Warm, motor slaat af; geen vonk

Gestart door boerdet, 25-03-2009 11:23:01

Vorige topic - Volgende topic

boerdet

Ik ben al een paar weken aan het modderen met een afslaande motor als hij goed warm geworden is. Hij blijkt dan geen vonk meer te leveren aan de bougies. Als hij later koud is (enkele uren of zo) loopt ie weer als een zonnetje en slaat ook gewoon onmiddelijk aan.
Ik heb al uitvoerig op dit forum gezocht maar kan geen bevredigende draad vinden. Kan aan mij liggen.

Via autorima een ruil-bobine geplaatst, maar dat heeft het probleem niet verholpen dus.

Het is een V850 uit 1995 met ca 270000 km op de teller.

Iemand een idee?

Gr TB

-D©©©L-

boerdet

Nee nog niet. De garage beweert dat je niets kunt uitlezen als de motor gewoon loopt. Kan ik dat trouwens zelf? Ben wel een handige doe-het-zelver maar heb de laaste jaren door een drukke baan nooit meer gesleuteld. Heb ik speciaal gereedschap nodig? Heb je een link waar een en ander staat?

dank TB

thuur

Zonder foutcodes te weten (kun je zelf en als je al uren hebt gezocht weet je hoe :D) zeg ik:

1. relais 103
2. nokkenassensor
3. krukassensor

Gr 8)

-D©©©L-

boerdet

Ok, dan heb ik zeker OBD 1 want ik herken dat kastje met lampjes bij het ruitensproeier reservoir.

Maar waar moet mijn stekkertje (sic) in?

Wat is ECC?

gr TB

elmarconi

--
Autogas Inside . . .

boerdet

Blijft nu echt de vraag waar mijn sterkkertje in moet. In het lijstje van "Jeroentjuh" zie ik niet bv "Electrisch systeem".

En wat is/wat doet de relais 103?

gr TB

Wout309t

2011 V70 2.0T R-Design MT

boerdet

Citaat van: Wout309t op 25-03-2009 13:36:14
Gebruik de zoekfunctie.....

heb ik gedaan! vind de betekenis niet.

arjenT5R

Citaat van: boerdet op 25-03-2009 13:47:09
Citaat van: Wout309t op 25-03-2009 13:36:14
Gebruik de zoekfunctie.....

heb ik gedaan! vind de betekenis niet.

lees het topic over obdI dan nog eens goed door...
motormanagement uitlezen is A2.... :eusa_wall:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

boerdet

Dank, A2 dus. Daar staat Brandstofsysteem. Da's toch niet hetzelfde als motormanagement?

Relais 103 heb ik gevonden; dat is voor mijn probleem geen optie, omdat ik bij de storing GEEN vonk op de bougies heb.

Dus blijven de sensoren van nokkenas en BDP over als ik het goed heb.

Iemand nog een idee? En krijg ik foutcodes als de motor gewoon loopt, dus koud is?

gr TB

boerdet

Morgen heb ik tijd de foutcodes uit te lezen. Heeft dat zin als ik de motor gewoon kan starten? (koud dus)

gr TB

monster900

Ja, dat heeft zin!

Foutcodes blijven vaak opgeslagen.

Gewoon contact aan en uitlezen, eventueel resetten, mss is je probleem dan over ;)

boerdet

Foutcodes uitlezen is bij mij niet gelukt. Volgens een aardige wat oudere monteur bij de Volvogarage "kom je soms niet in het systeem" . Heb ik weer!
Maar goed het probleem is waarschijnlijk nu echt opgelost. Een nieuwe bobine, waar de vonkversterker aan zit die nog wel eens kapot gaat, bracht de oplossing niet en ik stond eergisteren weer langs de weg. Een handige ANWB monteur deed ik het verhaal en hij heeft de BDP-sensor nog een keer doorgemeten: goed! Dus blijft de nokkenassensor over. Toen die koud gemaakt werd (letterlijk, met een busje koudespray die ze allemaal aan boord hebben...!) kon ik weer heerlijk roffelen.

De garage heeft de onterecht gemonteerde bobine teruggenomen en een nieuwe nokkenassensor geplaatst. Ik zie nu op Internet dat ik die VEEEEL goedkoper via het net had kunnen kopen en even zelf monteren. Volgende keer beter. Ik heb weer een hoop geleerd we kunnen deze draad sluiten.

Dank voor het meedenken, Tb