Help!! hulp gevraagd voor een goede vriendin van ons

Gestart door EdenAli, 27-04-2009 17:18:06

Vorige topic - Volgende topic

EdenAli

Dit mailtje kreeg ik van een goede vriendin van ons
Tis geen 850 maar de techneuten hier weten misschien wel een oplossing

Alvast bedankt

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=123722

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=127453

Dit zijn de topics die we zijn begonnen op problemcar, helaas geen echt adviezen waar we wat aan hebben....

hoi Ed,

Nou het onderwerp renault megane 2.0 16v ide, kunnen we nog steeds niet afsluiten. Het wordt alleen maar erger. Ik hoop dat jij nog wat ideetjes hebt.

Het probleem begon met het branden van het electronisch storingslampje. Hij happerde en stotterde bij het optrekken. Met uitlezen werd er steeds niks gevonden. Op advies van Renault hebben we de bobine vervangen, helaas hielp dit niet. Het happeren werd steeds erger, weer uit laten lezen, weer niks gevonden. Uiteindelijk werd het stotteren zo erg, en na een tijdje rijden kregen we een zogenoemde motorstop. Dat gooit hij zichzelf uit als beveiliging, omdat er iets niet goed zit. Toen is er met uitlezen uitgekomen dat de benzinedrukregelaar en egr klep moesten worden vervangen. Hebben we gedaan, maar zoals je raad het probleem was nog steeds niet verholpen. Toen hebben we op advies van Renault de cillinderkop en kleppen met de hand gereinigd. Het probleem van de ide motoren is dat ze zichzelf in feite vervuilen, door de egr klep. Onverbrande uitlaatgassen komen weer in de motor waardoor de cilinder en kleppen verkoold raken en daardoor minder goed gaan werken. Dat was ook wel zo, hij was heel erg vies van binnen. Maar na hem weer inelkaar gezet te hebben gaf hij nog steeds problemen. Weer uit laten lezen, maar toen we hem naar de dealer gingen rijden kwam er opeens heel veel witte rook uit de uitlaat, alex dacht meteen aan de koppaking, maar toch maar bij de dealer laten staan om hem uit te laten lezen. Daar kwam uit kapotte zuigerveren en druksenosren. Kossten 1500 tot 2000 euro! Nu geloofde wij dat niet omdat we wistten dat de koppakking kapot is, en dat kan ook voor diezelfde storing zorgen omdat je cillinderdruk dan niet goed is. Nu was dat onze fout omdat we de oude cillinderkoppakking hergebruikt hadden, grote fout weten we, maar er zit al zoveel geld in die auto! Ok, nieuwe koppakkingen set gekocht. Erop gezet, maar bij het laten draaien van de motor rookte hij heel erg en maakte veel lawaai. Weer alles uitelkaar, en nu zit er ineens olie in onze gasklephuis, luchtfilter en in of uitlaat spruitstuk. Wat is dat nou weer? Weet jij misschien wat dat kan zijn?
We weten het echt niet meer, wat ik wel weet id dat inclusief de aanschaf er nu al bijna 8000 euro in die auto zit! Als ons spaargeld is weg, we hebben geen geld meer om hem naar de garage te brengen. Alex moet het zelf doen, maar hij weet het ook niet meer. We hebben in de buurt ook geen vrienden die verstand hebben van auto's, alleen jij, maar jij woont te ver weg. Ik hoop dat je wat tips kan geven, al is dat moeilijk als je niet onder de motorkap kan kijken.
Renault zegt dat we er beter een ruilmotor in kunnen zetten, kossten 2000 euro. Maar dat geld hebben we niet, en we houden de hoop dat het iets simpels is, een fout die alex gemaakt heeft, maar het is moeilijk je eiegen gemaakte fouten te zien, zeker als je eigenlijk niet meer weet wat je nou eigenlijk aan het doen bent.
De vakantie komt eraan, en we hebben geen auto, en geen geld meer. Heb ook geen geld voor een nieuwe auto. Maar als hij naar de sloop moet, gaat in feite mijn spaarpot van 8000 euro naar de sloop! Ik kan er gewoon niet meer van slapen, we zijn al sinds februari bezig met die auto! Ik heb er ook een bijlage bij gedaan met wat we al allemaal aan die auto gedaan hebben.

Ik hoop dat je wat ideetjes hebt.....Groetjes Angelique

993GT2

535d / 993 GT2 / 888 SP5 / 998R / 1198s / S4Rs

Laserblue

*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Sándor01

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een renault, in ieder geval het stotteren en slecht optrekken. De dealer kon het niet vinden. Ik was altijd gewend om gas bij te geven bij het starten (oude renault 19) maar bij de megane raakte de automatische choke daarvan in de war.

Maar dit zou alleen het eerste deel verklaren... is er eventueel aangedacht om de ECU e.d. opnieuw in te stellen na alle veranderingen? geen idee of dat wat uitmaakt maar toch.
The car I've always wanted and now I have it. I rule!

joebar

Ik heb ook zo'n ding in onderhoud gehad, stond 1-2 x per maand hier met dan weer dit kapot, dan weer dat...
Meest waarschijnlijke oorzaak is de BDP sensor of de stekker naar dat ding, die staan bekend om hun slechte contacten...
Maar al die IDE motoren , moeten ze meteen in de fik steken..

Oh ja boven de 150 k gaan ook nog eens de meeste bakken van die dingen naar de kloten, en nergens een fatsoenlijke bak te krijgen ( zoek maar eens op allerlei fora)

EdenAli

Daar staan ze al op en die hebben nog geen goed advies kunnen geven van wat het evt zou kunnen zijn dus

-D©©©L-

Ik zou eens beginnen met een nieuwe koppakking monteren, een oude hermonteren is vragen om problemen.

)()()sT

Citaat van: EdenAli op 27-04-2009 17:18:06
.........Ok, nieuwe koppakkingen set gekocht. Erop gezet, maar bij het laten draaien van de motor rookte hij heel erg en maakte veel lawaai.......

Dat is al gebeurd, toch?
Wel vervelend hoor, hopelijk komt alles goed met dat "ding"  :eusa_shifty:

Sbv

Net wat navraag gedaan.
De motoren hebben veel last van interne vervuiling. Remedie is alles intern heel goed schoonmaken en bij voorkeur shell pura of iets dergelijk tanken.
Verder motor cleaner toevoegen. Injectoren goed schoonmaken
EGR klep afdichten zou ook een wat beter resultaat kunnen geven.

Ander blok erinzetten kan wel, echter is de vraag of deze wel goed schoon is of dat deze hetzelfde euvel heeft/gaat krijgen

Turbobiker

Klinkt lullig (maar op dit forum vraag je er bijna om...), maar een goede 850 170pk vindt je al voor 1500 euro. Weet je redelijk zeker dat het gezeur voorbij is... Renaultje moet voor dat bedrag nog wel te dumpen zijn. Goed, ietsje meer wegenbelasting en verbruik, maar bij de Renault ben je dat bedrag sowieso weer kwijt aan onderhoud...

Mochten ze dit geen optie vinden: succes met 'het project'.
De Tussenpaus

gltman

controleer eens alle massakabels, maar dan ook alle op het blok aangesloten massa kabeltjes, ook al een keer aan het zoeken geweest met zo'n ding, bleek een massakabel gescheurd waardoor deze onder het rijden begon te bokken en af te slaan, waarschijnlijk kwam dit doordat de kabeltjes weer tegen elkaar aan kwamen tijdens rustand v/h blok, maar tijdens het rijden beweegt dit en geeft het nare storingen.

m isschien kunnnen ze er iets mee

EdenAli

Ik zal al deze tips even doorgeven aan hun ik hoop dat ze er iets mee kunnen
Thnx voor het meedenken allemaal

angelique

hallo,
probleem van de carterventielatie is opgelost was gewoon een kapotte momentsleutel die gaf 20nm aan terwijl ik er nog lang niet was.
Nu het volgende heb nog steeds last van een storings lamje en een motor die uitslaat, dingen die ik heb gedaan zijn:
* kop schoongemaakt(grondig)
* brandstofdrukregelaar vervangen
* bobine vervangen
* egr klep vervangen
* luchtfilter vervangen
* alle sensoren die ik door kon meten doorgemeten waardes zijn correct
* uitlaten lezen storingscode df089 (brandstofdruk sensor en regelaar volgens de dealer)
het probleem treed op zodra de motor warm wordt (bedrijfstemp) gaat het storingslampje aan begint de motor te smoren en slaat af 1 sec nadat lampje stop gaat branden, ikzelf heb het idee dat de koelvin niet aanslaat maar weet dit niet zeker aangezien ik niet weet wanneer deze aan moet slaan.
De eerste keer dat dit gebeurde was in februarie in de file, dus dit lijkt er op dat het iets met de koeling te maken heeft wie weet of ik de koelvin door kan verbinden en hoe zodat ik kan uitsluiten of het de vin is, de koelvloeistof temperatuur sensor kan ik wel door meten maar weet de waarde niet en de temperatuur niet maar kan dit met elkaar te maken hebben.
Heb het systeem wel goed ontlucht.
wie heeft er nog ideen

en ik weet het het is een renault en een volvo is beter maar toch hoop ik stiekem dat iemand hier met een oplossing kan komen want volvo mensen zijn net iets slimmer als renault rijders (we zijn zelf ex volvo 440 rijders )

Sbv

Heb je al getest om de EGR klep helemaal af te doppen met een plaatje in de vorm van de pakking. Dit kreeg ik al tip van de chef werkplaats(Renault garage) door.
Verder toch Vpower of Pura tanken als de auto weer lekker rijdt.

Koppakking vervangen door nieuwe pakking, oude niet hergebruiken

mevita

Als ik het goed heb moet je het stekkertje van de temperatuursensor eraf halen en dan een doorverbinding in het stekkertje maken als het goed is moetje koelvin dan meteen beginnen te draaien, ik heb sowieso het vermoeden dat het allemaal aan je temperatuursensor ligt, en de thermostaat niet helemaal fris dat is 10tjes werk had jou misschien een heleboel geld en ellende kunnen besparen met de koppakking te vernieuwen.
Ik zou de volgende keer toch niet zomaar iets aannemen en meteen dingen gaan doen zonder dat je het zeker weet of het dat ook wel is.
succes
gr mevita