Geen verlichting, snelheidsmeter, knipperlicht etc.

Gestart door nhoncoop, 22-09-2008 19:58:28

Vorige topic - Volgende topic

nhoncoop

Hallo,

Sinds vandaag ben ik in het trotse bezit van een Volvo 850 TDI uit 1996. Alleen is er een klein (of groot) probleempje:

Als ik het contact aan zet werkt alles prima, zodra ik hem start dan werken de volgende dingen niet:
- Verlichting (koplampen, achterlichten, etc) alleen stadslicht.
- Dashboardverlichting (alleen stadslicht).
- Knipperlichten
- Snelheidsmeter (toeren en tankinhoud nog wel).

Er brand echter wel 1 lampje in het dashboard en dat is het ABS lampje.

Na een paar keer starten, na een tijdje rijden dan wil het wel is gebeuren dat alles wel weer goed werkt.

Op het forum zag ik niet echt een probleem die totaal overeen kwam (misschien beter zoeken). Mijn vraag is wat kan het wezen, ik las wat over een ABS controller maar dat was zover ik las alleen dat het lampje bleef branden en soms met snelheidsmeter. Maar ik weet niet of dit overeenkomt dat het soms wel werkt en ook als alleen het contact aan staat. Ook heb ik mensen gehoord dat het een relay kan wezen.

Ik hoop dat iemand hier een oplossing weet, alvast bedankt ieder geval.

reneetje

Citaat van: nhoncoop op 22-09-2008 19:58:28
Hallo,

Sinds vandaag ben ik in het trotse bezit van een Volvo 850 TDI uit 1996. Alleen is er een klein (of groot) probleempje:

Als ik het contact aan zet werkt alles prima, zodra ik hem start dan werken de volgende dingen niet:
- Verlichting (koplampen, achterlichten, etc) alleen stadslicht.
- Dashboardverlichting (alleen stadslicht).
- Knipperlichten
- Snelheidsmeter (toeren en tankinhoud nog wel).

Er brand echter wel 1 lampje in het dashboard en dat is het ABS lampje.

Na een paar keer starten, na een tijdje rijden dan wil het wel is gebeuren dat alles wel weer goed werkt.

Op het forum zag ik niet echt een probleem die totaal overeen kwam (misschien beter zoeken). Mijn vraag is wat kan het wezen, ik las wat over een ABS controller maar dat was zover ik las alleen dat het lampje bleef branden en soms met snelheidsmeter. Maar ik weet niet of dit overeenkomt dat het soms wel werkt en ook als alleen het contact aan staat. Ook heb ik mensen gehoord dat het een relay kan wezen.

Ik hoop dat iemand hier een oplossing weet, alvast bedankt ieder geval.

Als je je sleutel een stukje terug draait zal vermoedelijk alles weer werken.
Is dit idd het geval dan is je reais achter je contactslot overleden, maar is eenvoudig zelf te verhelpen

Dit is de hoofdrolspeler

Complete handleiding is hier te vinden.
Dacht dat ie ongeveer 60 euro kost bij de dealert.

Sucses

Rene ;)
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

nhoncoop

Bedankt voor de snelle en duidelijke reactie. Het klopt inderdaad als ik de sleutel terug draai (de tweede klik voor het daadwerkelijk starten) dat alles werkt. Ga dat onderdeel zoeken en plaatsen. Zal mijn bevindingen zo snel mogelijk plaatsen.

nhoncoop

Het was inderdaad de oplossing! Een gebruikte relais voor 15 euro op de kop getikt en alles werkt zoals het horen moet.

Zo kort op het forum en al zo veel geleerd en geld bespaart  :eusa_clap:!

ronaldh

Heb met mijn 850 GLE uit 1992 hetzelfde probleem, even de sleutel iets bewegen en het werkt weer.. is het relais dan echt kapot of duidt dit op een los contactje ofzo...?

monster900