De Crossmeeuw

Gestart door Taranis, 01-05-2009 20:04:34

Vorige topic - Volgende topic

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 09-12-2012 19:04:03
Die veertjes van die remmen heb ik je toch al laten zien dat je die binnen een seconde of 10 terugplaatst?

Ik zeg toch ook niet dat Sander dat niet gelukt is? :P

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 09-12-2012 19:04:03
Ik wacht rustig af tot dat iemand genegen is om er twee te bestellen, liefst voor de meet. :eusa_whistle:

Wil ze best bestellen, maar ik weet niet waar. Op die BGS Technic site zie ik geen dealers/wederverkopers staan.

Ewout Schalkwijk

Ik weet heus wel dat het geen onwil is hoor. :eusa_snooty:

Ik dacht alleen dat jij die veertjes nu ging doen. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

We hebben het ding inmiddels gevonden in Nederland ook

viking_in_shorts

Sbv

Powerpete

"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)

MVeldhuis

Die veertjes druk je er toch zo met de hand in? Is geen kunst aan joh.

maruska

Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Ewout Schalkwijk

Ja, voor 139,00 NOK haal ik hem wel hier even. Scheelt weer ruimte in de auto. ;D

Thanx Viking en Sbv.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Pino143

"[ To order or get more information on a product please Contact Us . ]" staat er op de site van die "olielekbak", Ronald.

Om nog ff terug te komen op de km-standen van verschillende forummers: ik ben bijna bij de 382.000 km. Nog een week of 20 voor ik de 4 ton overschrijd. Dan is het daarna nog een jaar of 2 voordat ik de 5 ton gepasseerd ben.

JvW

Zo'n opvangbak heb ik een kleine twee maanden geleden bij AOC in Vlissingen gekocht....
Gewoon in de buurt verkrijgbaar dus.  :P

Taranis

Bij de APK kreeg ik een opmerking dat de binnenste stuurkogel rechtsvoor lichte speling vertoonde, maar nog lang geen afkeur. Na het raggen bij Ewout op de akker had ik het idee dat er wat meer speling op de stuurinrichting zat, dus dan maar vervangen die hap.

Na wat advies hier op het forum en van de onderdelenman, maar besloten om rigoureus links en rechts de binnenste en buitenste stuurkogels te vervangen. Rechts zou een uitdaging worden wisten we, omdat ze die laatste keer bij het uitlijnen al niet meer versteld kregen omdat de spoorstang zo verroest was. Ambitieus als we zijn, zijn Sbv en ik vanmorgen dus ook aan de rechterkant begonnen ;D

Na wat mopperen op moeren en een spoorstang die niet los wilde en 400.000 km aan zand en roest, heb ik de moer van de buitenste stuurkogel er maar af geslepen met de slijptol en meteen wat gewichtsbesparende maatregelen doorgevoerd ;D :

Daarna de buitenste stuurkogel gescheiden van de spoorstang met behulp van de gasbrander en toen was het onding er eindelijk uit:

En toen ook eindelijk de binnenste stuurkogel eruit was zonder het stuurhuis te mollen, waren we best opgelucht :D :

Volgens Vida mag je niet teveel kracht zetten op het stuurhuis, dus hebben we de boel ondersteund met een hamersteel voordat we de binnenste stuurkogel verwijderd hebben:

Ondertussen was onze vriend van de dag niet bij ons weg te slaan:

Kort geleden is z'n broertje ingeslapen, dus hij zocht wat aandacht.

Nadat de rechterkant weer keurig terug in elkaar zat, de linkerkant losgehaald. Die ging een stuk makkelijker los gelukkig :)
Helaas kwam Sbv met de verblijdende mededeling dat niet alleen mijn schokdemper linksvoor zweet (na 90.000 km al :eusa_wall: ), maar ook het stuurhuis licht zweet:

Het onderstel kan dus gewoon rondom nog een keer vervangen worden om de 500.000 te halen:

Beetje jammer, ik had gehoopt dat ik het met 2 nieuwe achterdempers wel kon halen tot het half miljoen. Ach ja.... anders gaan we ons toch maar vervelen ::)

Nadat we wat ruzie hadden met het balgje over de binnenste stuurkogel (uiteindelijk gewonnen), ook de linkerkant netjes terug in elkaar gezet:

We hebben het aantal windingen op de oude spoorstangen geteld en de nieuwe op ongeveer die stand terug gezet dus het stuur staat nog bijna recht, maar na de jaarwisseling laat ik de auto zo snel mogelijk even uitlijnen om vreemde bandenslijtage te voorkomen.

Daarna door naar het volgende klusje:

Sander had nog een iPod adapter liggen en ik wilde al lang zo'n ding, dus die zit nu in mijn auto. Bij Olov een melbus kabel gehaald die we vanuit de kofferbak naar de radio getrokken hebben, en een iPod kabel naar de middenarmsteun. Dat laatste was een beetje gepruts onder de vloerbedekking, maar het is gelukt:

Sander demonteert m'n halve interieur :D :

Bij het monteren van de melbus kabel bleek dat Volvo z'n onderdelen echt overal vandaan haalt:

Sander vond nog iets wat ie al bijna 3,5 jaar kwijt was:

Die waren we kwijt na het verwijderen van de navigatie toen ik de auto net had ;D
Na wat modderen met een weigerachtige massa hebben we de kabel ingekort en er een nieuw klemmetje opgezet. Daarna werkte de iPod adapter prima :) Morgen even m'n iPod vullen en dan kan ik eigen muziek luisteren in de auto 8) (en kunnen de 3 triljoen cd's uit de auto)

Verder nog even de sloten van de V50 en de XC60 gangbaar gemaakt, beide ouders klaagden dat de deuren soms zo lastig open en dicht gingen. Staat er gewoon roest op het slotwerk :eusa_think: Je zou denken dat daar bij een onderhoudsbeurt wel eens een likje vet aan gegeven wordt, maar blijkbaar niet.
Bij Shrek meteen het 'ik-ben-te-lui-om-de-kofferklep-zelf-dicht-te-doen'-knopje vervangen, dus hopelijk gaat de klep nu weer zonder storingen dicht.

Sander enorm bedankt voor je hulp! In m'n eentje was 't niet gelukt met de weigerachtige spoorstang :D
Op naar 't vervangen van de standkachel 8)

Sbv

Graag gedaan Ronald, ik heb een leuke dag gehad waarbij je ouders goed voor de inwendige mens zorgden.

Ik had even zoiets als die rechter spoorstang nu maar los wil na het afslijpen van de bout, maar gelukkig ging het na wat heet stoken toch wel los.

Linkerkant ging zowaar redelijk makkelijk.

Veel plezier met je Ipod adapter, blij dat we deze erin gezet hebben zodat ik eindelijk weer samen kon zijn met mijn vermiste stukje gereedschap  ;D

Bouke

Fijn dat het gelukt na een enerverend dagje zo te lezen ;D en zelf nog een gevonde voorwerp d'r bij :o

Taranis

Citaat van: Sbv op 29-12-2012 20:08:08
Graag gedaan Ronald, ik heb een leuke dag gehad waarbij je ouders goed voor de inwendige mens zorgden.

Ik zal het doorgeven aan de catering ;D

Ik had even zoiets als die rechter spoorstang nu maar los wil na het afslijpen van de bout, maar gelukkig ging het na wat heet stoken toch wel los.

Ik zag mezelf al een beetje met hangende pootjes naar de dealer gaan of ze 't alsjeblieft op wilden lossen  :eusa_shhh:

Veel plezier met je Ipod adapter, blij dat we deze erin gezet hebben zodat ik eindelijk weer samen kon zijn met mijn vermiste stukje gereedschap  ;D

Slaap lekker met je schroevendraaier onder je kussen :P

Citaat van: Claudia op 29-12-2012 20:08:16
Ah gossie...arm poezenbeest! :-\

Leuke foto's!
Enneh...waar zou jij (en Dixie²) zijn zonder Sander! ;D

Tnx!
Ja poezenbeest is wel beetje zonde, 13 jaar waren ze altijd samen dus hij weet nu even niet hoe ie 't heeft en is enorm aanhankelijk.

Dixie 1 is laatst gesloopt trouwens!

Citaat van: Bouke op 29-12-2012 20:14:13
Fijn dat het gelukt na een enerverend dagje zo te lezen ;D en zelf nog een gevonde voorwerp d'r bij :o

Inderdaad fijn, vooraf was ik er niet zeker van dat het ons ging lukken ;)