Banden met hoogteslag

Gestart door VolvieV70, 22-04-2009 18:54:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VolvieV70

Hallo liefhebbers,

Nu ik de zomerbanden weer heb gemonteerd, is het net of maakt mijn volvie meer lawaai.
Geluid tijdens het rijden, mn. vanaf 80+.

E.e.a. nagekeken zoals wiellagers en de remmen. Alles lijkt perfect. En bij de veren en schokbrekers
is ook niets onregelmatigs te ontdekken.

Wat wel is opgevallen daar ik de bandjes wou laten uitbalanceren door de heren  van een bekende
fast-fitter. Dat de banden hoogteslag vertoonden en dan voornamelijk aan de binnenzijde van de band.
Dus zijn de banden lichtelijk onrond geworden wat het lawaai/geluid kan verklaren.

Volgens de monteur is dat vrij normaal en daar ik de banden heb veranderd i.v.m. profieldiepte
van voor naar achteren en v.v.. Is het nu zo dat dus nu alle 4 dat beeld vertonen. Nu is het misschien
niet erg schokkend en dramatisch, echter alleen storend en kan ik er redelijk mee leven daar de profiel
diepte nog op 5 mm voor en 3,5 mm achter bedraagt en is er mee te leven nu het geluid is te verklaren.

Echter zijn opmerking cq verklaring ging verder, nl. 80% van het wagenpark blijkt met dit fenomeen
te zitten. En niet elke band vertoont hetzelfde beeld onder een bepaald soort auto. Dit weer te ver-
klaren door de rubbersamenstelling en de uitlijnmaten. En daar op de achteras veelal wisselende belastingen voordoen.

Op mijn vraag welke banden een goed alternatief zouden bieden om dit in de toekomst uit te sluiten ofwel te verminderen, kon hij mij niet verder helpen. Ik was onbekend met dit gegeven.  :o, Wellicht kunnen jullie mij hiermee helpen om tot een goede banden keuze te komen.

Het gaat om een V70, 2,5D met 317000km waaronder nu michelin energy 195/60R15 onder zitten,
zowel voor als achter. En voor de volledigheid erzitten nivomats aan de achterzijde. En staat het geheel
op antilia velg-jes, O zo origineel!! En bovenal ben ik geen scheurmonster. Al blaas ik mijn turbo weleens
even schoon.

Ik lees veel over banden echter hoogteslag wordt hier niet vermeld, vandaar mijn vraag.

Ik was eerst sceptisch over de schokbrekers echter de monteur ontkrachte mijn stelling hierover.

Alvast bedankt voor jullie wijze raadgevingen.

Groet'n

Alex




V70 classic

Die michelin is gewoon een goede band.
Je vermeld er echter niet bij hoe die banden de winter door zijn gekomen.
Ik bedoel hoe heb je ze bewaard.
Hebben ze gewoon rechtop tegen de muur gestaan zonder lucht dan zou de hoogte slag wel eens kunnen verdwijnen als je er een tijdje mee rijd (een weekje).
ook word uit je verhaal niet echt duidelijk of het probleem voor de wissel naar winter rubber al merkbaar was (al schrijf je wel dat je het nu na de wissel merkt).
Cuppen is bij deze banden eigenlijk niet aan de orde.
Ik heb ze ook van achter naar voor gelegt (achter nieuw).
No problems at all :eusa_whistle:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

monster900

Ik zou de bandjes wisselen.  Die met 5 mm profiel naar achter en die met 3,5 naar voor ;)

Reden?? Steeds de beste banden achteraan leggen, anders heb je meer kans op DIT

VolvieV70

#3

Die michelin is gewoon een goede band.
Je vermeld er echter niet bij hoe die banden de winter door zijn gekomen.
Ik bedoel hoe heb je ze bewaard.
Hebben ze gewoon rechtop tegen de muur gestaan zonder lucht dan zou de hoogte slag wel eens kunnen verdwijnen als je er een tijdje mee rijd (een weekje).
ook word uit je verhaal niet echt duidelijk of het probleem voor de wissel naar winter rubber al merkbaar was (al schrijf je wel dat je het nu na de wissel merkt).
Cuppen is bij deze banden eigenlijk niet aan de orde.
Ik heb ze ook van achter naar voor gelegt (achter nieuw).
No problems at all :eusa_whistle:
[/quote]

Dank voor je reactie: Sorry voor mijn onvolledigheid.

De banden zijn op spanning (2,5) liggend op elkaar op de zolder van m'n schuur bewaard.
Het probleem leek me voor de winter niet aan de orde, echter wel is het lager linksvoor destijds
vervangen. Dat geluid overheerste nogal. Wellicht dat het me toen niet is opgevallen.
Trillingen zijn momenteel ook niet aan de orde, alleen een "zoem"wat volgens de fastfitter als
oorzaak werd genoemd en als storend kan worden ervaren, misschien ben ik dan ook een
pietleut. Echter ik heb het fenomeen ook nog nooit ervaren bij andere auto's.

VolvieV70

Citaat van: monster900 op 23-04-2009 09:32:12
Ik zou de bandjes wisselen.  Die met 5 mm profiel naar achter en die met 3,5 naar voor ;)

Reden?? Steeds de beste banden achteraan leggen, anders heb je meer kans op DIT

Het lijkt me een juiste optie toe, in vergelijking met de reactie van je voorganger echter dan mijn
5 mm naar achteren en nieuwe bandjes voor. En als de ervaring dusdanig is dat de michelin geen
öf weinig neiging tot "cuppen" vertonen dit type band dan aanhouden. Al lees ik ook goede ervaringen
op dit forum over conti en Falken echter dan betreft het om een andere maatvoering.

Dank voor jullie reactie's

monster900

NEEN!!!   :eusa_wall:

Nieuwe banden ACHTERAAN!!  :eusa_snooty:

rogerV701998

Citaat van: monster900 op 23-04-2009 21:27:33
NEEN!!!   :eusa_wall:

Nieuwe banden ACHTERAAN!!  :eusa_snooty:

Juist. Dit kan blijkbaar niet vaak genoeg gezegd worden.

VolvieV70

Oke, ok :)

Nieuwe bandjes komen achteraan, werd me destijds op de slipcurcus ook medegedeeld. Echter
er is ook wat voor te zeggen om ze om de aandrijfzijde te houden.

Een voorwaartse slip is makkelijker te corrigeren dan een achterwaartse slip.

Groet'n

Alex


V70 classic

Citaat van: VolvieV70 op 24-04-2009 17:15:08
Oke, ok :)

Nieuwe bandjes komen achteraan, werd me destijds op de slipcurcus ook medegedeeld. Echter
er is ook wat voor te zeggen om ze om de aandrijfzijde te houden.

Een voorwaartse slip is makkelijker te corrigeren dan een achterwaartse slip.

Groet'n

Alex



Juist daarom zou je achter het meeste profiel willen hebben  ;)
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

prefect

Wat bedoel je precies met hoogteslag: - het "ei-ig" zijn van de hele band (al is het aan de binnenrand) of het bekende "zaagtand"-effect? Het ei-ig zijn kan inderdaad komen door het verkeerd opslaan van de band.

Bij het zaagtand-effect zijn de profielnopjes afwisselend hoog-laag-hoog-laag-enz. Dit komt meestal voor bij voorwiel aangedreven auto's waarbij de achteras aan het "zoeken" (van links naar rechts zwalken) is.
Is auto-specifiek. Van invloed zijn ondermeer schokbrekers, slijtage van ophanging, bandensoort, enz.

Je hoort het tijdens het rijden als een brommend geluid (klinkt in eerste instantie bijv. als versleten wiellager) en als je met je hand over het profiel van de band gaat kun je het ook goed voelen.

VolvieV70

Het is het ei-ig effect, echter alleen aan de binnenkant, en wanneer je er met de hand overheen gaat kun
je het ook voelen. Mij werd echter verteld dat het effect normaal voordoet vn. inderdaad bij de
achterwielen. Dit nav wisselende belastingen. Al moet ik wel zeggen dat ik mijn auto niet als pakezel
gebruik, want daarvoor gebruik ik indien nodig mijn aanhangertje wel.

Wat is eigenlijk de voorgeschreven methode om de banden op te slaan? Zoals omschreven leg ik ze
op elkaar met 2,5 bar op zolder in een donkere nis  en de banden met groene zeep schoongemaakt.
Met wat betreft de nivo-mats en de schokbrekers voor lijkt niets abnormaal echter met de bijbehorende
km-stand van 320000 lijkt het me vrij normaal dat de werking minder dan optimaal is geworden.

Echter de wielen slaan niet door tijdens fors remmen en de niveau regeling werkt ook naar behoren.

Het zaagtand effect zoals je het omschrijft is eveneens van toepassing, ik weet het klinkt verwarrend.
Maar wellicht is het een combinatie van, dat zou ook nog mogelijk zijn dat het 1 het ander versterkt.
Het zwalken is echter niet waarneembaar en de auto is kortgeleden uitgelijnd. 3 mnd geleden.

Het geluid tijdens rijden komt overeen met brommen en was mijn eerste indruk ook als zodanig dat
ik dat gecontroleerd heb op de wijze van 1 wiel met de krik omhoog en dan de tracs uit en de koppeling
in z'n 3 op laten komen, daarbij waren er geen lagergeluiden waarneembaar en aan de achterzijde
waren ook geen geluiden en loopt het geheel mooi rond.

Citaat van: prefect op 25-04-2009 22:17:21
Wat bedoel je precies met hoogteslag: - het "ei-ig" zijn van de hele band (al is het aan de binnenrand) of het bekende "zaagtand"-effect? Het ei-ig zijn kan inderdaad komen door het verkeerd opslaan van de band.

Bij het zaagtand-effect zijn de profielnopjes afwisselend hoog-laag-hoog-laag-enz. Dit komt meestal voor bij voorwiel aangedreven auto's waarbij de achteras aan het "zoeken" (van links naar rechts zwalken) is.
Is auto-specifiek. Van invloed zijn ondermeer schokbrekers, slijtage van ophanging, bandensoort, enz.

Je hoort het tijdens het rijden als een brommend geluid (klinkt in eerste instantie bijv. als versleten wiellager) en als je met je hand over het profiel van de band gaat kun je het ook goed voelen.

prefect

Het zaagtand-effect zorgt voor het brommende geluid.
Een band die eiig is laat de auto trillen.
Het zwalken merk je normaliter als chauffeur niet.

Ludo

Citaat van: prefect op 25-04-2009 22:17:21
Bij het zaagtand-effect zijn de profielnopjes afwisselend hoog-laag-hoog-laag-enz.

dat is niet mijn ervaring.
bij mij waren alle blokjes hetzelfde, d.w.z. van één blokje is de achterkant lager (meer afgesleten) dan de voorkant.
net zoals 1 zaagtand op het gehele blad.
;)




VolvieV70

Citaat van: prefect op 27-04-2009 18:30:05
Het zaagtand-effect zorgt voor het brommende geluid.
Een band die eiig is laat de auto trillen.
Het zwalken merk je normaliter als chauffeur niet.

Van trillen is geen of nauwelijks sprake, het is dus het zaagtandeffect, je spreekt daarbij ook over
een spec. bandensoort. Heeft mijn type band daar ook neiging toe om naar het effect te vervormen?
Het gaat dus om het brommende geluid.

Michelin energy 195/60/15,

Welke band geniet de voorkeur voor onze volvo v70?

Op welk soort of type rubber werd de auto vanaf fabriek geleverd destijds?


Indien ik het forum afspeur is het net of dat
de keuze heel persoonlijk of budjet gevoelig ligt. Echter geen van de test of adviezen geven aan
welke soort of type het  optimale comfort/ slijtage en wegligging biedt. Ik ga ervan uit dat het
uiteindelijk altijd om een compromis gaat, echter in mijn geval wanneer er nog 5 mm profiel
aanwezig is vindt ik dat voortijdig daar ik geen ervaring heb met het fenomeen en mn.
michelin is mij altijd uiterst goed bevallen: duurzaam, weinig rolgeluiden en een goede wegligging.

thuur

Citaat van: VolvieV70 op 27-04-2009 21:52:58
Indien ik het forum afspeur is het net of dat
de keuze heel persoonlijk of budjet gevoelig ligt.

Je kunt wel een Michelin willen, maar als je maar een Kumho kan betalen wordt het toch het Koreaans bandje.


Citeer
michelin is mij altijd uiterst goed bevallen: duurzaam, weinig rolgeluiden en een goede wegligging.


Je hebt je keuze toch ook al lang gemaakt?


Gr ???