Fotoreportage van de geboorte van een carputer voor de 850R en 850T5

Gestart door Piet, 27-04-2010 22:03:54

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Citaat van: willem169 op 28-04-2010 21:05:35
Hoe voed je de computer eigenlijk? Zit te denken om gewoon een Mac mini te kopen en die op zo'n beeldschermpje aan te sluiten ;)
GP83 160W Intelligent DC-DC PSU , op zich wel een goede voeding, alleen de anti-thumb werkt zowel bij die van mij als die van mijn zoon niet!!!

razorx

Als ik het goed zie heb jij je volume geregeld met zo'n leuk extern USB ding van Logitech of Creative, hoe bevalt die?

Een weekendje terug met Marco geboomd en de conclusie is toch dat je beter dit soort fysieke interfaces kan gebruiken dan een touchscreen.
Je wilt immers liever een knop voelen dan afgeleid zijn van het verkeer om te kijken waar je op je scherm moet klikken.

Ik denk er steeds meer over om in mijn definitieve variant de basisfuncties toegankelijk te maken met vaste koppen die je kan voelen.
Ik denk dat dat laatste heel veel toevoegt aan de veiligheid.

Piet

Citaat van: razorx op 28-04-2010 21:23:45
Mooi werk hoor, applaus!

Jouw project mag er anders ook wel wezen !!
Gaat nog wel een stapje verder dan die van mij ::)

Piet

Citaat van: razorx op 29-04-2010 00:58:38
Als ik het goed zie heb jij je volume geregeld met zo'n leuk extern USB ding van Logitech of Creative, hoe bevalt die?

Een weekendje terug met Marco geboomd en de conclusie is toch dat je beter dit soort fysieke interfaces kan gebruiken dan een touchscreen.
Je wilt immers liever een knop voelen dan afgeleid zijn van het verkeer om te kijken waar je op je scherm moet klikken.

Ik denk er steeds meer over om in mijn definitieve variant de basisfuncties toegankelijk te maken met vaste koppen die je kan voelen.
Ik denk dat dat laatste heel veel toevoegt aan de veiligheid.
Is absoluut veiliger zo een knop voor het volume.
(Ik ben daadwerkelijk bijna een sloot ingereden door te pielen met het touchscreen, not good)

Dit een een powermate usb van griffin technologie.

Ze hadden hem ook in het zwart maar deze is helaas niet meer te verkrijgen.
Werkt erg goed. Je kan er ook nog enkele functies zelf mee instellen.
Muten kan je door er op te drukken.
Sensitiviteit is ook instelbaar wat ik erg prettig vind. Het bedienen voelt erg goed aan.
Is alleen lastig te bevestigen. Heb het geprobeerd met dubbelzijdig plakband maar de onderkant is van een soort zacht kunstof die zich niet laat verleiden ergens aan te kleven.

groen V70

hoi

heel leuk project, ik zit er ook al een tijdje over te denken.

alleen voor ik er aan begin heb ik nog wat vraagtekens,

welke software wil jij gaan gebruiken???

voor navigatie heb ik niet echt een goed programma gevonden voor op een PC zoals tomtom.
er zijn er wel een paar maar die zijn of oud, slechte kaarten, slechte interface.

telefonie,   ik heb nog geen telefoon software gevonden die spraak gestuurd is en op een PC draait.

DVD  legio aan goeie software,

ondersteuning voor meerdere schermen,  dvd kijken op de achterbank, navigatie voorin is ook een uitdaging.

afstandbediening is wel goed te doen

toch al met al een leuk project.

hopelijk heb je er heel veel plezier in  en als het allemaal werkt nog veel genot ervan.

gr
I have my Dream

850estatetdi

geweldig mooi. en erg leuk om te zien hoe je het gedaan hebt.

Piet

Citaat van: Jeff op 27-04-2010 22:23:30
Netjes mooi systeem, wat was je nou kwijt voor dit hele setje bij elkaar als ik vragen mag? :)
Alles bij elkaar aan hardware incl SSD verzendkosten etc zo ongeveer €850,--

Piet

Citaat van: groen V70 op 10-05-2010 21:05:55
hoi

voor navigatie heb ik niet echt een goed programma gevonden voor op een PC zoals tomtom.
er zijn er wel een paar maar die zijn of oud, slechte kaarten, slechte interface.

telefonie,   ik heb nog geen telefoon software gevonden die spraak gestuurd is en op een PC draait.

DVD  legio aan goeie software,

ondersteuning voor meerdere schermen,  dvd kijken op de achterbank, navigatie voorin is ook een uitdaging.

hopelijk heb je er heel veel plezier in  en als het allemaal werkt nog veel genot ervan.

gr
Voor navigatie: Garmin (werkt supergoed, veeeeeeeeeeeeel beter dan TomTom).
Gaat sowieso via een PC veel sneller, fout rijden en binnen enkele seconden een nieuwe route beschikbaar!

Voor telefonie: blue soleil. Is niet spraakgestuurd. Is ook niet schermvullend, het werkt maar is (nog) niet ideaal.

Ben uit de kleine kinderen dus een tweede scherm is voor mij niet interessant.Maar boardje is niet anders dan dat van een gewone PC.
Meerdere monitoren dus gewoon te realiseren, zit 1 PCI slot op die voor een extra videokaart naast de onboard VGA benut kan worden.
Ik gebruik deze voor een geluidskaart, maar geluid is ook onboard.

groen V70

Citaat van: Piet op 11-05-2010 19:43:52
Citaat van: groen V70 op 10-05-2010 21:05:55
hoi

telefonie,   ik heb nog geen telefoon software gevonden die spraak gestuurd is en op een PC draait.

DVD  legio aan goeie software,

ondersteuning voor meerdere schermen,  dvd kijken op de achterbank, navigatie voorin is ook een uitdaging.

hopelijk heb je er heel veel plezier in  en als het allemaal werkt nog veel genot ervan.

gr
Voor navigatie: Garmin (werkt supergoed, veeeeeeeeeeeeel beter dan TomTom).
Gaat sowieso via een PC veel sneller, fout rijden en binnen enkele seconden een nieuwe route beschikbaar!

Voor telefonie: blue soleil. Is niet spraakgestuurd. Is ook niet schermvullend, het werkt maar is (nog) niet ideaal.

Ben uit de kleine kinderen dus een tweede scherm is voor mij niet interessant.Maar boardje is niet anders dan dat van een gewone PC.
Meerdere monitoren dus gewoon te realiseren, zit 1 PCI slot op die voor een extra videokaart naast de onboard VGA benut kan worden.
Ik gebruik deze voor een geluidskaart, maar geluid is ook onboard.

Ik ga Garmin eens proberen dan,  eens kijken of die interface wel behoorlijk is.
I have my Dream

Piet

Citaat van: groen V70 op 12-05-2010 19:07:25
Ik ga Garmin eens proberen dan,  eens kijken of die interface wel behoorlijk is.
Interface is zeer behoorlijk. Alleen er ontbreekt een invoermogelijkheid voor een touchscreen, is ontworpen voor een laptop die al een toetsenbord heeft.
Maar hier is dan weer uitstekend het ingebouwde onscreen toetsenbord in Win 7 voor te gebruiken.

razorx

Citaat van: Piet op 13-05-2010 01:31:31
Ik ga Garmin eens proberen dan,  eens kijken of die interface wel behoorlijk is.
Interface is zeer behoorlijk. Alleen er ontbreekt een invoermogelijkheid voor een touchscreen, is ontworpen voor een laptop die al een toetsenbord heeft.
Maar hier is dan weer uitstekend het ingebouwde onscreen toetsenbord in Win 7 voor te gebruiken.
Garmin is heel mooi. Het is alleen zo jammer dat ze geen touchscreen adres invoer hebben.

Ik vond het in de praktijk, je geeft uiteindelijk een heel hoog bedrag aan een carputer uit, het voor mij niet aanvaardbaar dat ik dan eerst een OSK (On Screen Keyboard) moet oproepen om mijn adresinvoer te doen.

Klinkt wat streng, maar zo bedoel ik het niet.
Ik was voor het geheel een stevig bedrag kwijt, tja dan verwacht ik van de leverancier (ik) dat ie voor dat bedrag wat comfort levert. ;)
Enfin ik, nu met de identiteit van leverancier denk: Wat een zeur, Maar ja klant is koning.

Het antwoord:
iGO voor Windows mobile is hier wel voor toegerust.
Wat erg slimme Russen hebben dit pakket om kunnen bouwen zodat het draait op de PC.
Voor de techneuten: Geen emulatie, maar een reassembly, petje af!

Even wat gedoe om het mooi aan de gang te krijgen zoals jij het wilt qua skin en zo, maar het is stabiel, skinnable. e.t.c..

Mooi project en ik blijf je bevindingen met belangstelling volgen.
Groeten,
Yits.

P.S. De inbouw heb jij mooier gedaan dan ik, daar ben ik dus nu mee aan het worstelen.
Mooi dat je het zo ondiep hebt kunnen houden. 22cm is de max en op sommige plekken minder.

ik zit ook nog wat te dromen over een verzonken USB insert aan de achterkant om ruimte te besparen.

Piet

Citaat van: razorx op 13-05-2010 01:44:11
Citaat van: Piet op 13-05-2010 01:31:31
Ik ga Garmin eens proberen dan,  eens kijken of die interface wel behoorlijk is.
Garmin is heel mooi. Het is alleen zo jammer dat ze geen touchscreen adres invoer hebben.

Ik vond het in de praktijk, je geeft uiteindelijk een heel hoog bedrag aan een carputer uit, het voor mij niet aanvaardbaar dat ik dan eerst een OSK (On Screen Keyboard) moet oproepen om mijn adresinvoer te doen.

Klinkt wat streng, maar zo bedoel ik het niet.
Ik was voor het geheel een stevig bedrag kwijt, tja dan verwacht ik van de leverancier (ik) dat ie voor dat bedrag wat comfort levert. ;)
Enfin ik, nu met de identiteit van leverancier denk: Wat een zeur, Maar ja klant is koning.

Het antwoord:
iGO voor Windows mobile is hier wel voor toegerust.
Wat erg slimme Russen hebben dit pakket om kunnen bouwen zodat het draait op de PC.
Voor de techneuten: Geen emulatie, maar een reassembly, petje af!

Even wat gedoe om het mooi aan de gang te krijgen zoals jij het wilt qua skin en zo, maar het is stabiel, skinnable. e.t.c..

Mooi project en ik blijf je bevindingen met belangstelling volgen.
Groeten,
Yits.

P.S. De inbouw heb jij mooier gedaan dan ik, daar ben ik dus nu mee aan het worstelen.
Mooi dat je het zo ondiep hebt kunnen houden. 22cm is de max en op sommige plekken minder.

ik zit ook nog wat te dromen over een verzonken USB insert aan de achterkant om ruimte te besparen.

Ja, als er een touchscreen adres invoer in Garmin zou zitten zou dit echt een perfect navigatieprogramma zijn geweest.
Ik heb nu een icoon van het onscreen toetsenbord van Win 7 vast op de taakbalk gepind staan en heb zo met 1 touch toch een invoer, ik vind dit zo in de praktijk voldoende makkelijk en snel werken.
Maar ik zal  toch ook es iGO voor Windows mobile installeren.

En dat is nou tevens ook het mooie van een carputer: je kan gewoon meerdere (navigatie) programma's naast elkaar installeren en "at will" gebruiken.

De inbouwdiepte heb ik met name beperkt kunnen houden door haakse stekkers voor VGA, serieel DB9 etc te gebruiken, verkrijgbaar via amazone.com

Uiteraard volg ik jouw project ook met grote belangstelling.
Vooral die truc waarbij na het "resumen" van windows weer steeds dezelde geheugeninhoud geladen wordt vind ik ronduit geniaal.
Ik ga es kijken of ik dat in Win 7 ook voor elkaar kan krijgen.

Piet

Ik heb al een poosje niks meer gedaan aan de carputer behalve er gewoon gebruik van maken dan.

Ik werd nu het erg handige maar toch ook zeer onogelijke los in de auto slingerende powermate usb van griffin voor het regelen van het geluidsvolume nou toch wel eens zat.

Ik heb hem dus gesloopt en de electronica achter een afdekplaatje van het dashbord bevestigd:

Werkt erg handig en ziet er een stuk opgeruimder uit (moet alleen nog een beter bij de rest passend knopje zien te vinden)

Ik had nog het plan opgevat om een S60 stuur te monteren, waardoor ik dan nog meer computerfuncties van het het stuur kan bedienen met behulp van de knoppen op het stuur.
Dit zou mogelijk zijn m.b.v. de Joycon die de stuurknopsignalen om kan zetten in signalen om de carputer via de USB te besturen (programmeerbaar).
Probleem hierbij echter zou de het bedraden hiervan zijn i.v.m. de stuuruitslag. Ik zie hier dus voorlopig maar even vanaf totdat ik een oplossing hiervoor heb.
Een interessant idee van Razorx is een draadloze muis te slopen en in het stuur in te bouwen.

Hoe heeft volvo eigenlijk de knoppen van het stuur bij de S60 eigenlijk verbonden met de electronica van de aut0, sleepcontacten of zo??