Nieuwe verkeersregels per 1 mei 2009

Gestart door Ben, 08-04-2009 16:09:05

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Citaat van: Sándor01 op 17-04-2009 19:19:32
Citaat van: )()()sT op 17-04-2009 14:02:46
Ik laat ze er lekker in zitten. ALs ik ze ter plekke moet verwijderen, nou dan doe ik dat dan wel.
Typisch Nederlands, eerst een aantal jaar dingen toestaan en laten verkopen, om ze vervolgens te verbieden  :eusa_snooty:
Dat was vroeger ook zo met het derde remlicht... eerst moest het weg want was gevaarlijk, tegenwoordig zit het op elke auto!
Sterker nog ik heb er nog een bekeuring voor gehad !!  In de Buick Riviera die ik toen had, zat het er standaard op.  Kreeg een bon van een honderdzoveel gulden en heb het voor laten komen toen bij de kantonrechter, veroordeeld, hoger beroep en in Arnhem vrijgesproken met dank aan de dealer die was meegegaan.

pazzje

gewoon de c70 heldere lampen er in en klaar ben je...die lampen zijn zeker ok met xenon want dat hoort er in.(jammer als je geen v70 hebt  gna gna)

Klopt dit?, heb een c70 uit 98 met xeon. Vorige week nog goedgekeurd.
Heb effe naar mijn lampglas gekeken en daar staat ''hcr''. Ik wil na de zomer orginele
heldere lampen aanschaffen. Wie met deze lampen kan eens kijken wat daar voor code opstaat daar ik geneigd ben bij een juiste code het e.e.a. te versnellen.

Ps. Stel ze houden je aan en je kunt het niet ter plekke vervangen en je hoeft je auto ook niet te laten staan, wat is dan de hoogte van de boete?

)()()sT

Dat klopt dus niet. In die heldere staat OOK hcr, dus daar mag ook geen xenon  :evil:

Citaat van: )()()sT op 09-04-2009 14:03:56
Leuk, mijn C70 lampen dus ook ;) :evil: :eusa_wall:

;)

Waar kwam dit:
Citaat van: pazzje op 21-05-2009 19:13:17
gewoon de c70 heldere lampen er in en klaar ben je...die lampen zijn zeker ok met xenon want dat hoort er in.(jammer als je geen v70 hebt  gna gna)
vandaan?

pazzje

Van michel306, laatste post op pagina 4 van dit onderwerp

Lampje

Een nieuwe poging:

Geachte heer/mevrouw,

mijn dank voor uw snelle reactie
Maar ik hoop dat u toch nog e.e.a. kan toelichten, wellicht had ik mijn vraag beter moeten formuleren.

Het lijkt mij vanzelfsprekend dat gasontladingslampen moeten voldoen aan de wettelijke eisen.
De eis dat de voertuigen (ingevoerd na 31 dec 2005) met dergelijke verlichting voorzien moeten zijn van koplampsproeiers en hoogteverstelling is eveneens bekend.

De vraag is of er iets veranderd is voor voertuigen die vr 2005 in gebruik zijn genomen n gasontladingslampen (met CE keurmerk, etc) geinstalleerd hebben, zonder koplampsproeiers.
Met andere woorden, of er iets verandert voor autoeigenaren die in hun oudere auto een vervangingsset hebben laten plaatsen (aftermarketset), die wel een hoogteverstelling hebben (elektrisch of manueel gestuurd) maar geen koplampsproeiinstallatie.
Kunt u hier duidelijkheid over geven?

voorbeeld 1: een Peugeot 205 van oktober 1997, in 2003 van eigenaar gewisseld en ondertussen uitgerust met een wettelijk goedgekeurde en correct geinstalleerde bi-xenon vervangingsset)
voorbeeld 2: een Seat Leon van februari 2005, eveneens uitgerust met een wettelijk goedgekeurde H1 en H7 xenon vervangingsset.

En aangezien 1 mei al redelijk dichtbij is, wanneer verwacht uw instelling dat de nieuwe APK regels online zijn? Het zou vervelend zijn om pas tijdens een keuring achter de nieuwe wetgeving te moeten komen.

Met vriendelijke groet

Henk Kok
Eindhoven

En dit was het definitieve antwoord:

Geachte heer Kok,

In reactie op uw e-mail bericht ik u het volgende.

De RDW is via mail gevraagd opheldering te geven, omdat hun eigen site niet volledig is.

Opmerking: Nieuwe APK regels per 1 mei 2009

De RDW site is óf niet compleet óf tegenstrijdig met betrekking tot minstens 1 punt in de APK regelgeving.

Gasontladingslampen - APK keurmeesters:
APK Keurmeesters hebben de instructie gekregen de auto's met gasontladingslampen te controleren op koplampsproeiers. VOorheen was dit alleen voor nieuwere modellen een verplicht item. Nu is het (bij gebrek aan nadere specificatie !) ook een keurings item voor oudere modellen auto's waarin gasontladinglampen geplaatst zijn.

Gasontladingslampen - RDW voertuig eigenaren:
De RDW site refereert op de pagina's van voertuig eigenaren enkel naar de al bekende regels: koplampsproeiers alleen verplicht bij nieuwe modellen

Gasontladingslampen - RDW voertuigbranche
Hier is "plotseling" een concept document te vinden waarin wel een wijziging mbt gasontladingslampen terug te vinden is. En ook hier (net als bij de instructies van de APK Keurmeesters) is de omschrijving dusdanig algemeen dat het voor alle modellen auto's zou kunnen gelden (artikel 115, bijlage VIII)
Maar dit betreft een CONCEPT document, zonder datum van publicatie, zonder datum van ingang, zonder verdere referenties.

Mijn vraag is nu tweeledig:
- Wat is nu precies de eis met betreking tot gasontladingslampen.
- Wanneer wordt de burger geinformeerd? Bij voorkeur op de voertuigeigenaar pagina van de RDW site.

Mvg

Henk Kok
Eindhoven

Tot zover mijn vraag aan de RDW

Dit was hun antwoord d.d. 1 april 2009:

Geachte heer Kok,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Er is hier sprake van een misverstand.
Aan de in de permanente eisen gestelde voorwaarden verandert niets. Dat wil zeggen dat de dimlichten met gasontladingslichtbronnen en andere lichtbronnen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen moeten voldoen aan door onze Minister gestelde eisen voor deze lichtbronnen, alsmede voor de installatie daarvan indien het voertuig na 31 december 2005 in gebruik is genomen.
Koplampsproeiers en hoogteregeling zijn voor deze voertuigen dus verplicht.

In de APK is de controle op hoogteregeling niet opgenomen.
In de APK keurmeester hebben wij niet alle eisen opgenomen maar staat een opsomming van de belangrijkste wijzigingen.
De Wet gaat pas op 1 mei in. Vanaf die datum kunt u alle wijzigingen in de APK-regelgeving op onze website nalezen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Blijkbaar had ik mijn vraag nóg precieser moeten stellen, want een hard "de wet blijft ongewijzigd voor after market xenon" zit er nog niet in.

Wordt vervolgd.
________________________________________________________________________________
Voor voertuigen in gebruik genomen voor 31-12-2006 veranderd er niets.

Aangezien de RDW er naar streeft om actuele informatie te verstrekken zal de nieuwe regelgeving APK pas op 1 mei digitaal online na te lezen zijn.
De erkenningshouders zijn al voorzien van de nieuwe APK boeken en de cd-rom wordt rond de 17de verstuurd.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

)()()sT

Citaat van: pazzje op 21-05-2009 19:22:53
Van michel306, laatste post op pagina 4 van dit onderwerp

Sorry, niet goed gezien  :-[
Het klopt dus niet, geen enkele *70 classic heeft ooit lampen gehad die type-goedgekeurd zijn voor xenon.
Ik heb dus wel xenon met die heldere; ben vóór 1 mei op APK geweest en dat was geen probleem.
Mijn xenon verblindt ook totaal niet, dus ik laat ze er lekker in.

pazzje

Ik dacht dat eigenlijk al van die heldere koplampen dat die ook geen code hebben voor xeon.
Ik laat ze er ook inzitten en als er tegen de tijd dat ik die heldere erin ga zetten (ergens na de zomer) niks heb gehoord, bekeuring krijg of nog geen duidelijkheid is zet ik ze gewoon over.
Ik heb dit post van Lampje eens even goed gelezen maar je wordt van dat antwoord van de RDW ook niet veel wijzer. Toch te gek dat zo'n vraag niet beantwoord kan worden met een simpel Ja/nee.

Effe een gedachte: Recht/wetten zijn abitrair. Als ik zelf een D in het glas ets voldoe ik dan aan de wettelijke eis van een duidelijke en onwisbare code? Kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn maar het gaat mij erom of het juridisch klopt?

haasje

Ik denk ook dat er, zolang het niet duidelijker gepubliceerd wordt, heel moeilijk wordt om mensen te bekeuren (ook zodanig dat het bij een rechtzaak stand houdt). Zeker zolang dat niet gebeurt is zullen er denk ik weinig bonnen worden uitgeschreven.

Lampje

Ik zou dan 's avonds geen frontale botsingen maken in het donker. Verzekeringsmaatschappijen smullen van home-made gemodificeerde onderdelen om dan vervolgens geen cent...

Citaat van: pazzje op 21-05-2009 19:42:05
Ik dacht dat eigenlijk al van die heldere koplampen dat die ook geen code hebben voor xeon.
Ik laat ze er ook inzitten en als er tegen de tijd dat ik die heldere erin ga zetten (ergens na de zomer) niks heb gehoord, bekeuring krijg of nog geen duidelijkheid is zet ik ze gewoon over.
Ik heb dit post van Lampje eens even goed gelezen maar je wordt van dat antwoord van de RDW ook niet veel wijzer. Toch te gek dat zo'n vraag niet beantwoord kan worden met een simpel Ja/nee.

Effe een gedachte: Recht/wetten zijn abitrair. Als ik zelf een D in het glas ets voldoe ik dan aan de wettelijke eis van een duidelijke en onwisbare code? Kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn maar het gaat mij erom of het juridisch klopt?

Renault_Volvo

ik zie op weg naar school nog genoeg caravans en aanhangwagens rijden die nog steeds heel irritant 80 blijven rijden. meestal rijden ze zelfs nog langzamer. vrachtwagens halen zelfs in.

Lampje

Dat komt omdat ze het niet weten. We zijn ook gewoontedieren, toch? :eusa_wall: