Interesse peiling: GroupBuy Aluminium Intercoolers 48 mm

Gestart door johan283, 29-01-2009 21:00:59

Vorige topic - Volgende topic

GermanR

Wel grote intresse maar niet op het moment.  ;D

Turbobiker

Citaat van: -D©©©L- op 17-02-2009 18:38:07
... omdat de ECU al eerder de flow beperkt.

Ah, ik moet dus op zoek naar een ECU met grotere flow :eusa_think:

Je bedoelt het juist, maar schrijft het niet helemaal goed op.

Maar nu zit ik ook even vast in een redenatie... De IC verdicht de lucht als het ware. Dus kan er meer lucht de cilinders in. Maar die lucht moet toch echt eerst de lmm passeren. En dan weet de ecu dus precies wat er aan benzine bij moet.

Maar als de turbo niet harder blaast, hoe kan er dan meer lucht in de cilinder komen ??? Of is het dus juist andersom: als de lucht te heet wordt, zet deze uit en kan niet geheel meer de cilinder in. Voor dezelfde hoeveelheid lucht moet de turbo dan dus harder blazen.

er kan dus nooit meer lucht de cilinders in komen dan dat de lmm passeert. De software hoeft daarvoor dus niet aangepast te worden.

Met een dikke IC hoef je dus minder gas te geven om hetzelfde vermogen te halen.

Waar zit de aanpassing in de ECU dan?

Lost het probleem nog niet op óf de dikkere IC echt wel werkt. Cijfers graag.
De Tussenpaus

face.flava

Interesse:

1. Robbert
2. Face.flava
3. Face.flava

T o m

Jongens, jongens......

Hier een heel verhaal voor degene die er zin in hebben....  :eusa_shifty:

De luchtmassameter meet de massa van de lucht oftewel hoeveel lucht er langs komt en wat daar de temperatuur van is. Daarmee bepaal je de luchtmassa die de motor in gaat. (dit weet de ECU dus exact!)

Deze wordt gecomprimeert en warmt daardoor op. Door de opwarming zal de lucht uitzetten. Zonder terugkoeling zal de maximale druk snel bereikt worden waardoor de turboregeling actief wordt en niet meer aangezogen lucht zal toelaten door de luchtmassameter. (dit wordt bereikt door de uitlaatgassen niet door de turbo te laten gaan maar weg te laten lekken via de wastgate klep).

Als je de lucht terugkoelt zal de lucht krimpen wat de druk verlaagt. Daardoor zal de turboregeling meer lucht toelaten door de luchtmassameter omdat de maximale druk later bereikt wordt door de "gekrompen" lucht. (Grote intercooler meer krimpen --> meer lucht toegelaten in motor)

Tenslotte weet de ECU hoeveel lucht er in de motor wordt aangezogen, immers de luchtmassameter heeft dit gemeten. Aan de hand hiervan zal er voldoende brandstof ingespoten worden. Dit gebeurd dus automatisch in deellast, in vollast is er een vaste hoeveelheid brandstof welke wordt ingespoten. Bij twijfel gewoon AFR controleren en proefrijden.

Natuurlijk wordt het volledige potentieel pas uitgenut bij een software aanpassing maar dat geldt ook voor sportuitlaten grotere turbo's enz. Feit blijft dat er een duidelijk merkbare verbetering van de prestaties van de auto waarneembaar zijn, zeker bij langdurige zware belasting....... (ik herinner me nog een Elandrun waarbij iedereen met de daar heersende zomerse temperaturen met motorkap open reed op een uitzondering na  ;D)

8)

P.S. Ik snap nog steeds die ETM niet in dit verhaal....en is zowieso niet van toepassing bij de 850's

TIMON

P.S. Ik snap nog steeds die ETM niet in dit verhaal....en is zowieso niet van toepassing bij de 850's

gelukkig maar  ;)
85011940

Eugene

Citaat van: T o m op 18-02-2009 00:54:44
(ik herinner me nog een Elandrun waarbij iedereen met de daar heersende zomerse temperaturen met motorkap open reed op een uitzondering na  ;D)

Maar dat was dan weer niet op de intercooler te koelen ;)

If it's not blown, it sucks...

TIMON

het doel

Bij een turbomotor wordt de aangezogen lucht door de turbocompressor onder druk naar het inlaatspuitstuk gebracht waardoor er meer lucht naar de verbrandingsruimte gaat en de motor beter presteert. Het nadeel hiervan is wel dat als men lucht samenperst deze zal opwarmen en dus een deel van de volumeverkleining weer ongedaan maakt. Het plaatsen van koeling tussen de turbolader en het inlaatspuitstuk (de intercooler) zorgt derhalve voor een daling van de temperatuur. Met als gevolg dat de aangezogen lucht krimpt. Hierdoor kan er meer lucht in de verbrandingskamers geperst worden en dus effectief ook meer zuurstof (per eenheid lucht).

met dank aan wikipedia ;)

maar volgens mij gaat het om Interesse peiling: GroupBuy Aluminium Intercoolers 48 mm :eusa_whistle:
85011940

face.flava

Het doel van dit topic is inderdaad peilen hoeveel er in een 48mm ic geïnteresseerd zijn.
De bovenstaande post's zijn reacties op de volgende stelling: "Een 48mm alu ic zou nutteloos zijn als deze aan een standaard setup wordt toegevoegd"

Ik heb het idee dat de we steeds weer de werking van een ic aan het uitleggen zijn. Ondertussen denk ik dat een heleboel mensen de principes, doel, werking, nut, etc. van een grotere dikkere alu ic al kennen. Zo niet, is dat inderdaad op wikipedia bijvoorbeeld prima na te lezen.

Rest een aantal nog steeds de vraag of de ic die aangeboden wordt, werkelijk de prestatie van een standaard Volvo turbomotor met een standaard setup verbeterd. Het zou mooi zijn als iemand cijfers kan posten en niet weer een "werking-van-een-dikke-alu-ic-uitleg". Mag wat mij betreft uiteraard wel (de heilige vrijheid van meningsuiting), maar zo ver waren we ook al.
Sorry, no offence :).

En natuurlijk graag aanmelden als je interesse hebt.

Geïnteresseerden tot nu:
1. Robbert
2. Face.flava
3. Face.flava

T o m

Uhh weet niet hoor maar ik probeer dus uit te leggen dat een grotere intercooler altijd rendement oplevert met name onder warme omstandigheden. Maar ik denk dat ik niet zo goed kan uitleggen.  ;) :D

Enfin veel wijsheid toegewenst met beslissen mannen, ik zal dit topic niet meer "vervuilen" (doe het net weer ... :eusa_shifty:)

8)

-D©©©L-

face.flava

Citaat van: -D©©©L- op 18-02-2009 22:34:47
Kan ik er ook twee plaatsen ?

Vooruit dan maar, laten we de leverancier maar lekker blij maken 8). Kan je een als radiator gebruiken, "mot kenne nie?"  ;).  Die 2de op mijn naam is voor een vriend die geen lid van het forum is, dat is veel te ingewikkeld voor hem ;D.

Maar alle geintjes op een stokje. Ik zit niet met het dilemma, dus mijn vorige reactie is zeker niet persoonlijk gericht. Sorry als dat zo over komt  :-\. Kom op laten we deze leuke toppic geen naar smaakje geven :angel:.

-D©©©L-

RobbertC70

Boeiend lijstje tot dusver; en ik heb weer wat meer geleerd dan alleen het feit dat ze mooi blinken. ;D
Heren, allen bedankt daarvoor!  :eusa_clap:

Robbert