V70R tellerunit in een 850 T5 '94

Gestart door fbm, 19-01-2009 18:21:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

haasje

dan zal er niets anders opzitten als het lampje te verwijderen

hoe zit het overgens met 850 my 96/97

thuur

Citaat van: haasje op 05-03-2009 21:38:19
..met iets meer als 1000 km/h de teller vooruit te zetten (hoger ging helaas niet) ..

Geweldig ;D

Knap stukje huisvlijt! Complimenten!


Gr :eusa_clap:

haasje

Tja een van mijn eigen voorwaarden was dat ik een nap-logische stand wilde houden, en dan zit er niets anders op dan de teller doordraaien.
Moet overgens wel toegeven dat ik het niet alleen gedaan heb, mijn electronica kennis is daarvoor niet goed genoeg. Een kennis van me is zo vriendelijk geweest de schakeling te ontwerpen.
Ik heb van de week de schakeling in elkaar gesoldeerd. Als alles meezit is de teller vanavond zover en dan nog een paar laatste testjes doen en dan alles inbouwen.

Is er toevallig iemand die iets weet hoe de signalen van obd en obd2 zijn opgebouwd? Misschien dat er dan nog op een of andere manier nog iets mogenlijk is met resetten van servicelampje.

haasje

#48
De tellers liggen klaar om ingebouwd te worden (ga ik proberen vanmiddag te doen) Nog even een paar foto's:





Even een kleine uitleg.

Ik heb het ontvangerkastje gebruikt om het printje in te monteren (zie eerdere post) en heb een verloopkabeltje gemaakt om deze tellers aan te sluiten, hierdoor hoef ik niet in de kabelboom van mijn auto te gaan knippen. De functie van het verloopkabeltje is:

- het onderbreken van het snelheidssignaal.
- het aftakken van de +12V en massa.
- het onderbreken van het abs lampje om het signaal om te kunnen keren (anders geen lampje in testfase en blijft abs lampje na de testfase continue branden).

Verder heb ik een draadbrugje achterop de klokken moeten solderen omdat de lampentest (stand 2 contactslot) bij een x70 waarschijnlijk via de ecu gebeurt en dat dus nu bij mij niet meer gebeurde (lampjes op zicht werkte wel)


UserID6342

Nette en goede oplossing zo Erwin, het is idd beter om niet inm de origingele kabels te knippen.  Je weet zeker dan je dan ook altijd terug kunt naar de basis.  Ben heel benieuwd hoe het dadelijk werkt en eruit ziet met alles aangesloten, etc.

haasje

#50
Het is zover, hij zit in de auto.



(ja ik weet dat ik oliedruklampje mis (heb waarschijnlijk de oliedrukgever gesloopt  :eusa_wall:). Hierdoor werkt olieniveau ook niet (delen het signaal)).


haasje

Even een kleine update:

De tellers werken nog steeds :D. En dat op dit moment al 55.000 Km. Heel af en toe springt de snelheidsmeter als de auto stilstaat, zodra ik ga rijden geeft hij wel de juiste snelheid aan, ik vermoed ergens een stoorsignaaltje/massafoutje.

Ik heb inmiddels de oliedruksensor vervangen, lampje werkt weer.
De olieniveauschakeling werkt inmiddels niet meer, maar ben er nog niet mee bezig geweest om het te herstellen. Zal er misschien binnenkort weer eens mee bezig gaan.

Verder heb ik het kofferbak open waarschuwingslampje aangesloten, evenals het aanhangerknipperlichtcontrolelampje (hmm, kan me niet voorstellen dat dit de juiste naam is).
Omdat het me nog niet gelukt is om de obd2 uitlezing werkend te krijgen, heb ik het servicelampje maar verwijderd (ik heb ook obd2 stoelen, zou dus graag alles werkend willen hebben, al is het maar voor de fun). Tips om dit werkend te krijgen zijn welkom :)

henry classic v70

Ik heb er ook zo'n V70R tellerunit inzitten met canbus.............
Erwin (haasje) heeft me ermee geholpen, de kmstand moest 200000 worden doorgedraaid op de manier zoals Erwin eerder beschreef (1000 km/u doordraaien). Gelukkig werkte deze doordraai manier niet met canbus anders was 'ie ong. 8,5 dag bezig geweest :eusa_snooty: :eusa_whistle:
We hebben de printplaat losgemaakt van mijn orig. unit en deze voorzichtig overgezet op de R unit hopende dat de stangetjes voor de verschillende meters op de juiste plek bleven zitten, wat na een testrit gelukkig het geval was (zelf de kmteller heeft geen afwijking met gps)
Ik heb dus nog steeds dezelfde communicatie van mijn orig. printplaat naar de comp. dus kmstand en service interval enz. zijn ongewijzigd en eigenlijk is alleen de tellerplaat veranderd.

Alle credits komen Erwin toe :eusa_clap: :eusa_clap:
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

fbm

Gaaf hoor! Ga morgen mijn versie proberen! Hopelijk werkt het! :eusa_pray:

Jeff

Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

Jans Duiven

 :eusa_clap:

Maar is bij een 850 MY 1996 de X70 unit dus werkelijk zónder problemen 1 op 1 over te zetten?

Hans

fbm

Citaat van: Jeff op 14-07-2010 22:29:52
En? :)

Nou het zit erin heb wel 3 soorten tellerunits gebruikt om deze te krijgen zoals hij nu is :eusa_shifty:



:eusa_dance:

henry classic v70

Citaat van: Hans Duiven op 14-07-2010 22:42:42
:eusa_clap:

Maar is bij een 850 MY 1996 de X70 unit dus werkelijk zónder problemen 1 op 1 over te zetten?

Hans

Daar kan Erwin je alles over vertellen, wat ik er van begrepen heb zijn er wel wat (kleine) aanpassingen nodig
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

haasje

100 % garanderen kan ik het je niet, heb het namelijk niet geprobeerd. Zover als ik weet zijn de 850 alter 3 en de X70 alter 1 in dat opzicht gelijk, maar zeker weten doe je het pas na testen. Op papier zou het werken, maar kwam er bij mijn auto ook later pas achter dat een aantal dingen niet helemaal goed gingen (zie aanpassing abs en lampcheck), maar ik heb dan ook een my 95.

henry classic v70

Citaat van: henry classic v70 op 14-07-2010 23:49:51
Citaat van: Hans Duiven op 14-07-2010 22:42:42
:eusa_clap:

Maar is bij een 850 MY 1996 de X70 unit dus werkelijk zónder problemen 1 op 1 over te zetten?

Hans

Daar kan Erwin je alles over vertellen, wat ik er van begrepen heb zijn er wel wat (kleine) aanpassingen nodig

Dus een V70R tellerunit (van '97) op de kop tikken en gewoon proberen.

615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4