Kokende Koelvloeistof na hoge belasting

Gestart door Roffelred, 22-03-2009 12:25:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roffelred

Pfoe, we waren er bijna... Gisteren terug gekomen uit Zwitserland en vlak voor Venlo ineens een geen power meer, de motortemperatuur bijna in rood en een natte achterruit. Blijkbaar heeft ie (V70 TDI '97) alle koelvloeistof naar buiten gegooid. We hebben welliswaar behoorlijk doorgereden (160-180) met een dakkoffer, 3 personen en volle bagage, maar daar moet ie volgens mij toch tegen kunnen.

Nadat we de motor hebben laten afkoelen hebben we het systeem met gewoon water gevuld en met een rustig gangetje naar Eindhoven doorgereden. Dit ging zonder probleem, en het reservoir blijft op het normale peil.

Ik lees berichten over verschillende soorten koelvloeistof, en dat mengen een probleem kan zijn. We hebben voor de reis naar Zwitserland wel een probleem gehad waardoor we nu en dan koelvloeistof moesten bijvullen. Ik heb echter nooit gelet op de kleur :-\ Kan het zijn dat het systeem verstopt zit?

Ben benieuwd naar jullie tips of opmerkingen.
Sander

thuur

Citaat van: Roffelred op 22-03-2009 12:25:39
We hebben voor de reis naar Zwitserland wel een probleem gehad...

Wat was dat voor een probleem?


Gr ???

JayJ

Wij gebruiken in de werkplaats alleen maar blauwe koelvloeistof ik geloof tot -26 graden. Rode is meestal gemaakt voor VW's etc. wij hebben gehoord dat de waterpomp van volvo hier nog wel vaak van wil gaan lekken.

Als wij een volvo tegenkomen met rode koelvloeistof vervangen wij dit dan ook door blauwe, na overleg met de eigenaar.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

reneetje

Citaat van: Roffelred op 22-03-2009 12:25:39
Pfoe, we waren er bijna... Gisteren terug gekomen uit Zwitserland en vlak voor Venlo ineens een geen power meer, de motortemperatuur bijna in rood en een natte achterruit. Blijkbaar heeft ie (V70 TDI '97) alle koelvloeistof naar buiten gegooid. We hebben welliswaar behoorlijk doorgereden (160-180) met een dakkoffer, 3 personen en volle bagage, maar daar moet ie volgens mij toch tegen kunnen.

Nadat we de motor hebben laten afkoelen hebben we het systeem met gewoon water gevuld en met een rustig gangetje naar Eindhoven doorgereden. Dit ging zonder probleem, en het reservoir blijft op het normale peil.

Ik lees berichten over verschillende soorten koelvloeistof, en dat mengen een probleem kan zijn. We hebben voor de reis naar Zwitserland wel een probleem gehad waardoor we nu en dan koelvloeistof moesten bijvullen. Ik heb echter nooit gelet op de kleur :-\ Kan het zijn dat het systeem verstopt zit?

Ben benieuwd naar jullie tips of opmerkingen.
Sander

Thermostaat nog wel goed?

Wijzer staat vrij snel mooi horizontaal en blijft daar (in alle omstandigheden ) ook staan?
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

-D©©©L-

Citaat van: JayJ op 22-03-2009 12:40:38
Wij gebruiken in de werkplaats alleen maar blauwe koelvloeistof ik geloof tot -26 graden. Rode is meestal gemaakt voor VW's etc. wij hebben gehoord dat de waterpomp van volvo hier nog wel vaak van wil gaan lekken.

Als wij een volvo tegenkomen met rode koelvloeistof vervangen wij dit dan ook door blauwe, na overleg met de eigenaar.

De rood/roze G12+ kan probleemloos in de 850/x70 blokken. De rode G12 (zonder plus) is niet universeel bruikbaar. Mercedes gebruikt echter glasheldere G12, kleur zegt dus zeker niet alles.

JayJ

Alleen hebben wij meer dan alleen 850/x70 wagens rondrijden, en het is dus makkelijker voor ons om blauwe te gebruiken want die kan zoiezo in alle volvo's.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

-D©©©L-

Citaat van: JayJ op 22-03-2009 12:58:53
Alleen hebben wij meer dan alleen 850/x70 wagens rondrijden, en het is dus makkelijker voor ons om blauwe te gebruiken want die kan zoiezo in alle volvo's.

Ok, dat kan. De klant draait dus op voor de kosten voor jullie gemak ?!

thuur

Citaat van: -D©©©L- op 22-03-2009 13:07:14
Citaat van: JayJ op 22-03-2009 12:58:53
Alleen hebben wij meer dan alleen 850/x70 wagens rondrijden, en het is dus makkelijker voor ons om blauwe te gebruiken want die kan zoiezo in alle volvo's.

Ok, dat kan. De klant draait dus op voor de kosten voor jullie gemak ?!

Separate tanks met verschillende vloeistoffen lijkt me duurder (transport, opslag, administratie, ..) dan een enkele soort die geschikt is voor alle klanten.

En TS heeft er geen drol aan :D


Gr ;)

JayJ

Ze beslissen zelf of ze het vervangen willen hebben, ik zeg alleen maar dat wij te horen hebben gekregen dat de volvo waterpompen willen stuklopen op rode koelvloeistof, welke het precies is weet ik niet. Maar wij nemen het zekere voor het onzekere, nu laat je het lijken alsof wij mensen hun geld proberen af te troggelen.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

Roffelred

Citaat van: thuur op 22-03-2009 12:27:52
Citaat van: Roffelred op 22-03-2009 12:25:39
We hebben voor de reis naar Zwitserland wel een probleem gehad...

Wat was dat voor een probleem?

Gr ???

Na klachten van licht koelvloeistofverbruik is de waterpomp vervangen en de distributie dus ook. Hierna moesten we nog een paar keer bijvullen. Volgens de garage was dit normaal. Er kan lucht in het systeem zetten wat ontsnapt(?). Bij aankomst in Zwitserland zag ik dat het vloeistofniveau weer gezakt was. Nu bleek dat er bij de bovenste dikke slang van het koelsysteem (voor het blok) een beetje koelvloeistof lekte bij de aansluiting. Slangklem goed aangehaald en toen lekte het niet meer.

Citaat van: reneetje op 22-03-2009 12:49:15

Thermostaat nog wel goed?

Wijzer staat vrij snel mooi horizontaal en blijft daar (in alle omstandigheden ) ook staan?

De wijzer is de hele reis keurig op 15:00 blijven staan. En dat staat ie nou ook na een ritje door de stad.

JayJ

Het systeem op druk zetten, maximaal 1 bar, en even 5 minuten laten staan. Hopelijk zie je dan ergens koelvloeistof lekken. Als je dit thuis kunt doen natuurlijk.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

Roffelred

Systeem op druk zetten wordt lastig thuis.

Ik ben echter ook benieuwd naar een reactie of het kan dat de TDI overbelast is geweest?

canecorsoeric

Ik heb er weleens een tandemaster achter hangen en altijd te zwaar beladen( foei :police:) en auto ook afgeladen en 2 volwassen mannen van goed 110 kg en geeft geen krimp. Blijft prima op temp ; ook zomers.
Chiaro e Tondo

toppertje

Citaat van: JayJ op 22-03-2009 12:40:38
Wij gebruiken in de werkplaats alleen maar blauwe koelvloeistof ik geloof tot -26 graden. Rode is meestal gemaakt voor VW's etc. wij hebben gehoord dat de waterpomp van volvo hier nog wel vaak van wil gaan lekken.

Als wij een volvo tegenkomen met rode koelvloeistof vervangen wij dit dan ook door blauwe, na overleg met de eigenaar.

dus als ik het goed begrijp,moet in de 2.5d/tdi de rode
koelvloeistof?dit is immers een vag motor,en niet van volvo.