auto kopen - hoe airco testen in winter?

Gestart door Jan R, 27-01-2009 15:00:11

Vorige topic - Volgende topic

Jan R

Na onze trouwe 850 2.5 20V G3 in elkaar gereden te hebben  :'( gaan we morgen kijken voor een V70 uit 1999 op diesel.

Heb al veel erover gelezen op dit forum en zo ook dat de airco vaak kapot gaat (compressor, verdamper..)
Hoe kan ik checken morgen of deze goed is? Daar het winter is...

En zijn er nog meer specifieke dingen waar ik op moet letten?

Alvast bedankt!

Theostek

Er valt idd maar weinig te testen met dit weer.

Het enige dat kan helpen om de airco te testen, is de auto in een verwarmde omgeving plaatsen die  circa 18°C heeft.
De auto dient minimaal een half uur te staan (aclimatiseren) voordat je de airco goed kunt testen, zodat  de auto en diens onderdelen ongeveer dezelfde temperatuur hebben als de omgeving.
Airco aanzetten en eventueel een zelf diagnose van de ecc uitvoeren of er storingen aanwezig zijn.

Zowel bij partikulier als garage kun je vragen naar het airco certificaat (onderhoud), indien niet aanwezig zou je dus met de prijs kunnen onderhandelen..of vragen om airco onderhoud uit te laten voeren.
Gemiddeld staat een auto bij een garage ongeveer drie maanden stil en kan problemen geven voor de airco.

succes
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Lampje

Ik dacht altijd dat als je 'm in de ruitenontdooistand zetten dat de airco dan altijd aansprong, zelfs als je het airco knopje op 'uit' hebt staan.

Dus als je de ruiten in rap tempo, laten we zeggen onder de 20 seconden kunt ontwasemen, dan werkt de airco naar behoren.

Klopt mijn stelling?

KIM

Bij alter I modellen werkt dit wel; bij deze auto's werkt de airco al bij een luchttemperatuur van enkele graden. De ontwasemfunctie is op dit systeem echter niet aanwezig en je zult dat zelf in moeten stellen. Vanaf de Alter II modellen is de software aangepast en schakelt de airco pas in bij een luchttemperatuur van hoger dan 7 graden. Inderdaad zit er vanaf dat moment ook een ontwasemfunctie waarbij de airco altijd aangezet wordt, maar de luchttemperatuur overruled deze functie (bescherming van de verdamper tegen bevriezing).
Als de motor warm is dan zal de luchttemperatuur wel hoog genoeg worden om de airco in te laten schakelen.
Dus je kunt 'm gerust testen met dit weer.

Theostek

CiteerAls de motor warm is dan zal de luchttemperatuur wel hoog genoeg worden om de airco in te laten schakelen.

Motor temperatuur bepaalt niet of de airco wordt ingeschakeld.
De ontwasemfunctie zal naar mijn weten ook niet werken, als de temperatuur te laag ligt.

Ervan uitgaande dat er voldoende warmte wordt aangevoerd, vindt de verandering plaats bij een gelijk blijvende druk en temperatuur. Om koudemiddel te verdampen is warmte nodig, dus kan de omgevingstemperatuur (buitenlucht) niet verder gekoeld worden dan enkele graden boven de verdampingstemperatuur van het koudemiddel.
bijvoorbeeld: een druk van 3 bar, verdamping koudemiddel 9°C, aangevoerde lucht 12°C.
In dit voorbeeld kan de aangevoerde lucht nóóit verder gekoeld worden dan 9 °C.

Wat ook niet uitgesloten mag worden is dat er systemen zijn met een lage/hogedruk beveiling, maar er zijn ook systemen die voorzien zijn van een trinary schakelaar! deze zit op de hogedruk leiding.
Dit wil dus zeggen dat deze systemen géén lage drukbeveiliging hebben...

Druk en temperatuur zijn aan elkaar gerelateerd.

bassie81

maar het is ook nog zo dat de airco de lucht droger maakt, je zou het dus kunnen meten met een luchtvochtigheidsgraadmeter....

Bij mijn alter II (het handbediende airco ;D) slaat ie wel gewoon aan als het koud is, misschien niet bij vrieskou. ontwasemen kan dan idd supersnel, daar kun je het ook aan merken dat ie werkt

Theostek

Dat klopt dat airco de lucht droogt...dat heeft niets te maken met het feit wel of niet werken van de airco installatie.
Dat heeft te maken met de relatieve luchtvochtigheid, het aantal % (uitgedrukt in procenten) waterdamp dat de lucht bevat.

Idd, daar kan aan gemerkt worden dat de installatie werkt, daar is dan ook alles mee gezegd, meer is het niet.
Supersnel kan? hier heb je gelijk in.. maar dit is dan weer afhankelijk hoe hoog dat de relatieve luchtvochtigheid is?

Hetzelfde als dat alleen de uitstroom temperatuur gemeten zou worden! om te kunnen bepalen of het systeem aan zijn functionaliteit voldoet, geeft totaal geen beeld ervan.

Moest ik nu het volgende vragen...

CiteerNu het weer kouder wordt is het normaal dat de airco uitschakelt onder de 5 graden Celcius.

ik heb echter een probleem waar de dealer GEEN antwoord op kan geven:

Hoe hoog moet ik de temperatuur instellen wanneer de binnentemperatuur 0 graden Celcius is en ik deze 2 keer zo hoog wil hebben?

Het is een standaard Climatronic.