automatische bak 850 2,5 20v pijl winterstand knippert

Gestart door martind, 10-03-2009 19:24:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

martind

Heb een 93èr volvo 850 2,5 20v automaat.
Pijl van de winterstand knippert.
Hij geeft dan aan dat er een storing in de bak is.
Uitlees informatie dealer
122 magneetklep S1 breuk
211 Storing in regeleenheid voor versnellingsbak
222 Magneetklep S2 breuk

Bovendien schakeld hij haperend over.

De storingmelding is verwijderd.
Maar nu trekt hij heel moeilijk weg in de eerste en valt terug in de tweede versnelling.

Heb hem nu in de winterstand gezet zodat hij de eerste twee versnellingen overslaat en in z`n drie wegtrekt.
Dit gaat in ieder geval beter.

Hebben meer mensen dit meegemaakt en hoe hebben ze dit opgelost??
Om de bak te reviseren word een beetje duur of is er ergens een 2de handsbak onder de volvo mensen of weet je er èèn te liggen op een sloop.

Hoe belangrijk zijn de drie cijfers achter de code 1208
Het is in iedergeval baknummer ??  50-42LE

Is er in de buurt van EDE/BARNEVELD een monteur die mij wil assisteren met de vervanging van onderdelen of eventueel de hele bak.

Jur

Heeft de dealer gecontroleerd of de PNP switch niet defect is?
Anders kun je er hier veel overlezen. Bak revisie kun je niet om lachen nee.

Je aanname dat de winterstand betekend dat ie in zijn 3 wegtrekt klopt volgens mij niet.
De techniek geeft dan zelf gedoseerd 'gas'.



UserID6342

Weet eigenlijk niet zo 1,2,3 of het mogelijk is de magneetkleppen te vernieuwen zonder de hele bak uit te bouwen bij onze auto's. Misschien weet iemand anders daar wel het antwoord op.  En dan nog is het de vraag of het betaalbaar is, kijk ik bedoel als de bak er toch voor uitgebouwd moet worden ben je volgens mij dan goedkoper en sneller klaar met een ruil- of sloopbakkie en die zijn er genoeg te vinden. Arjen heeft inmiddels wel ervaring hier mee opgedaan, maar die woont een stukkie uit de buurt, misschien zijn de kleppen uit zijn oude bak nog goed, als hij die nog heeft ??? Loop even hard op te denken...  Arjen ????

mehn

Citaat van: Jur op 10-03-2009 19:34:57
Je aanname dat de winterstand betekend dat ie in zijn 3 wegtrekt klopt volgens mij niet.

Als de pook in D staat klopt dat wel.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:


arjenT5R

#5
Citaat van: Dirk342 op 10-03-2009 19:53:34
Weet eigenlijk niet zo 1,2,3 of het mogelijk is de magneetkleppen te vernieuwen zonder de hele bak uit te bouwen bij onze auto's. Misschien weet iemand anders daar wel het antwoord op.  En dan nog is het de vraag of het betaalbaar is, kijk ik bedoel als de bak er toch voor uitgebouwd moet worden ben je volgens mij dan goedkoper en sneller klaar met een ruil- of sloopbakkie en die zijn er genoeg te vinden. Arjen heeft inmiddels wel ervaring hier mee opgedaan, maar die woont een stukkie uit de buurt, misschien zijn de kleppen uit zijn oude bak nog goed, als hij die nog heeft ??? Loop even hard op te denken...  Arjen ????

Ik heb mijn automaatje gewisselt en verder ben ik er niet aan geweest,
de bak die er van onder kwam was volgens mij een "ooit" gereviseerde
en ik heb um nog steeds liggen maar ik heb dat ding nog niet open geschroeft.

Edit: bakjes zijn er wel te vinden op de sloop etc etc
en vervangen is een aardige klus maar het is geen rocket sience
Ik zou zowiezo eens het truucje voor de standen schakelaar proberen
en dat topic in de link van ludo doorlezen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

thuur

Lees eerst de link van Ludo. Het lijkt me sterk dat je op 3 plekken een storing krijgt. Haal de TCU er eens uit en maak de contacten eens schoon met remmenreiniger of alcohol.


Gr ;)

martind

Hallo bedankt allemaal voor de reacties ben een stuk wijzer geworden.
Ben zelf ook nog even er achteraan gegaan en een behulpzame werkplaatschef gevonden.
Deze zegt dat 1208-573 van de 50-42LE automatische bak eentje van eind ``93 is en dat voorgaande types ook passen en geen problemen geven.
dit zijn de bakcode`s
1208-799
9141-204
9687-57
9851-47
Weet iemand hiervan ????
Heeft iemand het e-mailadres of telefoonnummer van LUDO
Alvat bedankt

mehn

Citaat van: martind op 11-03-2009 14:28:33
Heeft iemand het e-mailadres of telefoonnummer van LUDO

Ludo kun je het beste gewoon een PB sturen, dat werkt het snelst weet ik uit ervaring ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ludo

Citaat van: mehn op 11-03-2009 14:37:17
Citaat van: martind op 11-03-2009 14:28:33
Heeft iemand het e-mailadres of telefoonnummer van LUDO

Ludo kun je het beste gewoon een PB sturen, dat werkt het snelst weet ik uit ervaring ;D

mijn telefoon ligt meestal thuis...  :eusa_doh:

maar vragen kan je hier ook stellen.
zo hebben anderen er ook wat aan.  ;)

martind

Ik heb de link van Ludo bekeken.
Heb de schakelpook 20 x door alle versnellingen heen geragt zoals iemand aanraadde.
En wat denk je , hij schakeld weer gewoon. ( bedankt konniekip )
Weet natuurlijk niet of het weer terug komt.
Is dit toeval of heeft hij zijn stand niet kunnen herkennen en daarom in de veilige modus gegaan.
Is er voor het haperend schakelen ook nog een simpele oplossing.
Nieuwe olie misschien, er is bij mij weinig bekend van zijn onderhoudhistory

Alvast weer bedankt

UserID6342

Dan heb je misschien de mazzel gehad en anders is de PnP switch overleden.... Ik ozu die toch maar voor de zekerheid vervangen dan.

arjenT5R

 :D gellukig maar valt dus allemaal weer mee,
bak olie wisselen kan natuurlijk nooit kwaad ik zou als ik jou was gewoon
de olie aflaten via de plug en +/- 5L vullen en eens kijken of je verschil merkt?

En die pnp switch tsja preventief vervangen of pas doen als je het probleem nog een keer hebt...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

martind

Helaas hij doet het weer
Volgens kennisen moet je de accu van de auto losgooien om het knipperende pijltje te laten verdwijnen.
De foutcodes verdwijnen dan, klopt dit???????
Deze moet dan minimaam drie kwartier ontkoppeld zijn.
Dit ben ik nu aan het proberen.
Ga wel op zoek naar een nieuwe standenschakelaar.
Is dit trouwens het zelfde als de PNP-switch

Tot hoever op de peilstok moet de AT-bak gevuld zijn met olie.
Heb net gekeken onderste staat cold , 8 mm niks en dan hot.
Motor was koud maar de olie stond tot bovenste dedeelte hot.
Zit er dan niet veel te veel in ??????

animalT5R

Standenschakelaar is inderdaad de PNP switch  ;)
V.w.b. de olie,als ie koud is ,en het peil staat op bovenste gedeelte HOT,dan zit er volgens mij teveel olie in ja.
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....