Spontaan afslaan: niet meer te starten

Gestart door Swagers, 07-02-2009 17:47:21

Vorige topic - Volgende topic

Swagers

L.s.

ik heb al heel wat gelezen, maar ik kom eigenlijk nergens een positief resultaat tegen of het
verhaal eindigt halverwege...

Enfin, mijn verhaal

Heb een 850GLT 2,5Ltr '92 400000KM-tjes Gas, handgeschakeld
Vervangen: gehele ontsteking incl. kabels en bougies, accu, stappenmotor, thermostaat, hoofdsensor, luchtfilter.

Uitlezen geeft geen foutmeldingen.
Dealer kan niets vinden en ziet liever mijn trekhaak dan de koplampen...

Volgens de ANWB lag het aan de hoofdsensor omdat die geen terugmelding gaf: vervangen, leek goed te gaan, maar volgens mij meer toeval, want het uitvallen blijft zich voordoen.

Auto kan KM's probleemloos rijden en zomaar op bijv de snelweg afslaan.
vermoed wel dat het met een koude/koele motor frequenter voorkomt.
1ste start gaat vlekkeloos, maar al snel slaat de motor tijdens het rijden af en (door)starten helpt niet.
Soms slaat de motor spontaan af: toerental valt geheel weg tijdens rijden en ook bij het op laten
komen slaat de motor niet meer aan.
Ook wil hij bij stationair draaien nog wel eens "rommelen", varieert het toerental van 300-600RPM en lijkt
de motor niet te reageren op gas geven.

Kom veelal dat 103-relaitje tegen, dus dat gaan we ook maar eens vervangen.
Op Tros-radar werd ik geattendeerd op het gasklephuis en dat is de uitdaging ook waard.

Ben inmiddels niet meer bij de volvo-dealer, omdat die maar blijft schrijven en bar weinig interesse
toont. Merkloze garage heeft mij aangeboden te helpen, maar noemt het een "spookauto".

Wie heeft er raad ?

mehn

Citaat van: Swagers op 07-02-2009 17:47:21
Op Tros-radar werd ik geattendeerd op het gasklephuis en dat is de uitdaging ook waard.

In jouw auto zit een ouderwetse gasklep waar het "Tros-radar" probleem niet voor geldt, dat geld pas bij auto's vanaf MY99.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Wat is een hoofdsensor ???

103 kun je ook overbruggen (zoekterm 103brug) om uit te sluiten. Laat even weten of dat het is.

Gr 8)

Swagers

Hoofdsensor = nokkenas sensor

Lees ook een verhaal over een slechte nul massa kabel, maar dan moet toch ook alle elektra uitvallen ?
Dat blijft nl allemaal werken

KUKO (Rob)

Vervang de 103 maar ik denk dat dan je sores voorbij is. Gr. Rob.

UserID6342

Zo te lezen idd het relais 103, wees wel verstandig en haal een nieuwe of soldeer de oude goed door.  Gebruikte relais heb je vaak dezelfde storing binnen afzienbare tijd terug.  Zei degene die al 3 keer dat relais heeft vernieuwd met 2dehandse troep en nu een doorgesoldeerde erin heeft tot volle tevredenheid. Met dank aan Erwin (Haasje).

Swagers

dank voor de tips en adviezen, maar dat gepruts met doorsolderen, overbruggen 2de hands meuk etc  is niet aan mij besteed, dat soort amateuristische dingen doen ze maar elders maar niet aan mijn 850.
Dat dingetje kost een paar tienen en dan gaan we niet lopen prutsen, dus gewoon goed (nieuw) spul.
Relais-tje inmiddels vervangen en het lijkt (knock on wood) goed te gaan, reeds 300KM storingvrij

Rogers XC 70 2000

Citaat van: Swagers op 19-02-2009 14:06:33
dank voor de tips en adviezen, maar dat gepruts met doorsolderen, overbruggen 2de hands meuk etc  is niet aan mij besteed, dat soort amateuristische dingen doen ze maar elders maar niet aan mijn 850.
Dat dingetje kost een paar tienen en dan gaan we niet lopen prutsen, dus gewoon goed (nieuw) spul.
Relais-tje inmiddels vervangen en het lijkt (knock on wood) goed te gaan, reeds 300KM storingvrij

hiermee doe je geen recht aan de personen die goed met een soldeerboutje om kunnen gaan... mijn relais 103 is perfect aan een tweede leven begonnen nadat een forumlid (T uit M) deze netjes had gesoldeerd. Gaat inmiddels alweer een 8.000 km mee.
Scheelt toch weer tientjes  ;D

UserID6342

Citaat van: Rogers XC 70 2000 op 19-02-2009 14:16:03
hiermee doe je geen recht aan de personen die goed met een soldeerboutje om kunnen gaan... mijn relais 103 is perfect aan een tweede leven begonnen nadat een forumlid (T uit M) deze netjes had gesoldeerd. Gaat inmiddels alweer een 8.000 km mee.
Scheelt toch weer tientjes  ;D
Precies, buiten dat het ook nog leerzaam kan zijn voor jezelf.  Ik ben echt niet bang om iets aan een auto te doen, maar van het electrische leer ik veel van (en heb al veel geleerd van) Erwin.  Als ik iets gedaan wil hebben vraag ik hem, ik begin er zelf altijd aan en bepaalde dingen zoals bijvoorbeeld solderingen is hij veel beter in als ik.  Dat is gelijk aan zo niet beter als nieuw !!

elmarconi

Dan moet je de vraag om gratis advies en diagnose niet bij de prutsende amateurs stellen maar naar de professionele dealer gaan en een professioneel bedrag voor een (hopelijk correcte) professionele diagnose en de professionele reparatie aftikken....  :eusa_whistle:

--
Autogas Inside . . .