Verbruik 1 op 5.

Gestart door Jo suf, 25-01-2009 18:34:44

Vorige topic - Volgende topic

Jo suf

Beste leden,

ik ben sinds kort in het bezit van een 850 2.5 10v uit 1995 met 206dkm. Nu is het mij opgevallen dat het verbruik nogal hoog is.
Ongeveer 1 op 5 in de stad. Ik rijd dan zelfs rustig en kom niet eens boven de 2500 rpm uit.
Op de snelweg haal ik ongeveer 1 op 9 met een koersnelheid van 130 km/u (iig wat de teller aangeeft).
De specificaties geven een lager verbruik op, ong. 1 op 8 in de stad en ong. 1 op 13 op de snelweg.

Heeft iemand hier een verklaring/ oplossing voor of is dit een normaal verbruik voor dit voertuig?

Ik heb al op een ander topic gelezen dat een 740 ook een hoog verbruik had wat te wijten was aan een niet aangesloten/ defect brandstofrelais. In hoeverre ik dit kan relateren aan een 850 weet ik niet.

Verder vermoed ik dat er ergens lek zit in de uitlaat. Als ik van de snelweg de stad in rijd, stoppen en rijden, ruik ik een motor/uitlaat lucht. Maar dat dit zoveel invloed heeft op het verbruik vind ik merkwaardig.

Hopelijk kan iemand met zijn ervaringen/ deskundigheid het eea verklaren.
Ik dank u.

Gr. Rob

JaccoS70

Kost wat.........maar dan heb je ook wat!!!!!!
Volvo C30 1.8F  R-Design, Momentum.
ex Volvo 854 10V, V40 1.8, S70 20V en V70 T5.

Jo suf

Citaat van: JaccoS70 op 25-01-2009 18:40:50
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,7081.945.html

Kijk even daar, staat genoeg over geschreven. ;)

Dank u Jacco voor de reactie,

Er staat idd genoeg geschreven. Ik heb echter alleen kunnen lezen wat de mensen verbruiken en hoe zwaar hun rechtervoet is. Geen opmerkelijke waarden tegengekomen en ook al geen eventuele oorzaken voor het hoge verbruik (buiten de "zware rechter voet").

elianmars

Is de lambdasonde in orde? Brandt het lampje als je het contact op stand II zet en gaat het uit als je de wagen start?

Jo suf

Citaat van: elianmars op 25-01-2009 19:33:39
Is de lambdasonde in orde? Brandt het lampje als je het contact op stand II zet en gaat het uit als je de wagen start?

Alle lampjes branden als het contact aangaat en gaan uit als de motor gestart wordt.
Maar ik zit te kijken in de handleiding, daar staat geen afbeelding in van het lambdasonde symbool. Dus ik vermoed dat dit indicatielampje niet aanwezig is.

Jo suf

Ik heb wel gelezen dat een oude MAPsensor een verschil kan maken. Helaas heb ik nog niet kunnen vinden waar het ding precies zit en als het zelf te vervangen is hoe dat gedaan moet worden.

thuur

Boven de radiator. Het kastje met een vacuumslangetje en een stekker.

Gr ;)

JoNaNo

Hey Jo Suf,

Ik zit met ongeveer het zelfde probleem. Ook ik heb deze vraag gesteld, ben ook benieuwd naar de reacties in jouw topic. Hopelijk weet iemand wat we hieraan kunnen doen

Jonano

Jo suf

Ik denk dat ik het grootste probleem verholpen heb.
Er was een kabeltje afgebroken die verbonden was met de pluspool van de accu, en welke verdwijnt in of bij het zekeringskastje (wat het voed weet ik niet).

Na 20km door de stad gereden te hebben is de benzinemeter amper verschoven. De wijzer stond net voor de streep, nu na 20 km stadsverkeer, op de streep. Het scheelt wel iets. Want voorheen, na 100 km stadsverkeer, was de wijzer verplaatst van 70 naar 50 op de benzinemeter.

Verder heb ik zelf gevonden dat een verouderde MAP, MAF en lambda sensor een verhoogd verbruik kunnen opleveren. Mijn MAP sensor lijkt in orde (optisch). Waar de MAF sensor zit ben ik  nog niet te weten gekomen.
Ook ben ik een wijze tegengekomen om je lambda sensor te reinigen, scheelt de (hoge)kosten van een nieuwe. Baat het niet schaad het niet..    (lambda sensor zit op de uitlaat dichtbij het spruitstuk, net zichtbaar vanaf boven)

http://au.geocities.com/ozbrick850/engine-o2-quickfix.html

Hopelijk heb jij (JaNaNo) en anderen er iets aan.

Ik zal nog definitieve bevindingen plaatsen.

Gr. Rob

thuur

Optisch kun je niets zien aan de sensors. De MAF zit in je luchtinlaatbuis, net na het filter en gaat zo goed als nooit stuk.

Gr ;)