Gemiddeld budget per jaar puur aan onderhoud

Gestart door Marijn Degens, 21-04-2009 10:03:33

Vorige topic - Volgende topic

Marijn Degens

Zoals jullie al hebben kunnen lezen in het Wie ben ik rubriekje ben ik sinds zeer kort (nog geen week) de gelukkige bezitter van een Volvo T-5R.

Ik vraag mij af of jullie mij enig inzicht kunnen geven in de gemiddelde onderhoudskosten per jaar. Dus ik neem aan dat je het ene jaar met bijvoorbeeld een grote beurt erbij een stuk meer kwijt bent dan het andere jaar, maar wat ben je dus gemiddeld ongeveer kwijt?

Ik heb het niet over benzine, olie, wasstraten en andere zaken, maar puur onderhoud.

MarkoC70T5

Ik ben gemiddel voor mijn volvo C70 T5 met 200K op de teller rond de 650 euro kwijt als ik heb de beurten geeft die omschreven zijn in het boekje.   Ik rijd dan 15 tot 20K per jaar en hij krijgt dan 1 grote beurt en APK.  en gooi er zelf nog wel eens wat olie bij. En dan hou je nog iets geld over van de 650 voor kleine storingen die af en toe kunnen voorkomen.  (Dit  is gemiddeld gezien over de 4.5 jaar dat ik de auto al rij)

Moet er wel bij vermelden dat ik niet snel naar een dealer gaat maar doe ook een hoop zelf kwa kleine problemen oplossen.  Dit scheeld aanzienlijk in het bedrag wat ik totaal kwijt ben per jaar.
Going broke in style. 
Soms mis ik de Volvo wel tot ik de V8 start.

Wout309t

Ik denk dat ik 1250 gemiddeld kwijt ben. Dit is inclusief andere motor dus geeft een vertekend beeld wellicht.
Verder dingen als startmotor, draagarmen, koppeling, stage 0, allerlei rubbers links en rechts.

Ik hou het eigenlijk niet zo minutieus bij zeg ik eerlijk.
O ja, vrijwel alles doe ik dan zelf.
2011 V70 2.0T R-Design MT

thuur

Dat is moeilijk te zeggen. Reken in het eerste jaar maar op 1.500 euro, zeker als je het forum gaat lezen ;) Dan zijn er nog 'dure' kilometerstanden: tegen de 2 ton en tegen de 4 ton. Dan komt gewoon een hoop tegelijk, denk aan remschijven, evt. remklauwen, veerschotels, draagarmen, dat soort zaken. Allemaal normaal onderhoud, maar dan met een slechte timing.

In een goed jaar daarentegen ben je misschien met 300 euro klaar (alleen kleine beurt). Ook afhankelijk van het aantal kilometers per jaar.

Een 850 valt of staat met de staat van onderhoud.

Gr 8)

Scooby Doo

Er hangt veel van af of je veel zelf kan/wil doen, en of je voor de kleinste drol naar de garage moet hollen.

Bij garages zitten dan ok nog eens de prisverschillen tussen de dealer en een onafhankelijke garage.

gr.
Puppy Power!!!

Wout309t

CiteerIn een goed jaar daarentegen ben je misschien met 300 euro klaar (alleen kleine beurt). Ook afhankelijk van het aantal kilometers per jaar.

I agree, het laatste jaar zit ik ook onder de 300€. Maar het jaar ervoor was flink duurder. En nu zitten er ook weer dingen aan te komen zoals een zwetende radiateur enzo.
2011 V70 2.0T R-Design MT

-D©©©L-

Citaat van: Marijn Degens op 21-04-2009 10:03:33
Ik vraag mij af of jullie mij enig inzicht kunnen geven in de gemiddelde onderhoudskosten per jaar.
...

... maar puur onderhoud.

Ehm.. tja, wat zal ik zeggen  :eusa_think:

Ik heb alleen al ca 500 euro banden per jaar enzo.

rogerV701998

Mijn V70 2.5 10V AT heb ik vorig jaar gekocht. 11 jaar oud met 132.000 km op de teller. Bij koop werden (door verkoper) de airco (duur), distributieriem, motorolie + filter en voorbanden vernieuwd.

Er bleek wat achterstallig onderhoud te zijn dat ik nu versneld herstel. Denk aan thermostaat, verse koelvloeistof, verdeelkap, rotor, bougies,  nieuwe remslangen voor, verse remvloeistof en verse remblokjes. Daarnaast moesten nog 2 motorsteunen worden vervangen. De auto had een lekke aandrijfaskeering (laten vervangen) en heeft een lekke achterste krukaskeering (wordt gemaakt, inclusief nieuwe olie in de versnellingsbak). Gezien de keerring problemen is de carterventilatie volledig vernieuwd. Ik heb 2 nieuwe achterbanden en 4 nieuwe winterbanden gekocht. De zender voor het slot was defect en heb ik ook nieuw gekocht. Er komen binnenkort 4 nieuwe schokdempers onder en ik moet het contactslot nog (laten) vervangen want deze weigert soms dienst. O ja, slot portier ra en de schakelaar in het portier aan bestuurderszijde vervangen.

Bovenstaande dus voor een V70 met relatief gezien weinig km op de klok. Ik ben een pietje precies en wil de auto in topconditie krijgen en houden. Dit is dus een extreem duur jaar (waarvan gelukkig het grootste deel van de kosten niet jaarlijks terugkomt) en ik vertrouw er op de komende jaren redelijk probleemloos rond te kunnen rijden.

Ik ga de kosten tot heden niet opsommen want dan is mijn dag verpest :eusa_silenced: ;D

Gr. roger

sander2

Ik herken bovenstaand verhaal t.a.v. mijn V70 2.5 T. Eerste jaar ongeveer 1500 euro nu ongeveer 600! Tip, maak gebruik van de handige mannen en info op dit forum, scheelt je een bak met geld!

rogerV701998

Citaat van: sander2 op 21-04-2009 16:59:24
Ik herken bovenstaand verhaal t.a.v. mijn V70 2.5 T. Eerste jaar ongeveer 1500 euro nu ongeveer 600! Tip, maak gebruik van de handige mannen en info op dit forum, scheelt je een bak met geld!

Klopt! Perfecte aanvulling. Via de reguliere kanalen was ik meer geld kwijt geweest.

Gr. roger

Marijn Degens

Ludo

Citaat van: thuur op 21-04-2009 12:39:25
In een goed jaar daarentegen ben je misschien met 300 euro klaar

al sind 1997 wacht ik nog steeds op dat jaar.  :eusa_doh:

;D

RRRRR_Ramon

In een goede jaar maand daarentegen ben je misschien met 300 euro klaar....

LOL   ::) ;D
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

rogerV701998

Citaat van: RRRRR_Ramon op 21-04-2009 18:51:35

In een goede jaar maand daarentegen ben je misschien met 300 euro klaar....

LOL   ::) ;D

Dat klopt wel ongeveer :eusa_whistle: ;D

daytonawim

eigenlijk wel altijd bij gehouden, nu helaas eigenlijk niet meer.

S70 t5 lpi 3 ton.

circa 120.000 km gereden, waarin de draagarmen voor gemaakt zijn ( 600 euro) wielagers voor  en de voorschokbrekers incl rubbers ( via ebay was dit cheap)
Daarnaast olie, bougie;s e.d.

Rij 80 k per jaar