De Crossmeeuw

Gestart door Taranis, 01-05-2009 20:04:34

Vorige topic - Volgende topic

Taranis

Mensen hier die ervaring hebben met het vervangen van automaatolie van een XC60? Shrek heeft inmiddels bijna 80.000 km op de teller en begint volgens pa (zou het niet weten, ik rij er niet graag in ;D ) merkbaar slechter te schakelen. Volgens het boekje is de vervangingsinterval inderdaad 80.000 km, volgens de dealer hoeft het niet en die doen het dus ook niet. Dan maar zelf doen.
Ik heb even onder de motorkap gekeken, maar ik kon geen peilstok oid vinden. Hoe peil je zon ding? :eusa_shifty:

Sbv

Net even boekje gedownload, maar kan ook daar niets vinden van automaat olie pijlen.
Morgen ben je toch bij de garage dacht ik, vraag het eens na

Taranis

Die weten het ook niet, hebben nog nooit iets aan de automaat van een XC60 gedaan :eusa_doh:

Sbv

Citaat van: Taranis op 31-01-2011 20:52:20
Die weten het ook niet, hebben nog nooit iets aan de automaat van een XC60 gedaan :eusa_doh:
Wat weten ze wel dan ?Mogelijk dat er een melding op display komt als er te weinig bak olie in zit

grijzev70tdi

Zal er geen aftap plug onder aan de bak zitten? Zal toch ooit de olie af moeten kunnen tappen lijkt mij ???
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Taranis

Aftapplug onder aan de bak is het probleem niet. Dat geloof ik wel dat die er zal zitten. Mijn vraag is waar je dat ding peilt.

grijzev70tdi

Denk dat dat via de boordcomputer gaat. Via een een of ander sensortje. Die geeft als er te weinig olie in de bak zit die een melding geeft aan de boordcomputer als het niveau laag staat. Misschien als je die sensor eruit draait dat je zo olie kan bij vullen/verversen.

Taranis

In de boordcomputer zit geen optie om automaatolie te peilen. Ook het vullen is het probleem niet, er zal vast wel ergens een gat zitten waar je de olie er door in kunt kieperen ;D

grijzev70tdi

Dan weet ik ook zo even niks meer :-[

Taranis

De dealer weet ook niet hoeveel olie er uit komt. Ik denk dat we er maar op gaan gokken met een oude jerrycan van de ruitensproeiervloeistof (max 5 liter), en een andere met net zoveel nieuwe vloeistof vullen. Alleen dan niet knoeien met het aftappen. (Misschien niet loeiheet stoken :-X )

viking_in_shorts

Dat meen je toch niet? Staat dat echt nergens beschreven ??

Taranis

Als jij het kunt vinden? De magazijnman werd ook stil van de vraag en ging z'n best voor ons doen, maar ze hadden die vraag nog nooit gehad.

Ben

De XC70 is er ook in een peil en een peilloze versie.
Die laatste valt weinig aan te peilen.

viking_in_shorts

Welke bak zit er onder?

Deze: ? http://volvospeed.com/Repair/AWD_bevelgear_diff_service.html  Zoja dan ca 1 liter ...
(volgens mij is dat helemaal geen automaat, of wel soms  :eusa_eh:  :eusa_shifty:  :eusa_silenced: )

Sbv

TF-80SC 6 bak Girltronic volgens boekje