Machinaal poetsen met commandant 5??

Gestart door Wout309t, 25-03-2009 10:02:15

Vorige topic - Volgende topic

Wout309t

Mijn auto heeft nogal wat lichte krassen in de blanke lak. Heb toevallig nog commandant 5 staan. Kan ik ongestraft met de poetstol aan de slag?

Heb dit nog nooit gedaan...  :-[
2011 V70 2.0T R-Design MT

mehn

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Wout309t

FGG

Ik heb zelf de Mazda (ook rood) met machine gedaan met spul van 3M. Volgens kenners is EenZet goed spul en betaalbaar. Dat laatste kun je bijvoorbeeld weer niet van Meguiars zeggen. Het resultaat?

>>>KLIK<<<

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Wout309t

Ok, maar het kán dus wel met commandant 5? Heb het toch staan...
Ik wil alleen niet dat het slechter wordt dan het was.. :)

-D©©©L-

Met een niet te snel lopende excentrische machine en voldoende vochtig houden zal het waarschijnlijk wel gaan.

FGG

Nat poetsen kan idd geen kwaad. Zeker niet in de zon gaan staan.

Misschien moet je nu buiten gaan staan. :evil:

Probeer eerst eens op een plek waar 't minder kwaad kan: achter de kentekenplaat, evt. achterspoiler, sponning van 1 van de portieren.

pwassink

Citaat van: FGG op 25-03-2009 12:47:05

Probeer eerst eens op een plek waar 't minder kwaad kan: achter de kentekenplaat, evt. achterspoiler, sponning van 1 van de portieren.

Ah, jij bedoelt, daar waar het geen UV kreeg en dus niet of bijna niet verweerd is ..  :eusa_whistle:

Ja dat levert vast een fraai resultaat.. 

Wees zoals al eerder aangegeven erg, erg, voorzichtig met poetstollen, toeren en warmte..

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Hans Duiven

Ik ken zo'n eenmans-autocleanbedrijf in Meppel, alwaar die poestgoeroe  standaard een sprayflacon met water gebruikt om, naar zijn zeggen, te koelen tijdens het machinaal poetsen.

FGG

Citaat van: pwassink op 25-03-2009 13:28:03

Ah, jij bedoelt, daar waar het geen UV kreeg en dus niet of bijna niet verweerd is ..  :eusa_whistle:

Ja dat levert vast een fraai resultaat.. 

Wees zoals al eerder aangegeven erg, erg, voorzichtig met poetstollen, toeren en warmte..

Klopt. Hoewel dat met de spoiler nog wel mee zal vallen.

Laat jij 'm toch lekker op de motorkap beginnen. :evil:

Je kan ook op de niet verweerde plekken wel zien of 't goed of out gaat.

Rayman

Citaat van: Wout309t op 25-03-2009 10:02:15
Mijn auto heeft nogal wat lichte krassen in de blanke lak. Heb toevallig nog commandant 5 staan. Kan ik ongestraft met de poetstol aan de slag?

Heb dit nog nooit gedaan...  :-[

Antwoord: Nee

Reden: poetstollen kunnen teveel schade aanrichten wanneer ze niet goed gebruikt worden. Niet om afbreuk te doen aan je eventuele inzicht/aanleg, maar dit soort klussen kun je beter aan een professioneel poetser overlaten.

Citaat van: -D©©©L- op 25-03-2009 11:49:42
Met een niet te snel lopende excentrische machine en voldoende vochtig houden zal het waarschijnlijk wel gaan.

Neem dit advies svp aan en hanteer de gouden regel: 'Begin altijd met de minst schadelijke combinatie (laag toerental/licht polijsmiddel/zachte polijstpad), en ga dan stapje-voor-stapje verder'. Meteen met een poetstol en Commandant 5 vind ik nogal rigoureus.

Succes.

Boogie

Als je twijfelt haal je toch op de sloop een stuk plaatwerk.
Zou wel een volvo stuk kopen ivm de hardheid van de lak.
Er kan echt vanalles fout gaan. De lak kan bv verbranden.
Maar als je de tol rustig laat draaien valt het allemaal wel mee.
Kijk anders eens op http://www.meguiars.nl/forum/.
Hier staat vanalles over poetsen.

Succes!

T W R 850

Als je een goede poets machine bezit/kan lenen kan het niet zoveel kwaad.
De machine moet wel instelbaar zijn kwa toeren en als je hem langzaam zijn werk laat doen kan je ook zien wat er gebeurt.
Niet in 1 keer een hele motorkap doen maar verdeel de kap in 4 delen en doe die vlakken op je gemak.
Wat ik zelf gebruik is nummer 1 slijp politoer van sonax, die is niet al te grof en geeft een goed resultaat.
Producten zoals eenzet heb ikzelf nog nooit mee gewerkt dus kan ook het resultaat niet zeggen.
Nat polijsten wordt gedaan om diepere krassen te verwijderen, het product slijpt dan meer.

als je het op je gemakkie doet kan er niet zo heel veel fout gaan, maar kijk wel uit met zo'n machine bij de rubbers en kunstof delen van de auto want die kan je wel snel verbranden.

Succes

Jaco S

Ik heb in mij jonge levensjaren ook weleens gewerkt in en garage en daar moest ik autos beetje poetsen en schoonmaken....maar wij hadden ook commandant.....werkte prima dat spul...alleen je moet wel opletten dat je het niet laat indrogen in de lak, ik was nooit echt zo voor stander met een poetsmachine, omdat het moeilijker is om het in de gaten te houden.
Je moet als het waren het wegpoetsen en af en toe licht vochtig maken dat werkt het beste

ps. je moet met je hand gewoon poetsen dan hoef je gelijk ook savonds daarvoor niet naar de sportschool!!

-D©©©L-

Citaat van: T W R 850 op 26-03-2009 20:01:54
Als je een goede poets machine bezit/kan lenen kan het niet zoveel kwaad.
De machine moet wel instelbaar zijn kwa toeren en als je hem langzaam zijn werk laat doen kan je ook zien wat er gebeurt.
Niet in 1 keer een hele motorkap doen maar verdeel de kap in 4 delen en doe die vlakken op je gemak.
Wat ik zelf gebruik is nummer 1 slijp politoer van sonax, die is niet al te grof en geeft een goed resultaat.
Producten zoals eenzet heb ikzelf nog nooit mee gewerkt dus kan ook het resultaat niet zeggen.
Nat polijsten wordt gedaan om diepere krassen te verwijderen, het product slijpt dan meer.

als je het op je gemakkie doet kan er niet zo heel veel fout gaan, maar kijk wel uit met zo'n machine bij de rubbers en kunstof delen van de auto want die kan je wel snel verbranden.

Succes

Gewoon de flex + oranje pad op 2000 rpm en lekker boenderen met Eenzet exclusive: http://www.eenzet.nl/automotive-proline_item_specs.asp?id=305&g=38
Afnemen met een microvezel doekje.

Daarna terug naar een grijze pad op 1200 rpm en daarmee de tefpolish X-72 erop draaien: http://www.eenzet.nl/automotive-proline_item_specs.asp?id=247&g=18
De restanten uitpoetsen/afnemen met een schoon microvezel doekje.

Snel, safe, simpel en duurzaam.