obd2 uitlezen bj 99 of later

Gestart door Haenzel, 20-04-2009 14:07:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Haenzel

Heb tevergeefs gezocht op het forum naar informatie omtrent uitlezen OBD2 voor een V70 bj 99. Op Ebay een advertentie tegengekomen waarvan de verkoper beweert dat het werkt op een V70 bj 99. Kan iemand dit bevestigen / tegenspreken??  http://car-obd.info/product_info.php?cPath=59&products_id=136

Haenzel

Heb de gok maar genomen en de reader besteld. Zo duur is hij niet. Werkt het niet dan is er altijd wel een plekje op Marktplaats....

Haenzel

De reader is binnen.
Foutcodes uitlezen en resetten werkt perfect.
Een redelijk aantal sensors wordt herkend en geeft juiste reading.

Oxygen-sensor
Airflow rate LMM sensor
Fueltrim short term
Fueltrim long term
Throttle position
RPM
Speed
Cool water temp
Intake air temp

Buiten deze worden nog 50 sensors herkend, heb hier echter nog geen betrouwbare reading mee kunnen doen. Moet nog ad slag met een aantal software-pakketjes. Hiervoor moet ik eerst een aantal sensors bij mijn vrouw uitschakelen om meer tijd vrij te kunnen maken.;D

Wordt vervolgd.

razorx

Leuk!

Vanaf plm. my 2000 zijn onze roffels volledig OBD-II.
Daardoor kan je een hoop meer uitlezen

Naast de ELM interfaces zijn de VAG-KKL interfaces ook een goede optie.
8)
Gr.
Yits

kvcuijck

Werkt dit ook op een V70 '99 2.5D? Als ik foutcodes zelf zou kunnen lezen is dat voor mij reden genoeg zoiets aan te schaffen. Wissen van foutcodes en het volgen van realtime sensor informatie zou leuk zijn....

Heb zo'n goedkope VAG-KKL (USB), maar dat werkt alleen goed met VAG-COM toch? Zover ik weet kun je niet zoveel doen met VAG-COM en Volvo's..

Koen

thuur

De VAG-KKL kabel werkt prima met VOLFCR. Let wel: beproefd is de seriele versie, alhoewel ik laatst heb gelezen dat iemand de USB versie toch aan de praat heeft gekregen..


Gr 8)

kvcuijck

Er is een Vol-FCR versie 1.7.3-FTDI USB. Wellicht dat die VAG-KKL USB daarmee wel functioneert?

Even ter bevestiging: Je kunt toch niets met Vol-FCR en een '99> V70?

Koen

thuur

Citaat van: kvcuijck op 13-05-2009 02:04:12
Even ter bevestiging: Je kunt toch niets met Vol-FCR en een '99> V70?

Tja, tot ongeveer 2000 is er weinig van te zeggen. Soms werkt het gewoon niet, er zijn zoveel verschillen tussen bouwjaren en motoruitvoeringen.. Je krijgt geen verbinding, verbinding valt weg, krijgt wel verbinding maar leest 'onbekende foutcodes' of kunt niet resetten. Ik heb het allemaal gezien. De enige 'externe' invloed is de accuspanning, als deze wat aan de lage kant is is het resultaat onvoorspelbaar.

Je zou het beter eens moeten proberen bij iemand. Ik wil de jouwe van harte uitlezen, maar dan weet je nog niet of de USB variant werkt.


Gr ;)

kvcuijck

Ik zal komende week mijn kabeltje met diverse software eens in de middenconsole prikken en kijken wat er gebeurt....

Koen

elmarconi

Citaat van: thuur op 13-05-2009 01:57:30
De VAG-KKL kabel werkt prima met VOLFCR. Let wel: beproefd is de seriele versie, alhoewel ik laatst heb gelezen dat iemand de USB versie toch aan de praat heeft gekregen.. Gr 8)

Nou, laatst... Augustus vorig jaar.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,9088.msg564112.html#msg564112

USB Demo werkt idd ook.
--
Autogas Inside . . .

kvcuijck

Heb even de laatste Vol-FCR geprobeerd op mijn '99 V70 2.5D (met cheap VAG-KKL kabel), maar verder dan het uitlezen van de ECC codes kom ik niet....

Motorcodes lukt volgens mij niet omdat er in de '99 2.5D een MSA 15.8 zit en geen 15.7 zoals Vol-FCR verlangt.

Nu ben ik heel benieuwd naar real life ervaringen met bepaalde apparatuur zoals die ELM readers icm '99 V70 classic.

Koen


thuur

Citaat van: elmarconi op 13-05-2009 10:48:14
Citaat van: thuur op 13-05-2009 01:57:30
De VAG-KKL kabel werkt prima met VOLFCR. Let wel: beproefd is de seriele versie, alhoewel ik laatst heb gelezen dat iemand de USB versie toch aan de praat heeft gekregen..

Nou, laatst... Augustus vorig jaar.

De datum dat het gepost wordt zegt niets over wanneer ik het lees :eusa_naughty:


@Koen: dan geef ik je weinig hoop met VOL-FCR. Beter is inderdaad op zoek te gaan naar een alternatief.


Gr ;)

kvcuijck

Vandaag nog even gespeeld ;) Het is mogelijk om met een oude (seriële) versie van Vol-FCR via je VAG-COM USB kabel zaken uit te lezen. (Waarom zou je dat nou met een oude versie van Vol-FCR willen doen? ;)) Het enige wat je hoeft te doen is in Apparaatbeheer van de FTDI driver de compoort te wijzigen naar COM1. (Zelfs mijn 5 jaar oude laptop heeft geen "echte ouderwetse" compoorten meer, dus had ook geen last van conflicten.)

Maargoed, wat ik kon toch wat uitlezen van mijn V70 '99 2.5D:
- helaas niets van motormanagement / instruments
- ECC foutcodes: ECC-412 + ECC-236 + ECC-235
- VGLA (alarm) foutcode: GLA-312 (Siren, internal battery fault.)

Toch wel leuk... Maar nu wordt het tijd voor het echte (motormanagement) werk! Ben benieuwd naar Haenzel's ervaringen trouwens.

Koen

kvcuijck

Ben nog steeds op zoek naar een betaalbare oplossing om mijn 2.5D '99 uit te lezen die voorzien is van een MSA 15.8 computer. Het enige dat low-cost zou kunnen werken is:

http://www.ppc-diagnostic.com/info/

Dit naar aanleiding van dit topic:

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=44569

En deze reactie:

a big thanks for phaseonix's help. i bought a code reader for our car and it is reading the codes, and are car is msa 15.8 2.5d 1999/2000 so if anyone is looking to buy one without spending thousand don't be frightend to buy one.only got it today it worked on lads across steet to 2002 v70 d5 desiel too. possibley not do every thing but alot better than nothing ..just a shame it can't fix it to. have to find a man called jim... Groet,

Iemand hier op het forum die ervaringen heeft met deze scanner of er één in bezit heeft?

Koen

kvcuijck

Update:

Vandaag ging mijn motor management lampje weer eens branden na 9 maanden van afwezigheid. Aangezien de buurman ook Volvo rijdt en bovenstaand kastje had aangeschaft (hoezo toeval!) heb ik dat apparaatje even geleend om te kijken of ik hiermee wat kon uitlezen.... Het werkt dus!!!

De volgende codes kwamen eruit gerold:
BCM 0077 (Iets met Brake Control Module, maar is geen referentie van in documentatie)
ECM 003A (Alternator no charging permanent or intermittent -> vorige week is de alternator kapot geweest en vervangen dus legitieme melding)
ECM 0038 (EGR reglering, in het Zweeds dus heb iemand nodig om te vertalen...)
CEM 000A (Central Electronic Module, geen referentie in documentatie)

Had vorig jaar al het vermoeden dat er met de EGR iets niet goed zat. Heb toen zo'n "aanstuur/druk slangetje" doorgeblazen en het probleem niet terug gezien tot nu. Zou toch graag weten wat dit exact betekent:

ECM-0038 EGR-reglering. För högt flöde
ECM-0038 EGR-reglering. För högt flöde/ För lågt flöde.
ECM-0038 EGR-reglering. För lågt flöde

Mijn voorzichtige conclusie: Motor management uitlezen van een V70 1999-2001 2.5D (MSA 15.8) met PPC kastje van BSR en de rest met VOL-FCR is mogelijk.

Koen