apk

Gestart door BennieV70T, 31-10-2003 19:15:39

Vorige topic - Volgende topic

BennieV70T

Hoi,

In juli moest de auto een grote beurt hebben, en dat heb ik laten doen bij de volvo dealer in Arnhem.
Daar werd geconstateerd dat de remschijven vervangen moesten worden incl de remblokken.
Maar omdat ik het geld er op dat moment er niet voor had heb ik gevraagd hoeveel km ik nog kon rijden met de schijven voor, en ze zeiden nog ongeveer 5000 km.
Nu zijn die 5000 km voorbij en moest de auto eind november gekeurd worden.
Maar omdat ik wist dat de schijven vervangen moesten worden heb ik de auto gisteren laten keuren zodat als hij afgekeurd zou worden dat ik nog even de tijd heb om de schijven te vervangen.
Nu is de auto gisteren gekeurd, en zonder problemen goed gekeurd terwijl de 5000 km al verstreken zijn.
In hoeverre word er bij een apk keuring dan de remmen gecontroleerd?

groetjes bennie
Volvo 850 2.5 glt, Volvo V70 2.5t, Volvo 850 T5, Volvo S80 2.9, Volvo S80 2.4T, Volvo S70 10V, Volvo 850 T5R
Huidige auto`s= Volvo S80 3.2 en C70 T5

Entuscan

Waarschijnlijk gewoon remkracht.
Het probleem is dat bij geventileerde schijven niet het remvermogen afneemt door slijtage van de schijf (blokken ofcourse wel) maar wel de veiligheid.
De schijf moet een minimale dikte hebben omdat het midden ervan hol is .
Ik dacht dat volvo iets van 22-23mm minimale dikte adviseert ,standaard schijf is 26mm als ik me niet vergis.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Reitse

Volgens vraagbaak:

Remmen
- Er moet voldoende remwerking zijn en de auto mag niet scheeftrekken bij het remmen.
- Remvoeringen, remblokjes, remtrommels en remschijven dienen in goede staat te verkeren.

Geef jij de definitie van "goede staat"?
Keuring trouwens bij dealer of "algemene" garage laten doen?

Koos

De mijne heeft net een grote beurt + APK gehad, er lag een checklist in de auto en volgens deze list is de minimale schijfdikte voor 23mm en achter 8.6mm, de minimale dikte van de remblokken dient voor 3 en achter 2mm te zijn..?

Groet, Koos

BennieV70T

Hoi,

De keuring heb ik niet bij de dealer laten doen maar bij een garage waar ik al jaren kom met mijn auto.
Ik laat daar nu de grote beurt doen  en niet meer bij de dealer.
Het scheelt een hoop geld en ze zijn net zo goed ze hebben sinds kort ook een computer waarmee je computers van auto`s uit kan lezen.

groet bennie
Volvo 850 2.5 glt, Volvo V70 2.5t, Volvo 850 T5, Volvo S80 2.9, Volvo S80 2.4T, Volvo S70 10V, Volvo 850 T5R
Huidige auto`s= Volvo S80 3.2 en C70 T5

Reitse

@Koos: ik denk dat ze het bij de remblokken hebben over de voering, niet over de totale dikte.

Voor wat betreft de remschijven: ik heb anderhalve maand na aankoop (ongeveer) een ANWB-keuring laten doen waarbij men aangaf dat de schijven te dun waren op basis van Volvo normen. Volgens de dealer waren de schijven nog goed bruikbaar maar technisch gezien had ik gelijk en zijn ze kostenloos vervangen.
Ik heb met mijn remgedrag nooit het idee gehad dat de remmen minder waren.

Koos

Reitse, dat is inderdaad de dikte van de voering. ;)