!!!HELP Schokkend optrekken/knal. Nu hoog toerental.....

Gestart door peter-zod, 05-04-2009 01:22:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

peter-zod

Wie kent dit probleem, maak me ernsitge zorgen!
Vannacht op snelweg trok de auto slecht op, wat schokkend en traag.
Vervolgens eens flink op de staart trappen en vervolgen een doffe knal! Ik schrok me rot....
Vervolgens toch maar rustig doorgereden op de cruisecontrole. Leek allemaal goed te gaan, totdat koppeling moest worden ingedrukt: het toerental ging op tot 3500toeren!
Bij loslaten gas, neemt auto ook niet echt terug.
Optrekken doet ie (nu) wel vlot zo lijkt het, maar steeds toeren omhoog bij intrappen koppeling.

(850 GLT, 386000km, LPG, handschakel)

-D©©©L-

klinkt als een backfire, zitten alle slangen nog aan de gasklep ? niks gescheurd ?

peter-zod

Dank voor je snelle reactie!!
Helaas te weinig autokennis om dit te kunnen beoordelen: kan ik dit zelf onder de motorkap controleren en zo ja: hoe!
Groet, Peter

thuur

Controleer alle slangen (groot en klein: los, gebroken) en het luchtfilterhuis.


Gr :eusa_think:

peter-zod

Wat zou ik zonder dit forum zijn  :eusa_drool:? Dank voor alle snelle reacties en de goede diagnose.
Jullie hebben dus gelijk: deksel luchtfilter ligt los en een slang is kapotgesprongen (loopt van luchtfilterhuis richting moter, plm 10cm doorsnede.
Verder is door de klap de kap die de gaskabel afdekt ook afgebroken.
Mijn vragen (ik ga morgen naar de garage)
*naar de garage of naar LPG specialist?
*kan ik daar nog wel heenrijden, of op laten halen (sleep)?
* en last bu tnot least: wat is een backfire.... Moet ik me echt zorgen maken of valt eea nog mee?
Groet, Peter.

Domaso

#5
Waarschijnlijk heeft ook je LMM (luchtmassameter) het begeven. Nieuwe kostte mij deze week € 220. Dit is de prijs bij automaterialenzaak, niet bij de dealer! Voor je een nieuwe monteerd is het goed om je ontsteking te checken. Meeste backfires gebeuren door een probleem met de ontsteking. Dus nieuwe bougies, verdelerkap, rotor en bougiekabels. Originele kabels, verdelerkap en rotor van Bosch kostten afgelopen donderdag bij EstateServices € 144 incl verzending en incl korting Volvo850 club. Bougies koop je bij de automaterialenhandel: NGK BCPR6ES



LMM zit vlak bij de luchtfilter in een dikke buis. Zit vast met 2 schroefjes.

Heb deze week hetzelfde probleem gehad en dus bovenstaande items vervangen.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

LeonW

Citaat van: peter-zod op 05-04-2009 07:59:24
Wat zou ik zonder dit forum zijn  :eusa_drool:? Dank voor alle snelle reacties en de goede diagnose.
Jullie hebben dus gelijk: deksel luchtfilter ligt los en een slang is kapotgesprongen (loopt van luchtfilterhuis richting moter, plm 10cm doorsnede.
Verder is door de klap de kap die de gaskabel afdekt ook afgebroken.
Mijn vragen (ik ga morgen naar de garage)
*naar de garage of naar LPG specialist?
*kan ik daar nog wel heenrijden, of op laten halen (sleep)?
* en last bu tnot least: wat is een backfire.... Moet ik me echt zorgen maken of valt eea nog mee?
Groet, Peter.

Die slang moet aan het luchtfilterdeksel dit zit met een slangklem en is zelf eenvoudig weer te monteren.
Die kap bij je gasklep is niet heel belangrijk, tis meer sier ;)
Ik zou eerst naar een garage gaan en bij voorkeur Volvodealer of specialist.
Als je de slang weer vast zet en goed in dat gebied controleert of er verder niks gesneuveld is en
hij loopt na montage van slang(en) weer normaal dan kun je wel zelf rijden.
Backfire is het vroegtijdig onsteken van brandstof voor de motor dit kan door
bougies / bougiekabels / rotor / verdelerkap die niet meer fris zijn onstaan.

Monteer bij voorkeur orginele onderdelen iig de bougies en bougiekabels op gas komt dit zeer nauw.
Rotor en verdelerkap kun je van Bosch nemen.

Volvo S70 2.5T

Gunnar

www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

thuur

De schade is al geleden. Dat ritje naar de specialist/garage moet er nog wel vanaf kunnen.


Oorzaak nr.1 van backfires is een slechte ontsteking. Zie het verhaal van Domaso.


Gr ;)

peter-zod

Dus op zich is het geen LPG-probleem, maar een ontstekingsprobleem en is de LG-specialist niet nodig? Kan dus beter naar een Bosch-servicecentrum gaan lijkt mij, zit hier om de hoek itt volvo-dealer.

thuur

Citaat van: peter-zod op 05-04-2009 15:22:17
Dus op zich is het geen LPG-probleem, maar een ontstekingsprobleem en is de LG-specialist niet nodig? Kan dus beter naar een Bosch-servicecentrum gaan lijkt mij, zit hier om de hoek itt volvo-dealer.

Mwoah, op benzine zul je geen backfire krijgen van een slechte ontsteking...

Het is reden 1, dus zaak om dat te controleren en vervangen waar nodig. Mocht de auto dan nog niet goed rijden kun je pas echt op zoek naar de oorzaak.


Gr ;)

peter-zod

Allen dank voor jullie bijdrage, ik zal tzt laten weten hoe eea afloopt.
Groet, Peter.

peter-zod

Zelf luchtfilterdeksel weer afgesloten, lekke slang zo goed mogelijk met tape dichtgemaakt een naar volvo-dealer:
alle was prima, alleen de luchtslang even vervangen. Verder geen fout gevonden (bougies waren niet van volvo, werd nog gezegd,...)
Nu maar afwachten of alles goed gaat, was de boodschap.
Lekker waardeloos is mijn gevoel.
Dan zelf maar sleutelen (op 25/4 in HHW...).
Peter.

Ludo

Citaat van: peter-zod op 07-04-2009 16:53:25
naar volvo-dealer:
alle was prima, alleen de luchtslang even vervangen.

zijn de ontstekingsdelen niet vervangen dan?.
en de verdamper, stappenmotor, gereinigd?...

een backfire heeft een oorzaak, kan me dus niet voorstellen dat alles oke is...   ???

peter-zod

alles is nagemeten, ook de werking van de LPG-installatie: was goed.
Wel bougies vervangen en tot nu geen problemen.
Wacht verder af!
Groet, Peter