Lakschade dankzij ons wegdek

Gestart door razorx, 21-02-2009 19:35:44

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Vandaad stevig geschrokken:

Auto door de wastunnel gehaald en met het mooie weer aan een inspectie onderworpen.

Dit is is wat onze fantastische snelwegen met de voorheen puntgave rechterkant van mijn roffel hebben gedaan:

De schade begint meteen achter het rechtervoorwiel en loopt door tot achter mijn achterwiel.

Ik vermoed, maar moet dat nog even uitzoeken dat het op de A10, ring Amsterdam is gebeurd.

Maar eens uitzoeken wat en hoe er te claimen valt, dit is echt zonde.

Gr,
Yits

arjenT5R

:-\ zonde man
maar ik denk dat er weinig te claimen valt?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx

Citaat van: arjenT5R op 21-02-2009 21:17:52
  :-\ zonde man
maar ik denk dat er weinig te claimen valt?

Ja dit was even een domper. En bijna over de volle lengte!

Wat het claimen betreft: Nee heb je, ja kan je krijgen.

De laatste tijd in een wat opstandige bui  ;)

Lampje

Interessant Volkskrant artikeltje

Er valt dus best wel wat te claimen... :eusa_think:

AMSTERDAM - Rijkswaterstaat zal ingediende claims wegens autoschade door steenslag 'zeer soepel' afhandelen. Er is volgens de dienst sprake van een 'extreme situatie': niet eerder was er door vorst zoveel schade aan het wegdek. 'Daar voelen wij ons verantwoordelijk voor', aldus Cleo Vissers van Rijkswaterstaat.
Het wegdek van de A6 bij Almere is beschadigd door de vorst.
Het wegdek van de A6 bij Almere is beschadigd door de vorst. (Joost van den Broek/ de Volkskrant)

Ruim vierhonderd bestuurders hebben de afgelopen tijd een claim ingediend. Zij willen dat Rijkswaterstaat de ruit- en lakschade aan hun auto's vergoedt die ontstond door averij aan de wegen. Doordat het vocht in het zeer open asfaltbeton (zoab) opvroor, kwam de onderlaag los en kwamen steentjes op de rijstroken te liggen. Ook ontstonden er soms kuilen. De veiligheid van automobilisten is volgens Rijkswaterstaat niet in het geding geweest.

'De omvang van de schade heeft ons verrast', zegt Vissers. Jaarlijks wordt Rijkswaterstaat tussen de 1.500 en 2.000 maal aansprakelijk gesteld. Dan is ruim vierhonderd fors, beaamt de dienst. Zoab – dat het opspatten van water voorkomt en geluidabsorberend is – werkt 'heel goed in een land met veel regendagen', zegt Vissers. 'Maar nu zijn we met de keerzijde geconfronteerd. De laatste keer dat we zo'n zware vorstperiode hadden, was twaalf jaar geleden. Toen moesten we de snelweg ook afsluiten, en het ijs van de weg breken. Maar destijds hadden we nog niet zoveel zoab.'

Op welk snelwegdeel bestuurders de meeste schade aan hun wagens hebben opgelopen, weet de dienst nog niet, zegt Vissers. De komende tijd worden alle claims beoordeeld. Als Rijkswaterstaat op een bepaald traject volop heeft gewaarschuwd, maakt een claim minder kans. De bewijslast ligt lager dan normaal. 'Automobilisten moeten aangeven waar en wanneer zij ergens zijn geweest. Maar zij hoeven niet te bewijzen dat zij daar fysiek aanwezig waren.'

Toch kan volgens de zegsvrouw niet zomaar misbruik worden gemaakt van deze flexibele afhandeling. 'Wij zijn zeer bedreven in het opsporen van valse claims. We werken met belastinggeld, dan moet je zorgvuldig zijn.'

Frauderen is echter niet ingewikkeld, stelt Johan Boelhouwer van autoruitreparateur Carglass. Het verschil tussen een kapotte ruit als gevolg van steenslag of door een 'doorgescheurd sterretje vanwege heftige temperatuurverschillen, is niet te ontdekken'.

Het bedrijf spint garen bij de vorst. In december was er 40 procent meer werk dan het jaar ervoor, zegt Boelhouwer. Een kleine reparatie kost 67,50 (of 59,50 via internet), het vervangen van een voorruit al snel honderden euro's.

Zo'n 80 procent van de automobilisten is verzekerd tegen schade. Rijkswaterstaat weet echter niet of de claims van weggebruikers zelf of van verzekeraars of advocaten komen. Mogelijk dienen particulieren hun vordering liever rechtstreeks bij Rijkswaterstaat in, om hun no claim-korting niet kwijt te raken.

Elsje

Kijk even op de site van RWS daar staat hoe je kan claimen als het gaat om schade tgv kapotgereden ZOAB (ZeerOpenAsfaltBeton). Is ook in het nieuws geweest ivm kapotte voorruiten en steenslag op de motorkap, dak.
Moet je wel het juiste wegvak  (hectometerpaal) opgeven. Zij weten welke wegvakken slecht zijn en inderdaad nee heb je ja kan je krijgen. Succes.

razorx

Bedankt voor jullie reacties.

Het is altijd moeilijk achteraf te beoordelen op welk stuk weg het exact gebeurt is.
Achteraf zie ik drie mogelijkheden: Stukje Diemen, A10 en de brug A6 Almere richting Amsterdam.

Soms heeft het bijna obsessief maken van foto's van je roffel tijdens het sleutelen voordelen.

Het is wel grappig dat de overheden het hebben over extreme weersomstandigheden, om zo de zoab blunder in te dekken.
Hier, regio Amsterdam is het niet zo heel koud geweest, alleen wat langduriger.

Maar goed, dit is geen zoab topic.
Ik ga morgen aan de hand van foto's uitzoeken wanneer het is gebeurd, dan weet ik ook waar.

En dan maar een juridisch verantwoorde claim opstellen.
Is niet mijn hobby, maar de schade is echt stevig.

Nogmaals bedankt en ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,
Yits.

elianmars

Citaat van: razorx op 21-02-2009 19:35:44

Auto door de wastunnel gehaald en met het mooie weer aan een inspectie onderworpen.

Dit is is wat onze fantastische snelwegen met de voorheen puntgave rechterkant van mijn roffel hebben gedaan:
http://www.paerl.it/volvo/ls1.jpg

De schade begint meteen achter het rechtervoorwiel en loopt door tot achter mijn achterwiel.

Ik vermoed, maar moet dat nog even uitzoeken dat het op de A10, ring Amsterdam is gebeurd.

Gr,
Yits

Is dat lakschade? Vreemd dat er hele krassen in zitten. Ik kan me voorstellen dat je steenslag krijgt, maar dat zijn dan alleen puntjes.
Ook vreemd dat het daar zit, terwijl je spatlappen hebt.

Succes met de afhandeling!  :-\

razorx

Citaat van: elianmars op 22-02-2009 01:22:07
Citaat van: razorx op 21-02-2009 19:35:44

http://www.paerl.it/volvo/ls1.jpg

Gr,
Yits

Is dat lakschade? Vreemd dat er hele krassen in zitten. Ik kan me voorstellen dat je steenslag krijgt, maar dat zijn dan alleen puntjes.
Ook vreemd dat het daar zit, terwijl je spatlappen hebt.

Succes met de afhandeling!  :-\
Die krassen verbazen mij ook. Vooral het "zwaartepunt" van de grootste kras.

Maar wat betreft de spatlappen: Trek maar eens een denkbeeldige lijn vanaf de onderkant van de band langs de spatlappen.
Dan is meteen te zien dat die niet zoveel zin hebben. Ik denk dat de spatlappen zo'n 15cm "voordeel" hebben gegeven.

Het ergste is, en daar kan ik een zeker gevoel voor humor, of cynisme, niet onderdrukken:
Het wat vandaag 8 graden, vanaf 15 graden is het voor mij tijd om wat steenslag schade bij te werken. Tja een beetje of zo.
Gewoon even kijken wat er te doen valt.
Krijg je dit.  :eusa_doh:

Enfin, zal de overheidsgoden maar een offer brengen, denk zelf aan een te lang geroosterde lever of zo.