airco relais

Gestart door gjschipper, 18-04-2009 21:14:09

Vorige topic - Volgende topic

gjschipper

Airco is bijgevuld en op druk gebracht. Als deze vanuit de accu stroom krijgt komt er heerlijke koude lucht uit. Maar indien ik het knopje bedien gebeurt er niks. Ik hoor een relais schakelen en 10 seconden later hoor ik het relais weer schakelen. Is het relais misschien kapot??

Er zitten er twee naaste elkaar, een hoge grijze en een korte zwarte, zijn deze van de airco. En is de korte zwarte te verwisselen met de groene van de aanjager, want dan werkt m'n aanjager niet meer.

thuur

Wat bedoel je met 'vanuit de accu'?
Waarom zou na 10 seconden uitschakelen slecht zijn?
Schakelt ie daarna niet meer in?

Als een relais past werkt het 90% van de gevallen ook op de nieuwe plek.
Waarom werkt je aanjager niet meer?

Gr ???

-D©©©L-

Is het een handmatige airconditioning of een ECC systeem ?
Origineel volvo of achteraf inbouw (deltamil o.i.d.) ?
Wat is "het knopje" ?

UserID6342

Dus als je rechtstreeks 12V (+) op de aircopomp zet zonder relais, etc. schakelt deze wel in en via de bedieningsknop niet ?  Als dit zo is, dan zit de fout hoogstwaarchijnlijk dus in je aansturing naar de pomp toe.  Dit kun je meten door iemand even de knop te laten bedienen en zelf te kijken of je 12V krijgt op de aansluiting waar je nu rechtstreeks zelf die (nood)kabel op hebt geduwd.  Kijk wel aub uit met zo klakkeloos relais om te gaan wisselen, etc.  Zeker weten eerst of het relais hetzelfde schakelt als hetgeen wat je vervangt.  Je zult de eerste niet zijn met een compleet afgefikte kabelboom door "zomaar" ff iets om te wisselen.

Vertigo

Opvallend.... heb sinds gister hetzelfde probleem...
Airco deed het eergister nog :(

A/C Relais schakelt, maar lagedruksensor krijgt geen spanning.
(nood)kabel rechtstreeks op de stekker van de lagedruksensor aansluiten levert een inschakelende compressor op. de stekker van de lagedruksensor (tijdelijk) doorverbinden levert geen soulaas. Kan zelf mijn multimeter nu niet vinden, dus kan op dit moment zelf niet verder.

gjschipper: over welk relais heb jij het? het relais achter het dashboardkastje of bij de radiator/koelfan?

Op welk punt sluit je die (nood)kabel aan? als je die nu bij de compressor aan hebt gesloten, haal dan eens de stekker van de lagedruksensor af en verbind die (nood)kabel vanaf de accu eens met de grijze draad van die stekker. Werkt het dan ook, dan is het gedeelte tussen de lagedruksensor en de compressor ook in orde. Om te testen of de lagedruksensor het is die de boel tegen houdt kan meten met een multimeter hoeveel spanning er op de groene draad komt te staan als je de airco ingeschakeld hebt. Indien er gewoon 12V op die groene draad komt te staan bij het inschakelen dan houdt de lagedruksensor het inschakelen van je airco tegen -> of te lage druk, of de sensor kapot.
Als je 100% zeker wil weten of die sensor de boel blokkeert kan je heel even om te testen een verbinding maken tussen de draden van die stekker (losgekoppeld van de sensor uiteraard).
Maar aangezien je zegt dat de airco afgevuld is en op druk gebracht is zal dat het wel niet zijn. Maar uitsluiten kan nooit kwaad natuurlijk.

Komt er geen spanning op de lagedruksensor dan moet je verder zoeken. Handig daarbij is een schema. Die kan je hier vinden:
http://www.volvoclub.org.uk/volvo_workshop-850techdocs.shtml

Succes! Ik ga op zoek naar een multimeter om verdere diagnose te stellen bij mijn auto.

Gr.
Jens

P.S. Als je het relais hoort schakelen zal het relais niet kapot zijn. Je kan het relais er wel uithalen en meten of er spanning op de ingaande pool (nr30) komt. Nadat het relais geschakeld is hoort diezelfde spanning op de uitgaande pool (nr 87) te komen.

thuur

Citaat van: Dirk342 op 19-04-2009 09:55:50
Dus als je rechtstreeks 12V (+) op de aircopomp zet zonder relais, etc. schakelt deze wel in en via de bedieningsknop niet ?  Als dit zo is, dan zit de fout hoogstwaarchijnlijk dus in je aansturing naar de pomp toe.  Dit kun je meten door iemand even de knop te laten bedienen en zelf te kijken of je 12V krijgt op de aansluiting waar je nu rechtstreeks zelf die (nood)kabel op hebt geduwd.  Kijk wel aub uit met zo klakkeloos relais om te gaan wisselen, etc.  Zeker weten eerst of het relais hetzelfde schakelt als hetgeen wat je vervangt.  Je zult de eerste niet zijn met een compleet afgefikte kabelboom door "zomaar" ff iets om te wisselen.

Dat vind ik wel een erg snelle conclusie. Als je 12V op een pomp (magneetkoppeling) zet en de pomp schakelt niet in, dan is de magneetkoppeling kapot. Maar andersom kan er veel meer aan de hand zijn. Het meeste zijn zelfs standaard beveiligingen: te hoge druk, te lage druk, etc. of eenvoudige defecten als sensor defect, relais defect, etc.

Gr ;)

UserID6342

Helemaal mee eens Thuur, maar dat is toch de aansturing naar je pomp toe ? ;D

thuur

Citaat van: Dirk342 op 19-04-2009 16:13:59
Helemaal mee eens Thuur, maar dat is toch de aansturing naar je pomp toe ? ;D

Ja hoor, dat hoort er zeker bij. Ik zeg het alleen maar zodat de TS niet meteen het ECC kastje eruit rukt ;D

Gr 8)

UserID6342