APK keuring

Gestart door Arjen Brink, 04-11-2009 13:36:11

Vorige topic - Volgende topic

Arjen Brink

Hallo allemaal, van de week is mijn 850 naar de garage geweest om eens te kijken of er nog problemen waren om m door de apk heen te krijgen. Bleek dat de motortjes om de koplampen te verstellen niet meer werken, rubber van de stuurkogel vervangen moet worden en het rubber van de achteras.
Mijn vraag is nu, in hoeverre kan ik dat zelf doen? Schijnt dat als de motortjes van de koplampen eruit zijn dat het ook goed is, aangezien niet alle auto's het hebben, dus dat moet nog wel lukken lijkt me? Rubber van de stuurkogel en de achteras lijkt me iets meer werk, maar heeft iemand hier ervaring mee? En enig id wat die rubbers moeten kosten?

Groeten Arjen

V70 classic

Citaat van: Arjen Brink op 04-11-2009 13:36:11
Hallo allemaal, van de week is mijn 850 naar de garage geweest om eens te kijken of er nog problemen waren om m door de apk heen te krijgen. Bleek dat de motortjes om de koplampen te verstellen niet meer werken, rubber van de stuurkogel vervangen moet worden en het rubber van de achteras.
Mijn vraag is nu, in hoeverre kan ik dat zelf doen? Schijnt dat als de motortjes van de koplampen eruit zijn dat het ook goed is, aangezien niet alle auto's het hebben, dus dat moet nog wel lukken lijkt me? Rubber van de stuurkogel en de achteras lijkt me iets meer werk, maar heeft iemand hier ervaring mee? En enig id wat die rubbers moeten kosten?

Groeten Arjen

Jep motortjes mogen eruit je moet wel zorgen dat ze te stellen zijn (de koplampen).
een rubber v/d stuurkogel is net zo moeilijk als dat de kogel los wil.
Je hebt er spec gereedschap voor.
Soms wil het met alleen een bandijzer en een hamer wel lukken.
Voor de apk mag je het rubber ook lijmen.
Als het maar dicht is.
Op termijn is dit natuurlijk geen oplossing.
prijzen ken ik niet maar die zullen zo wel komen sk 6
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Arjen Brink

Kan je die nog stellen als de motortjes eruit zijn dan? of moet je daar dan zelf iets voor verzinnen ofzo?
Maar het rubber van de stuurkogel, gaat dat echt om dat kleine stukje rubber dat zegmaar half om die kogel zit? Want dan is het toch stuk makkelijker om de hele stuurkogel te vervangen? En de monteur zei aan de telefoon het rubber van de achteras, maar is dat er maar eentje zegmaar, of kunnen dat er een heleboel zijn?

edenmartina

Laat je stelmotortjes maar lekker zitten.
Als je het stelwieltje op je dashboard weghaald is dat voldoende,en zet je het na de keuring weer terug.
In het begin was het idd zo dat je de motortjes er ook uit moest halen,maar daar zijn ze van teruggekomen omdat bij sommige auto,s de reflector daar ook mee vastzit.
Dus wieltje eruit en klaar kan niemand wat van zeggen :eusa_snooty:

joebar

koplampen hoeven niet verstelbaar te zijn, moeten alleen goed staan, stuurkogelhoes, moer eraf, flinke tik met de hamer tegen het oog waar het doorheen zit, en hij is los
Achter rubber heb ik nog nooit vervangen

thuur

Ik zou ook gewoon de hele stuurkogel vervangen. Je weet niet hoelang het hoesje al open is en hoeveel zand erin is gekomen. Met een paar steeksleutels kom je al een heel eind. Wel laten uitlijnen daarna!

Achterasrubbers is geen klus voor een beginnend sleutelaar. Ik zou eens bij de vakgarage langsgaan.

Gr ;)

elianmars

Is het het rubber van de achteras, of een silentblock (kwaaltje bij onze wagens)?

coyote1980

Citaat van: joebar op 04-11-2009 19:51:51
koplampen hoeven niet verstelbaar te zijn, moeten alleen goed staan

Sinds dit jaar: als koplamphoogteverstelling erop zit moet het werken... Bedieningspaneeltje/knopje verwijderen is de makkelijkste optie, maar als de betreffende steekproef-monteur ziet dat de motortjes er wél op zitten is er een probleem meen ik...
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

jberg

stuurkogel 7 a 8 euro op ebay duitsland, 10 min werk vervangen, moer los draaien, klap op draadeind geven, dan schiet ie meestal wel los, daarna van de stuurinrichting afdraaien, ff opmeten hoever ie eropzat en de nieuwe er even ver weer opdraaien, daarna uit laten lijnen

mehn

Citaat van: coyote1980 op 05-11-2009 09:32:07
maar als de betreffende steekproef-monteur ziet dat de motortjes er wél op zitten is er een probleem meen ik...

Nee dus, zie het bericht van edenmartina.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: