ik voelde me zo eenzaam met mijn standpunt,blijk ik toch nog een serieuze aanhang te hebben met mijn gedachtengang!Maar ja,daar heeft onze vriend geen andere tank en verdamper mee.Ik haal mijn spullen altijd in Belgie(voor mij maar 25Km rijden)Daar vragen ze niks,je koopt wat je nodig hebt en rekent af.En de prijzen zijn toch lager dan bij ons.De keuringseisen maken niet veel uit,dus als je een tank koopt in belgie krijg je daar gewoon een tankdocument bij met alles wat er aan/op zit.Dit heb je nodig om aan te tonen dat hij voldoet aan de huidige wetgeving(cijferneukertjes).Vorige week nog een OMVL verdamper gehaald voor 110 Euro incl.btw. probeer daar maar eens in Nederland aan te komen voor die prijs!

joebar

Citaat van: Luc Cauwels op 15-01-2009 18:50:13
Ik voelde me zo eenzaam met mijn standpunt,blijk ik toch nog een serieuze aanhang te hebben met mijn gedachtengang!Maar ja,daar heeft onze vriend geen andere tank en verdamper mee.Ik haal mijn spullen altijd in Belgie(voor mij maar 25Km rijden)Daar vragen ze niks,je koopt wat je nodig hebt en rekent af.En de prijzen zijn toch lager dan bij ons.De keuringseisen maken niet veel uit,dus als je een tank koopt in belgie krijg je daar gewoon een tankdocument bij met alles wat er aan/op zit.Dit heb je nodig om aan te tonen dat hij voldoet aan de huidige wetgeving(cijferneukertjes).Vorige week nog een OMVL verdamper gehaald voor 110 Euro incl.btw. probeer daar maar eens in Nederland aan te komen voor die prijs!

dank je zal eens in belgie gaan shoppen...
Ik weet dat een lovato verdamper 42 euro inkoop kost ( ja nu dus de huidige generatie)

S. Brouwer

ik heb als het goed is nog een lpgtank liggen uit mijn 440. Ik zal morgen eens kijken wat daar voor stickers opzitten.