Fiscus, 15 jaar oude auto en de zaak

Gestart door razorx, 17-01-2009 01:38:47

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Beste roffelaars,

voor mij is er als ondernemer nog steeds onduidelijkheid op dit vlak:

Geldt de verslechtte regeling vanaf 1-1-2010 qua fictieve bijtelling voor alle auto's van 15 jaar en ouder, of alleen voor nieuwe inschrijvingen op de zaak?

Van de belastingdienst al tegenstrijdige antwoorden gehad.

Ik vind dit een vrij relevant verschil.

Gr.
Y.

Sbv

Rdw die misschien meer duidelijkheid kan verschaffen ?

razorx

Citaat van: Sbv op 17-01-2009 01:40:14
Rdw die misschien meer duidelijkheid kan verschaffen ?
Zal ik proberen, het ellendige is dat de officiele uitspraak voor zoveel interpretaties vatbaar is. En niemand, schijnt een trend te zijn, weet het echt.

Thys

Het lijkt me dat je hiervoor bij de belastingdienst moet zijn, RDW gaat enkel over kentekenzaken/wegenbelasting etc. Douane en Belastingdienst houden zich bezig met oa. het bijtellingsverhaal. Ben dus bang dat jij bij de RDW aan het verkeerde adres bent. Evengoed veel succes met het verkrijgen van helderheid in deze zaak.

eubank850

Ik begrijp niet goed dat er door de Belastingdienst geen eenduidig antwoord wordt gegeven.

Over fiscale bijtelling voor ondernemers het volgende:
Hoofdregel is (indien geen lagere milieuklasse van toepassing is): 25% bijtelling over de cataloguswaarde.
Indien de auto 15 jaar of ouder is: 25% bijtelling over de waarde in het economisch verkeer (zeg maar de handelswaarde).

Deze laatste regel vervalt per 01-01-2010. De hoofdregel is dan van toepassing op het privégebruik van zakelijke auto's. Er is niet voorzien in een eerbiedigende werking voor bestaande situaties.

In hetzelfde besluit, zoals kenbaar gemaakt op Prinsjesdag 2008, wordt ingegaan op de Oldtimerregeling in de Motorrijtuigenbelasting. Ook MRB-vrijstelling voor auto's ouder dan 25 jaar komt te vervallen per 01-01-2010. Echter, hier geldt WEL een eerbiedigende werking (en dus behoud van de regeling) voor auto's welke op uiterlijk 31-12-1984 voor het eerst op kenteken zijn gezet.

gr
eubank

razorx

Bedankt eubank850,

dit is heel duidelijk verwoord.
Het ging me inderdaad om die eerbiedigende werking.

Gr.
Yits

Racingbrick

Snap ik het dan goed?

Mijn wagen wordt op 04 jan 2010 15 jaar.
Stel nu dat de wagen in dec 2009 op de zaak gaat, dat is dat voor 01-01-2010, komt hij dan in aanmerking voor die "  oude " regeling?

daytonawim

Volgens mij geldt, na 1-1-2010 ouder dan 15 jaar= nieuwe regeling
Volgens mij geldt, voor 1-1-2010 15 jaar of ouder = oude regeling

Dan krijg je het al oude Range Rover principe, koop een auto van de
oude regeling ( taxatie laten doen) en maak em dan zo nieuw mogelijk.

Dus eigenlijk moet je dan nu al een chasies kopen, voordat de handel hier handel inziet.

Maar meer zorgen zou je je moeten maken over de KM heffing, want als je een lease
bak hebt= rekening voor werkgever, heb je een eigen auto = rekening prive :-((((

En ik vermoed dat er voor de prive KM wel ergens nog een addertje zit.
want door de KM heffing stijgt het economische prive voordeel van de auto.

Hellaas is de politiek lekker onduidelijk ( bewust) zodat wij er geen touw aan vast kunnen
knopen.

Je koopt nu een auto waarbij de bijtelling op basis van mileu  normeringen 10% is dan beslissen ze zomaar
dat dat volgend jaar weer 25% moet zijn.

Vertigo

Zoals ik het lees in de posting van eubank850 is het als volgt:

tot 1-1-2010
- auto's ouder dan 25 jaar belasting vrij
- auto's ouder dan 15 jaar zakelijke bijtelling op basis van handelswaarde
- auto's jonger dan 15 jaar zakelijke bijtelling op basis van catalogusprijs

vanaf 1-1-2010
- auto's die op 1-1-10 ouder dan 25 jaar zijn, belastingvrij
- zakelijke bijtelling voor auto's op basis van catalogusprijs

Edit: nog wat info gevonden:
http://www.deondernemer.nl/artikel/1042838/Bijtelling_oldtimer_wordt_ongunstiger

Methode

Onderstand een email die ik heb verzonden aan mijn politieke voorkeur.

Geachte heer, mevouw,

Als lid van de ..... wil ik u graag het volgende discussiepunt aangeven. Vriendelijk verzoek ik u mij te informeren wat het standpunt is van ..... en of ..... van plan is hier wat aan doen.

(Prive)gebruik auto:

Over fiscale bijtelling  voor ondernemers het volgende:
Hoofdregel is (indien geen lagere milieuklasse van toepassing is): 25% bijtelling over de cataloguswaarde.
Indien de auto 15 jaar of ouder is: 25% bijtelling over de waarde in het economisch verkeer (zeg maar de handelswaarde).

Deze laatste regel vervalt per 01-01-2010. De hoofdregel is dan van toepassing op het privégebruik van zakelijke auto's. Er is niet voorzien in een eerbiedigende werking voor bestaande situaties.

In hetzelfde besluit, zoals kenbaar gemaakt op Prinsjesdag 2008, wordt ingegaan op de Oldtimerregeling in de Motorrijtuigenbelasting. Ook MRB-vrijstelling voor auto's ouder dan 25 jaar komt te vervallen per 01-01-2010. Echter, hier geldt WEL een eerbiedigende werking (en dus behoud van de regeling) voor auto's welke op uiterlijk 31-12-1984 voor het eerst op kenteken zijn gezet.

In feite is hier sprake van (wederom) een onbetrouwbare overheid en pure willekeur en uitmelken van de autobezitter.

Ik ben al geruime tijd ondernemer. Mijn ondernemersmening is dat ik per definitie niet teveel geld wil uitgeven aan een kostenverslindend, maar helaas noodzakelijk vervoermiddel : de auto

Ik heb in januari 2008 gekozen voor een gedateerde (01-04-1994) wagen, met LPG, en besloten het voornaamste onderhoud zelf uit te voeren. Daarnaast ben ik ervanuit gegaan deze auto per 01-04-2009 op de zaak te zetten. Als bijtelling voor het privegebruik ga ik uit van 25% van de handelswaarde van de wagen. Dit is aanzienlijk lager dan 25% van de cataloguswaarde uit 1994!!!!!

Tot mijn verbijstering is de regeling voor auto's van 15 jaar en ouder nu met een idiote pennestreek van de baan. Ik vind dit pure diefstal.

Ik kan mij wel wat voorstellen bij een regeling voor wat beterft de bijtelling. Maar ik meen mij te herinneren dat deze ingesteld om het verschil tussen degene die een leaseauto heeft of een eigen auto koopt (voor privegebruik) rechttrekt.

Nu wordt de regeling willekeurig gebruikt en helemaal uit zijn verband getrokken. Ik koop een Volvo 850 voor € 2.750,00. Deze heeft een cataloguswaarde in 1984 van € 35.349,00. Dit betekent een bijtelling voor (eventueel) privegebruik van € 8.837,00, zijnde 3x, lees DRIE MAAL de waarde van de auto. Dit is absurd en pure diefstal. Dit geldt ook voor de regeling voor auto's van 25 jaar of ouder!

De huidige regeling is uiterst helder en voldoet uitstekend, maar er is wederom een politicus die alle werkelijkheidszin heeft verloren en voor eigen (politiek) gewin de regeling volledig overhoop gooit.

Kunt u als politieke partij hiervan een agandapunt maken en ons als ondernemers en autobezitters ondersteunen?

Met vriendelijke groet en in afwachting van uw reactie?,

P.R. (Peter) .......
 Please consider the environment before printing this e-mail

Eighthundredandfiftyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

zum Schluß das übliche Tralala

razorx

:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Erg goed verwoord!

Deze gaat dus per post  mail naar mijn politieke voorkeurspartij.

Bedankt en groeten van Yits

razorx

Methode

Yts,

Als mijn politiek partij niet actief iets onderneemt, ga ik de barricade op. Ik ben echt pissed!

Groet, Peter

razorx

Citaat van: Methode op 17-01-2009 20:46:20
Yts,

Als mijn politiek partij niet actief iets onderneemt, ga ik de barricade op. Ik ben echt pissed!

Groet, Peter
mee eens
Het ergste vind ik de labiliteit van onze regering.
Je kan met de continue veranderingen van overheidsbeleid doodgewoon geen eigen planning maken.
En inderdaad pure diefstal.

Meteen doorgestuurd naar wat vrienden en vriendinnen.
Let op in de tekst staat 1984, her en der dus even naar eigen situatie aanpassen.

Groeten van Yits.

Methode

Citaat van: razorx op 17-01-2009 20:49:23
Het ergste vind ik de labiliteit van onze regering.
Je kan met de continue veranderingen van overheidsbeleid doodgewoon geen eigen planning maken.
En inderdaad pure diefstal.

Klopt, soms/vaak zijn wij ondernemers lethargisch en laten de boel de boel. Maar hier gaan ze iets te ver.

Nog een ergernis: Ik ben Noutje W(ellink) en ik moet op de schatkist letten. Ik heb bevoegdheden gekregen om in te grijpen en te controleren als bepaalde beleggingen te risicovol zijn. Mijn voornaamste klanten en te controleren organisaties zijn alle Nederlandse banken. Helaas ben ik vergeten om goed toezicht uit te voeren, waarvoor ik ben aangesteld. Mede omdat ik samen met de Old Boys mee zit te feesten. Kosten wegens niet opletten minimaal 20 miljard. EN WE LATEN HEM GEWOON ZITTEN! :eusa_pray: