De Crossmeeuw

Gestart door Taranis, 01-05-2009 20:04:34

Vorige topic - Volgende topic

viking_in_shorts

Citaat van: Sbv op 04-05-2011 20:44:52
Zal eens om aandelen en provisie vragen op alle omzet van onderdelen  ;D

Als het zeker is dat motor defect is zal ik er nog 1 bestellen

Tja, zeker ... Hij was gloeiend heet, maar bewoog niet. Ik hoorde een ca 12 sec tik vanuit de motor en de arm was te bewegen mits met wat begeleiding. Zodra ik de arm losliet hield ook de arm ermee op. Is de motor uit elkaar te halen zonder alles onherroepelijk te slopen?

Sbv

Vraag dat maar aan Ronald. Eventueel kan ik morgen nog wel een motortje bestellen. Je mag ook eerst in Zweden informeren wat ze daar kosten

Taranis

Citaat van: viking_in_shorts op 04-05-2011 20:57:21
Citaat van: Sbv op 04-05-2011 20:44:52
Zal eens om aandelen en provisie vragen op alle omzet van onderdelen  ;D

Als het zeker is dat motor defect is zal ik er nog 1 bestellen

Tja, zeker ... Hij was gloeiend heet, maar bewoog niet. Ik hoorde een ca 12 sec tik vanuit de motor en de arm was te bewegen mits met wat begeleiding. Zodra ik de arm losliet hield ook de arm ermee op. Is de motor uit elkaar te halen zonder alles onherroepelijk te slopen?

Je kunt het mechanisme uit elkaar halen ja. Gewoon die schroefjes er voorzichtig uitdraaien, dan pak je de boel voorzichtig uit elkaar, pakking er van tussen halen en de boel ligt open.

Het klinkt precies als wat ik had, dus ik vermoed dat bij jou ook de tandjes recht op elkaar komen te staan door de speling op de asjes...

viking_in_shorts

Je legt uit dat alles uit elkaar kan. Maar kan het dan ook weer (water) dicht geïnstalleerd  worden? Als ja: waarom rij jij met duct tape op je auto rond???

Sbv

Citaat van: viking_in_shorts op 04-05-2011 21:22:50
Je legt uit dat alles uit elkaar kan. Maar kan het dan ook weer (water) dicht geïnstalleerd  worden? Als ja: waarom rij jij met duct tape op je auto rond???
Omdat hij de hele motor eruit gehaald heeft en dus een gat in de achterklep heeft nu

Taranis

Citaat van: viking_in_shorts op 04-05-2011 21:22:50

Ja dat kan, gewoon netjes terug in elkaar zetten :)

En idd, ik rij met duct tape rond omdat mijn mechanisme niet meer te repareren was en dus nu idd met een gat in het raam rond rij (oude mechanisme ligt in de kliko). Om te voorkomen dat 1 of andere grapjas daar wat door naar binnen laat lopen, de boel hermetisch afgeplakt ;D

Taranis

Het heeft toch nog iets langer geduurd dan gepland, maar de motor is binnen. Zondag even ophalen en dan meteen de motorsteunen eens inspecteren. Tijdens Vomac zei ik 't al tegen bijrijder Marc O. dat ze volgens mij een beetje aan hun eind waren maar het was voor Marc toen nog niet voelbaar. Inmiddels begint 't me bij koude start en stationairloop (misschien dat Enno hier een niet ter zake doende mening over heeft) dusdanig te irriteren, dat ik overweeg om ze allemaal preventief te vervangen.

Eén motorsteun is bij 260.000 km al een keer vervangen nadat ie in België de geest had gegeven (waarna pa het vertrouwen in de auto verloren was en prompt de XC60 bestelde), ik moet nog even kijken of daar nog een factuur van is zodat ik weet welke steun dat is. Zo niet, dan vervang ik ze gewoon allemaal, afhankelijk van de kosten. Bij de V70 was een setje verse motorsteunen echt een verademing, hier hopelijk ook 8)

Sbv

Citaat van: Taranis op 12-05-2011 16:14:15
Het heeft toch nog iets langer geduurd dan gepland, maar de motor is binnen. Zondag even ophalen en dan meteen de motorsteunen eens inspecteren. Tijdens Vomac zei ik 't al tegen bijrijder Marc O. dat ze volgens mij een beetje aan hun eind waren maar het was voor Marc toen nog niet voelbaar. Inmiddels begint 't me bij koude start en stationairloop (misschien dat Enno hier een niet ter zake doende mening over heeft) dusdanig te irriteren, dat ik overweeg om ze allemaal preventief te vervangen.

Eén motorsteun is bij 260.000 km al een keer vervangen nadat ie in België de geest had gegeven (waarna pa het vertrouwen in de auto verloren was en prompt de XC60 bestelde), ik moet nog even kijken of daar nog een factuur van is zodat ik weet welke steun dat is. Zo niet, dan vervang ik ze gewoon allemaal, afhankelijk van de kosten. Bij de V70 was een setje verse motorsteunen echt een verademing, hier hopelijk ook 8)
Bij mij is het een stuk stiller geworden, maar dat heb je zelf ook al gehoord inmiddels.

We gaan wel eens kijken welke van de 5 al eens vervangen is

Taranis

Motorgeluid is eigenlijk nooit storend, dat is wel een vooruitgang ten opzichte van de 2.5D. Daar nagelde 't flink als je met koude motor zo rond de 2000 rpm kwam ;D

Sbv

Citaat van: Taranis op 12-05-2011 18:01:49
Motorgeluid is eigenlijk nooit storend, dat is wel een vooruitgang ten opzichte van de 2.5D. Daar nagelde 't flink als je met koude motor zo rond de 2000 rpm kwam ;D
Bij jouw niet, bij mij wel

Taranis

You win some.... en vandaag verloren we. Vandaag naar Sbv gescheurd (het roet is er weer uit :evil: ) om daar de ruitenwissermotor in ontvangst te nemen. Het was goed weer, dus meteen maar even gemonteerd:

Toen ik vervolgens de ruitenwisser inschakelde, werd niet de ruit, maar de achterklep gewist :eusa_wall: Met andere woorden: de motor draaide de verkeerde kant op. Eerst twijfelden we of we de wisser er wel goed opgezet hadden (links of rechts), gelukkig bieden foto's op het forum uitkomst ;D

Toen geprobeerd de boel anders te monteren, maar het enige resultaat was een gewonde Sander:

Er werd van alles geprobeerd:

Maar die stomme wisser bleef de verkeerde kant uitdraaien. Toen Vadis er maar bij gepakt. Blijkt dat er dus 2 nummers zijn. Tot en met een bepaald chassisnummer heeft het nummer nodig wat ik nu gekregen heb, daarna heeft het een ander nummer (de ruitenwisser zit dan rechts ipv links). En die heb ik dus nodig. Wel vreemd dat beide dealers waar 't opgevraagd is, beweren dat er maar 1 versie van bestaat. Niet dus.

Laatst al geschreven dat ik het idee had dat de motorsteunen niet meer in topstaat verkeren. Bij het verwijderen van het deksel op de motor bleek dat de klepdekselpakking z'n beste tijd wel gehad heeft:

Heeft nog niet direct haast, maar 't is wel iets om in de gaten te houden.

Na wat gasgeven leek het alsof het blok rechtsvoor wel erg kantelde. Ons vermoeden was dat de steun aan distributiekant gaar was. Wiel er afgehaald en ons verbaasd over hoe vast die bouten gezet waren (bij de onderhoudsbeurt) en met hoe weinig vet de boel gemonteerd zat:

De motorsteun bleek inderdaad gaar (helaas niet goed scherp gesteld) :

Daarna een lekker maaltje Chinees gehad (Sbv en Irikro bedankt :eusa_clap: ) en gezellig zitten ouwehoeren ;D Onderweg naar huis helaas net een fotomomentje gemist omdat ik te druk zat te telefoneren met een andere forummer ;) :

Overigens hebben we de Zweedse hulptroepen ook nog even ingeschakeld :) Meneer viking_in_shorts lag van z'n ouderdomsdutje te genieten :evil: , maar we twijfelen even welk type motor dáár dus gemonteerd moet worden.

elianmars

Lekker aan de knutsel geweest, dus  ;D

@Sander: doe toch eens voorzichtig, man  :-\ ;D

Taranis

Citaat van: elianmars op 14-05-2011 22:46:53
Lekker aan de knutsel geweest, dus  ;D

Ja hoor, het was gezellig :)

viking_in_shorts

Citaat van: Taranis op 14-05-2011 22:32:36
Overigens hebben we de Zweedse hulptroepen ook nog even ingeschakeld :) Meneer viking_in_shorts lag van z'n ouderdomsdutje te genieten :evil: , maar we twijfelen even welk type motor dáár dus gemonteerd moet worden.

Nope - had net met mn moeder aan de lijn gezeten en was daar even goed van geschrokken. Blijkbaar had de heupvervangende operatie meer impact dan ze zelf wilde toegeven. Dan is het gewoon klote dat je zo ver weg woont. Ik was even boos/verdrietig/...

Taranis

Aha, ik begreep dat je een dutje aan het doen was :)

Wel klote overigens...