Accu laat niet bij. Auto draait te laag stationair

Gestart door RvS, 15-02-2009 18:00:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RvS

Een maand of vier geleden accu laten vervangen. Vorige week dynamo laten vervangen. Vandaag ritje van een kilometer of 40 gemaakt. Daarna geen stroom meer. ANWB erbij geweest die meldde dat de wagen een te laag toerental draait en dus bij stationair draaien meer stroom gebruikt dan krijgt. In combinatie met een nieuwe accu die een paar keer leeg heeft gestaan trekt de auto de accu leeg. Door de gaskabel iets aan te trekken heeft de zeer vriendelijke meneer van de ANWB het toerental omhoog gekrikt waardoor ik uiteindelijk naar huis kon rijden. Thuis gekomen startte de auto prima. Volgens de monteur is dit een noodoplossing en zou de computer het stationair draaien moeten regelen. Wat zou dit kunnen zijn? Computer stuk? Wat gaat de garage nu vervangen terwijl het probleem misschien blijft?? Bedankt voor jullie reactie!

reneetje

#1
Hoeveel toeren draait ie stationair dan ?

Beetje vreemd verhaal  :eusa_think:
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

thuur

Stationair toerental is niet af te stellen. Enige wat je kunt doen is de boel schoonhouden (gasklep/regelaar/etc). Het hoort zo'n 800-900 toeren te zijn.

De dynamopoelie is vele malen kleiner dan de krukaspoelie, dus draait de dynamo veel sneller rond dan de motor. Daarom levert ie ook bij weinig toeren toch dik 13,5 Volt.

Het verhaal van de wegenwachter is misschien wel eens voorgekomen, maar klinkt me in deze context ook vreemd in de oren.

Ik denk eerder dat je het moet zoeken in een rotte accuklem (meten=weten!) of een brandend lampje van een deur ergens (komt vaak voor).


Gr 8)

JayJ

13,5V is een beetje aan de lage kant, de dynamo zou, mits hij in een goede staat verkeert, ruim 14V moeten laden. Even over de plus van de dynamo en de massa van de accu meten hoeveel je daarop hebt, en dan op de accu zelf. Zit hier een groot verschil tussen, dan 'verlies' je ergens dat verschil. Simpelste oplossing extra stroomdraad trekken van dynamo naar accu.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

thuur

Citaat van: JayJ op 15-02-2009 18:43:41
13,5V is een beetje aan de lage kant, de dynamo zou, mits hij in een goede staat verkeert, ruim 14V moeten laden. Even over de plus van de dynamo en de massa van de accu meten hoeveel je daarop hebt, en dan op de accu zelf. Zit hier een groot verschil tussen, dan 'verlies' je ergens dat verschil. Simpelste oplossing extra stroomdraad trekken van dynamo naar accu.

Onze dynamo's zijn afgeregeld op 14V Max. Stationair doen ze meestal 13,7 tot 13,9 mits alles in goede staat. Als ie hoger dan 14 gaat zou ik de spanningsregelaar vervangen.


Gr ;)

RvS

#5
De motor draait onder de 500 toeren. Bij stationair gaan alle lampjes in het dashboard branden of de motor slaat af. Lampjes gaan ook branden als ik terugschakel naar 2 en gas loslaat.

Ludo

als het stationair toerental zo laag is en ook zo laag gaat bij terugschakelen, lijkt het me niet verkeerd om eens te beginnen met de stationair regelaar en de gasklep te reinigen/vernieuwen...

reneetje

Dan is er iets anders idd niet goed , loopt ie op gas toevallig?

500 is veuls te laag dan staat ie te schudden in het hok  :eusa_naughty:

Hooe lang heeft ie dat al dan , sinds de accu/dynamo wissel ?
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Emiel

Citaat van: thuur op 15-02-2009 18:08:24
Stationair toerental is niet af te stellen.

Er zit een kleine stelschroef aan de achterkant van het gasklephuis, daar is ie eventueel af te stellen.

Heb niet zo gek lang geleden een gasklephuis schoongemaakt waar 10kg bagger uitkwam. De gasklep stond zichtbaar open na schoonmaken. Bij het terug monteren draaide de motor met schone gasklep 3500 tp/m stationair. Met afstellen liep ie weer keurig 850 tp/m. Het garagebedrijf waar ie eerder was geweest had zo dus het het probleem van niet stationair blijven lopen opgelost.

thuur

Citaat van: Emiel op 15-02-2009 19:49:56
Citaat van: thuur op 15-02-2009 18:08:24
Stationair toerental is niet af te stellen.

Er zit een kleine stelschroef aan de achterkant van het gasklephuis, daar is ie eventueel af te stellen.

Heb niet zo gek lang geleden een gasklephuis schoongemaakt waar 10kg bagger uitkwam. De gasklep stond zichtbaar open na schoonmaken. Bij het terug monteren draaide de motor met schone gasklep 3500 tp/m stationair. Met afstellen liep ie weer keurig 850 tp/m. Het garagebedrijf waar ie eerder was geweest had zo dus het het probleem van niet stationair blijven lopen opgelost.


Dat is foetelen.


Gr :eusa_naughty:

RvS

Bij garage langs geweest. Gasklephuis is schoongemaakt. Stationair draait 'ie nu weer tussen de 700 en 750. Lampjes gaan niet meer branden. Waarschijnlijk zijn de vele te korte ritjes hier de oorzaak van. Wat meer de snelweg op dus. Kijken wat ie doet. Lampjes in de deuren werken trouwens goed. Ben benieuwd.

Emiel

Citaat van: thuur op 15-02-2009 21:33:23
Citaat van: Emiel op 15-02-2009 19:49:56
Citaat van: thuur op 15-02-2009 18:08:24
Stationair toerental is niet af te stellen.

Er zit een kleine stelschroef aan de achterkant van het gasklephuis, daar is ie eventueel af te stellen.

Heb niet zo gek lang geleden een gasklephuis schoongemaakt waar 10kg bagger uitkwam. De gasklep stond zichtbaar open na schoonmaken. Bij het terug monteren draaide de motor met schone gasklep 3500 tp/m stationair. Met afstellen liep ie weer keurig 850 tp/m. Het garagebedrijf waar ie eerder was geweest had zo dus het het probleem van niet stationair blijven lopen opgelost.


Dat is foetelen.


Gr :eusa_naughty:

Het is dus wel af te stellen, en dat word dus genoeg gedaan door 'vakgarages'... :eusa_eh:

V70 classic

Citaat van: RvS op 15-02-2009 18:00:53
Een maand of vier geleden accu laten vervangen. Vorige week dynamo laten vervangen. Vandaag ritje van een kilometer of 40 gemaakt. Daarna geen stroom meer. ANWB erbij geweest die meldde dat de wagen een te laag toerental draait en dus bij stationair draaien meer stroom gebruikt dan krijgt. In combinatie met een nieuwe accu die een paar keer leeg heeft gestaan trekt de auto de accu leeg. Door de gaskabel iets aan te trekken heeft de zeer vriendelijke meneer van de ANWB het toerental omhoog gekrikt waardoor ik uiteindelijk naar huis kon rijden. Thuis gekomen startte de auto prima. Volgens de monteur is dit een noodoplossing en zou de computer het stationair draaien moeten regelen. Wat zou dit kunnen zijn? Computer stuk? Wat gaat de garage nu vervangen terwijl het probleem misschien blijft?? Bedankt voor jullie reactie!

Dit kan er ook aan meewerken.
Een nieuwe accu die je droog trekt kan wel eens overleden zijn.
Vaak is het een combi van oorzaken.
Een mindere accu korte ritten een dynamo of regelaar die net even wat minder is.
Als je een goede dynamo en regelaar aan een kappote accu knoopt kan het wel eens zo zijn dat hij niet aan de 14.6 volt komt  :eusa_think:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.