speling schokbrekers achter

Gestart door blauwe, 18-04-2009 19:52:10

Vorige topic - Volgende topic

blauwe

hallo, ik heb ander schokbrekers onder mijn volvo 850 estate gezet.
ik had nivomats.maar deze waren allebei lek en heb ze dus vervangen door andere met olie en gas of zo iets.
en heb er zwaardere veren onder laten zetten anders zakt hij door.
maar nu hoor ik elke keer getik. heb de platen achter weggehaald(in de kofferbak)en als ik de auto op en neer duw gaat de bout van de schokbreker heen en weer.
kan de moer niet verder aandraaien want de bout van de schokbreker draait mee.
wie heeft hier ervaringen mee, en heeft een oplossing voor mij.

b.v.d

ramon

-D©©©L-

Is het getik wel afkomstig van de bovenste schokbreker rubbers ? Of zit er iets los in/aan de achteras ?

LPGLE

je lekke nivomats hebben misschien je bovenste schokbreker rubbers(veerpootlager) zo belast , en uitgejoekeld dat nu met nieuwe verse schokbrekers de rubbers(veerpootlager) zoveel speling hebben , of misschien wel zijn gescheurd.

blauwe

rubbers zijn volgens mij wel goed.
maar heb eens de schokbreker los gehaald aan de onderkant toen de auto op de brug stond, en toe kon ik de schokbreker van boven naar beneden duwen. speling van ongeveer hooguit 2 centimeter. maar aan de bovenkant kan ik dus de moer niet meer vastdraaien want de bout van de schokbreker draait mee.

blauwe

ik herstel!  dat rubber herken ik wel maar het midden van dat rubber wat ik op de foto zie ontbreekt vogens mij bij mij, daar zit toch de moer bovenop waarmee ik de schokbreker van boven vastzet?

LPGLE

dat is de schokbreker ;)  en die moet met de moer vastgezet worden.

tegenhouden met sleutel 7 of 8 ???  en de grote moer vastdraaien

blauwe

dus ik moet de bout aan de bovekant tegenhouden maar de moer zit vrij laag kan er moeilijk bij met een steeksleutel.

sorry voor mijn ontwetendheid maar ik ben niet echt een monteur

LPGLE

klopt , met een gebogen ringsleutel misschien ?

Zelf doe ik dit meestal met de luchtsleutel ( ja weet dat het niet zo hoort), maar de kracht op de moer is groter dan de draaiweerstand van de  schokbreker.  Dus elke keer een korte stoot "gas-geven" met de luchtsleutel werkt ook.
Anders wordt het inderdaad een beetje pielwerk

-D©©©L-

Citaat van: blauwe op 18-04-2009 20:33:30
dus ik moet de bout aan de bovekant tegenhouden maar de moer zit vrij laag kan er moeilijk bij met een steeksleutel.

sorry voor mijn ontwetendheid maar ik ben niet echt een monteur

Je kan eventueel ook de demper met rubber en al verwijderen, een gewone demper past wel door het gat.
Dan even het rubber vastzetten aan de demper en samen weer terugplaatsen. Scheelt een boel geklooi in de wagen.