onbetrouwbare 850

Gestart door 850 2.0 g3, 18-01-2010 18:34:15

Vorige topic - Volgende topic

850 2.0 g3

Hallo,

Ik ben redelijk nieuw op dit forum, ik maak al lang gebruik van alle info die erop staat maar heb pas sinds vandaag een account.
Rede is mijn 850 die enkele problemen geeft, ik heb vanmiddag een tijd zitten zoeken op dit forum maar heb geen passend antwoord op mijn vraag kunnen vinden vandaar dit topic.

De situatie is als volgt: Het gaat (zoals mn naam al doet vermoeden) om een volvo 850 2.0 10V op G3. Ruim 4,3 ton op teller. Er ligt een gastank achter de achterbank en volgens mij heb ik een Vialle g3 systeem.
Heb sinds aanschaf ongeveer 6000 km gereden en ben opzich zeer tevreden. Echter heb ik in de loop van de tijd drie keer een backfire gehad (geen schade, alleen het luchtfilterhuis weer in elkaar klikken) en houdt de motor soms even in.

Vanmorgen begonnen helaas de grote problemen, de motor startte normaal maar wou niet aanslaan. Ik heb de schakelaar ook op benzine gezet maar dat maakte geen verschil. Na 5 keer starten toch maar startkabels gepakt en overgestart van een andere auto. Naar enkele keren sloeg de auto aan.

Ik was blij dat de auto liep en ging onderweg naar werk. De auto liep 25 minuten normaal maar toen opeens hield de motor heel even in. Het was hetzelfde gevoel als wanneer ik de auto van benzine op gas overschakel. Dit alles bij een snelheid van 80 km/h in de 5e versnelling.
Vervolgens weer niets te merken aan de auto. 5 minuten later hield de motor weer even in (en ik zag toevallig dat de toerenteller ook even terug ging naar 0). Daarna liep de motor normaal voor 20 seconden en toen ineens een backfire. De motor sloeg af en ik kon de auto door laten rollen tot een plaats waar ik goed kon parkeren. Vervolgens de auto proberen te starten maar hij sloeg niet aan. Na 5 minuten proberen een collega gebelt die mij op is komen halen.
In de pauze terug gereden naar mijn volvo en proberen te starten, geen resultaat. Vervolgens proberen uit te lezen en een beetje met de kabels bewogen op zoek naar een breuk oid. Daarna de auto weer aan startkabels en toen starte de auto in een keer.
Naar werk gereden zonder problemen, aan het einde van de dag starte de auto ook weer perfect en ben ook zonder problemen naar huis gereden.
Net na het eten wou ik de auto nog even starten maar nu sloeg de auto pas na de derde keer starten aan.

Mijn vraag is bij deze, waar moet ik het zoeken?
Spanning op accu met lopende motor is 13,8 volt. Als de motor uit is 12,8 volt. Gastank is bijna vol, benzine tank zit nog 15 liter in. Alle vloeistoffen zijn netjes op pijl. Het uitlezen volgens het handboek is niet gelukt.

Het is een lang verhaal geworden maar ik hoop dat het zo wel duidelijk is. Bij voorbaat dank voor de moeite!

mevita

Ontsteking controleren, verdelerkap en rotor nakijken, bougies, kabels

gr mevita

pwaes

Citaat van: mevita op 18-01-2010 18:45:31
Ontsteking controleren, verdelerkap en rotor nakijken, bougies, kabels

gr mevita

Inderdaad zou ik deze dingen (indien nog niet gedaan) allemaal vervangen. Startte de auto wel met de afgelopen kou? Je accu verliest namelijk ook vermogen als hij koud is.

Is de verdamper wel eens gecontroleerd / nagekeken?

Starbuck

onnaj

Lamdasonde die niet goed is wil ook vaak LPG problemen geven bij G3!

Verder is inderdaad de onsteking het punt om mee te beginnen. Dus nieuwe bougies, rotor, bougiekabels en verdelerkap. Op de bougiekabels kun je zien uit welk jaar ze zijn trouwens.

FGG

Backfires worden veroorzaakt door een niet volledige verbranding van het gas in het spruitstuk en is dus veelal te wijten aan een slechte ontsteking. Zoals aangegeven eens beginnen met het ontstekingstraject te vervangen. Gebruik bij voorkeur originele Volvoonderdelen, met name de bougies.
Probeer ook eens de foutcodes uit te lezen.

Je hebt volgens mij niet het bouwjaar van de auto vermeld.

Het is wel even de vraag of 't idd een G3-systeem is of dat 't alleen om een (niet terechte) G3-vermelding op het kenteken gaat. Dit schijnt ook voor te komen. :eusa_whistle:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Ludo

Citaat van: Starbuck op 18-01-2010 18:55:58
Ludo!

Tja, ik kan er verder ook niet meer aan toevoegen dan wat er altijd geschreven word.
Onderhoud is belangrijk.... daar begint het állemaal mee.
De ontsteking vervangen al genoemd.
Benzinedrukregelaar controleren op lekkage is ook nog een optie.

Snellebaksteen

Klinkt mij ook een beetje als een 103 die ook de stroomvoorziening van de gasinstalatie verzorgt.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

850 2.0 g3

Bedankt voor de reacties, ik was inderdaad het bouwjaar vergeten! Dat is 1995.
De rotor/verdelerkap/bougiekabels/bougies zijn recent vervangen en zien er (voor hoever te zien natuurlijk) nog goed eruit.
Wat ik wel heb gedaan vanavond is het volgende:
Het inlaattraject (voor het gasklephuis) schoongemaakt. Dit is dus de 90 graden bocht.
Hierin zit een ding aangesloten met daarin een gaasje met allemaal kleine gaatjes. Alles zat vol met wit-gele smurrie. Dit heb ik mbv een halve bus remmenreiniger schoongemaakt en ik merk op dit moment een verbetering aan het stationair lopen. Verder heb ik het elektrische verhaal nagekeken op slecht contact ed. Tot nu toe lijkt de volvo weer de oude.

Ik ben er mee naar Oostenrijk geweest en zelfs na een nachtje -17 buiten slapen was het smorgens starten en lopen. Perfect!

Dat 103 relait heb ik ook iets over gelezen op het forum, misschien moet ik die maar een keer doorverbinden als er morgen geen verbetering is mbt lopen van de motor.

benzinedrukregelaar heb ik niet gecontroleerd.

Uitlezen is mij ook niet gelukt, heb aan de hand van een paar bronnen wel geprobeerd maar ik heb geen A6 aansluiting (ontstekingstraject controle)
A2 wel maar deze gaf een foutcode die niet in de lijst stond.

Wat betreft een terechte G3 installatie, al sla je me dood. Ik weet het niet.

Nogmaals bedankt voor de moeite en ik hou jullie op de hoogte

haasje

Welke foutmelding kreeg je dan op A2. Dat je niets hebt op A6 kan kloppen, deze is alleen bij de 20v aanwezig

850 2.0 g3

Haasje ik zal vanmiddag nog even kijken welke foutmelding ik op A2 krijg.
Draadje in A2, knopje 2sec inhouden en dan het aantal keren dat het lampje knippert tellen toch?

mehn

Wel contact aan voordat je op het knopje drukt ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: