Vervuiling in autogas in Duitsland?

Gestart door Guido_Smit, 19-04-2009 21:45:42

Vorige topic - Volgende topic

Guido_Smit

TV uitzending op vrijdag 17 april 2009 gezien bij Frontal21.de op duitse televisie , ging over motorschade's bij lpg auto's door vervuiling in lpg autogas in Duitsland.
Zag er erg dramatisch uit, maar of het zo erg allemaal is ?

Wolfgang Bubeck ist sauer: Bereits zum dritten Mal hat sein Auto einen Motorschaden. Bevor er den Volvo V70 2004 auf Flüssiggas umrüsten ließ, hatte er solche Probleme nicht. Schnell macht der Sachverständige für Autogasanlagen, Werner Gieger, den Grund für den Schaden aus - das Flüssiggas sei mit Fremdstoffen verunreinigt. Solche Fremdstoffe, erklärt Gieger, würden Plastikteile der Fahrzeuge angreifen, etwa Schläuche und Druckregler.

Zie de tv uitzending op video:
http://www.zdf.de/ZDFmediathek/content/734912?inPopup=true

Heb de link naar dit verhaal terug gevonden voor de geinterresseerden onder ons:
http://frontal21.zdf.de/ZDFde/inhalt/20/0,1872,7554932,00.html

Het autogas forum meldt dit:
http://www.autogas-boerse.de/forum/board_entry.php?id=50979

Groeten: Guido Smit

Jur

Ik heb op een ander forum ook eens wat over "vies" gas gelezen. Iemand maakte de vergelijking met die reclames over "bedorven of designer stroom".

onnaj

Ik vraag me wel al heel lang af wat het verschil in kwaliteit van LPG is. In Ven-Zelderheide bij mij om de hoek is lpg nu rond de € 0,35 per liter terwijl dit bij de Shell in Boxmeer (die kwa LPG ook zeer goedkoop is) dit ca. € 0,42 kost.

Tank zelf bijna altijd bij de Shell omdat ik dan zeker weet dat ik kwaliteit LPG tank.

Van de andere kant weet ik dat hier genoeg mensen op het forum zijn die gewoon bij de witte pompen tanken en waarschijnlijk 100 duizenden km's probleemloos rijden...

Denk dat het uiteindelijk vooral ligt aan de (LPG)kwaliteit van de blokken van de fabrikant dan aan de lpg kwaliteit.

Ludo

Citaat van: onnaj op 19-04-2009 21:56:48
Denk dat het uiteindelijk vooral ligt aan de (LPG)kwaliteit van de blokken van de fabrikant dan aan de lpg kwaliteit.

daar ben ik het toch niet mee eens.
de witte pompen mijd ik ook als de pest.
mijn motor draait er niet fatsoenlijk op, terwijl dat bij een merkpomp niet het geval is.
verschil is er, denk ik dan ook wel degelijk.

UserID6342

Citaat van: onnaj op 19-04-2009 21:56:48
Ik vraag me wel al heel lang af wat het verschil in kwaliteit van LPG is. In Ven-Zelderheide bij mij om de hoek is l
Daar kun / moet je alleen LPG tanken voor in de caravans en gasflessen enzo te gebruiken.... zou daar nooit meer LPG tanken voor een auto... heb er in de tijd van Mercedes en Opel al 2x mee stil gestaan met die troep.  Sindsdien tank ik alleen merkgas, als ik een auto op LPG heb.

TTT242

Ik tank regelmatig aan een witte pomp en nog nooit geen probleem mee gehad. Wat je wel uit de reportage kan opmaken is dat je best in Duitsland geen LPG tankt en dat de gasinstallatie maar zo goed is als de installateur die 'm plaatst en onderhoud, maar dat wisten we hier al lang natuurlijk.
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

mehn

Ik denk eerder dat de rommel er via de vulnippel ingekomen is.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Misha

Monkeysandwich !

Lijkt me heel erg onwaarschijnlijk, Duitsers hebben in de regel een grote hekel aan troep en zooi en meuk en zijn erg op kwaliteit, meer dan wij Nederlanders iig.

Zal waarschijnlijk idd via de nippel erin gekomen zijn. Ga al jaren met LPG en enkele malen per jaar naar Duitsland, nog nooit ergens een probleem mee gehad.

Maar ik tank sowieso niet bij barre pompen.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

-D©©©L-

Citaat van: Misha op 20-04-2009 19:24:04
Monkeysandwich !

Lijkt me heel erg onwaarschijnlijk, Duitsers hebben in de regel een grote hekel aan troep en zooi en meuk en zijn erg op kwaliteit, meer dan wij Nederlanders iig.

Zal waarschijnlijk idd via de nippel erin gekomen zijn. Ga al jaren met LPG en enkele malen per jaar naar Duitsland, nog nooit ergens een probleem mee gehad.

Maar ik tank sowieso niet bij barre pompen.

Er is een batch slechte LPG geweest in .de die chemische componenten bevatte welke delen van (met name) Prins VSI installaties aan kon tasten. (bron: Lezing van Prins Autogas Systemen voor ATC afdeling Zwolle). Een uitzondering dus. LPi systemen hebben van nature minder last van rommel in de vloeistof, omdat dit blijft zweven in de vloeistof. In Duitsland vind je voornamelijk LPG volgens DIN. Nou is dat niet alleen maar goed, deze norm laat nl. nogal wat "rotzooi" toe in de LPG.

Voor de "witte pomp" wantrouwers; Het sinds 1954 bestaande BK-Gas marktleider in nederland en lange tijd onderdeel van het Shell concern is medio 2007 verkocht aan prijsvechter Argos oil. De bestaande BK-Gas pompen op o.a. de Shell stations worden nog altijd door BK voorzien van voorraad.
Hoezo "merk" LPG beter dan die van de prijsvechters ?  ;D

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 20-04-2009 23:12:16
Voor de "witte pomp" wantrouwers; Het sinds 1954 bestaande BK-Gas marktleider in nederland en lange tijd onderdeel van het Shell concern is medio 2007 verkocht aan prijsvechter Argos oil. De bestaande BK-Gas pompen op o.a. de Shell stations worden nog altijd door BK voorzien van voorraad.

omdat BK niet levert bij de prijsvechters?.

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 20-04-2009 23:19:15

Niet ?  Mwah, doe ik vast een voorzetje: http://bkgas.gis.nl/detail.asp?id=3375

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 20-04-2009 23:38:30

voor een BK pomp hoef ik niet zo ver te gaan, die vullen hier de Esso en Shel stations ook.
de witte pompen, worden écht niet bevoorraad door diezelfde vrachtwagens hoor.

Thys

Citaat van: -D©©©L- op 20-04-2009 23:38:30
Citaat van: Ludo op 20-04-2009 23:19:15

Heb er vorige week getankt voor 35,9. :eusa_dance: Kilometertje verderop was het 53 cent :o

Ludo

Citaat van: thyzerrr op 20-04-2009 23:52:52
Heb er vorige week getankt voor 35,9.

dat is dan ook geen witte pomp.
die zitten (verder) onder die prijs.

Thys

Dat kun je gevoeglijk vergeten... witte pomp zat rond die tijd op ongeveer 40ct/liter. Helaas hanteren ze hier geen Zuid-Limburgse gasprijzen