VOLVO V70 vanaf 1997 (Speakers)

Gestart door Richard V, 02-09-2008 22:43:56

Vorige topic - Volgende topic

Richard V

Onlangs heb ik een V70 uit '97 gekocht waarmee ik (10.000 km verder in 7 weken) zeer tevreden ben.
Alleen het geluid wat uit de radio komt lijkt nergens naar.
Nu heb ik op advies van jullie web-master het hele forum doorgespit naar een pasklare oplossing voor het vervangen en uitbreiden van de speakers.
Helaas wil het niet erg lukken om uit de overvloed aan goedbedoelde informatie iets zinvols te halen.

De vraag is dus als volgt:
Welke speakers passen er nou echt in mijn Volvo V-70??

In de achterdeur zit de enige ruim bereikbare speaker; hier zou ik willen proberen compacte sub-woofers te plaatsen (eventueel met hoger opgelegde ringen) zodat er 8" speakers maximaal 3 tot 5 cm uit de deur steken. (ik had gevonden dat 6,5" achter het rooster past)
In het dashboard en in de voordeuren wil ik de speakers achter de originele roosters hebben (kan volgens mij ook niet anders...)
Het roostertje van het dashboard heb ik er al een keer uitgewipt in de hoop een 10cm Midden-toon-speakertje kwijt te kunnen maar daar zit in een merkwaardige vatting een ca. 5 cm groot speakertje.
In vorige auto's was ik goed te spreken over Tune-up speakertjes (of Tweeters) op de raamstijlen dus dat zou kunnen betekenen dat ik in de deur ca. 14 cm Bas-speaker laat plaatsen en in het dashboard 10cm Middentoon-speakers plus opbouw-tweeters.
Mijn Kijkshop-Radiootje levert 4x50 Watt en ondanks mijn tevredenheid hierover wil ik deze op termijn vervangen door een Dubbel-Din Display geval met Draaivolumeknop met een losse versterker.
Als ik naar de gangbare speakers kijk lijkt me 2 (of 4) x 60 Wat + Subw. meer dan voldoende.
Indien nodig lijkt het me slim om matjes in de deuren te plakken.

Mijn voorkeur gaat uit naar een betaalbaar systeem waarbij het me handig lijkt om alle speakers van 1 merk te nemen met ruime keuze (JBL?? Infinity?? of gewoon een huiskamer-merk??)
In de andere topics zie ik allerlei tropische merken voorbij komen maar ik wil gewoon een acceptabel geluid zonder het petje van mijn buurjongen achterstevoren te blazen.
Ik snap best dat een doorgewinterde Audio-fiel (mag je dat zeggen?) met meet-apparatuur aan de slag gaat maar ga je dan ook met je auto in een geluidsdichte garagebox staan met de motor uit???
Het lijkt me dat al rijdende het klankbeeld toch beinvloed wordt door het geluid van banden, motor, windgeruis, etc.

Mochten er mensen zijn (bij voorkeur Achterhoek / Oost-Gelderland) die tegen een vergoeding e.e.a. er in willen lepelen houd ik me ook aanbevolen...

P.S. De vraag was dus.... Welke (Niet-Volvo-) Speakers zijn er zonder al te veel technische ingrepen in te plaatsen en met welk boodschappenlijstje kan ik naar de ICE-Boer??

Richard uut Doetinchem

UserID6342

Een goede (!) autostereo boer zal je sowieso goed kunnen adviseren, makkelijk genoeg... weet niet waar je vandaan komt maar bel eens anders met bijv. Autoshop "De Tunnel" in Nijmegen.  Die kunnen je ook afhankelijk van je financien adviseren, etc. wat het beste mogelijk, lees haalbare, is voor het geld.  Ik heb zelf de luidsprekers van Alpine (niet orgineel), behalve de subwoofer (Magnat) de eindversterker is van Kenwood en daar hangt een Pioneer radio voor.  Ilzelf vindt het zeer goed klinken en voldoende "power" hebben.  Maar er is dus heel veel mogelijk op dit gebied..

Richard V

Dirk bedankt..

Dat zijn tenminste merken die me bekend voorkomen; vooral Magnat meen ik als goed te herinneren.
Ik heb vroeger wel een hele goeie Pioneer gehad (cassette en veel echte drukschakelaartjes) en heb van Kenwood wel wisselende reactie gehoord over de bewegende radiofrontjes die stuk zouden gaan.

Ik kom uit Doetinchem en bij ons in de buurt zit Venderbosch / Hifi-Dump in Halle
Op zich een uitgebreidde zaak met lagere internetprijzen dan in de winkel; goed voorbereiden dus.
Wel ligt het daar tot de nok vol met (voor mij) onbekende merken.
Het risico daarvan is als je grote stapels ziet wordt je geacht te denken dat het ook wat is...
Verder zag ik op Kierskeurig ook nog Bob-Shop in Zutphen voorbijkomen (internetshop plus afhalen) iemand daar ervaring mee? Hij doet mee met de prijsvechters.
Voorlopig hou ik het voor de apparatuur toch maar op de gevestigde namen denk ik.

Zit er behalve de Sedan/Estate-verschillen (veel) verschil tussen een 850 en een vroege V70?

Richard

RubenV

De deuren dempen, of alleen dempingsmatjes plaatsen achter de speakers geeft ook al een veel beter geluid.
Ik heb bij mijn auto de deuren ook laten dempen. Dit zorgt ervoor dat het geluid echt de auto in komt, en niet in de deur blijft hangen (en resoneren tussen van alles en nog wat).
Ik was met deze relatief goedkope aanpassing dan ook zeer content  :eusa_dance:

flyingpig

Wie weet of de deurspeakers van Volvo voor de 850 ook passen in een V70'97javascript:replaceText('%20???',%20document.forms.postmodify.message);

jberg

Citaat van: flyingpig op 04-04-2009 22:32:21
Wie weet of de deurspeakers van Volvo voor de 850 ook passen in een V70'97javascript:replaceText('%20???',%20document.forms.postmodify.message);

past niet, de speakers van een 850 zijn kleiner