nog steeds start problemen... nokkenassensor?

Gestart door picht, 03-05-2009 14:40:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

picht

Hallo,

Zie ook:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,30323.15.html

Het euvel is nog steeds niet verholpen, inmiddels is de volvo ook bij de dealer geweest etc.
Daar hebben ze het contactslot en de nokkenassensor vervangen.
Toen een week geen start problemen gehad, daarna weer problemen, dus heb ik gebeld en mocht de auto gewoon weer langs brengen, daar gaf de computer weer de nokkenassensor aan, dus weer een nieuwe erop.
(onder het motto dat nieuwe onderdelen ook wel eens kapot kunnen zijn)

Toen een week lang weer geen problemen gehad, maar daarna wel weer.

Nu heb ik zelf (iom garage) ook de onstekings computer vervangen omdat ik vermoedde dat daar de fout in zat.
Helaas... hetzelfde probleem.

Nu heb ik een LH 3.2 Jet tronic systeem in mijn auto zitten met Odb2, na zoeken op het internet ben ik instaat deze zelf uit te lezen.
(http://850r.dk/pdf/850/volvo%20error%20code%20readout,%201996-1998.pdf) pin 3 is voor brandstof ecu en pin 1 voor onsteking ecu.

Ik reset de onstekings computer, daarna komt er code 1-1-1, (dus geen fouten)vervolgens starten en meteen code 3-1-4, dus de nokkenassensor.

Inmiddels zijn er dus al 2 nieuwe sensoren op gekomen en 2 van de sloop.
Het lijkt wel alsof een nieuwe sensor net iets meer signaal afgeeft maar als deze ouder wordt het net niet meer haalt. (sensor wordt natuurlijk warm enzo)

Met de multimeter hebben wij de bedrading doorgemeten, maar geen slechte contacten/kabelbreuken kunnen ontdekken.

Als idee heb ik om:
Rechstreek vanaf de accu een min en plus te trekken naar de nokkenassensor op pin 1 en 3 en een kabel vanaf pin 2 naar de ecu.
Dit om te kijken of het toch de bedrading is.

Verder kan ik de "halve maan" op de nokkenas vervangen door een nieuwe.
Dit is de halve maan die door de sensor gaat.

Ik kan met niet voorstellen dat dit het is maar ben een beetje ten einde raad.

Wie heeft er verder nog tips en kan me misschien verder helpen?

mevita

Heb je ook al naar relais 103 gekeken,

gr mevita

picht

Uitraard, hier heb ik er ook al meerdere van geprobeerd en volgens het schematje dit relais tijdelijk overbrugt.

combinedforces

Heb je je krukassensor gecontroleerd?

Ik veronderstel dat je met de multimeter gewoon tussen pin 2 en de female stekker hebt gemeten?

Overigens, ik heb zo'n sensor gemonteerd die ik met een andere auto zag starten en deze deed het niet bij mij. Een andere weer wel...

picht

Citaat van: combinedforces op 03-05-2009 17:14:52
Heb je je krukassensor gecontroleerd?

Ik veronderstel dat je met de multimeter gewoon tussen pin 2 en de female stekker hebt gemeten?

Overigens, ik heb zo'n sensor gemonteerd die ik met een andere auto zag starten en deze deed het niet bij mij. Een andere weer wel...

Krukas sensor is controleerd,(was ergens rond de 300 Ohm) zijn ook al andere geprobeerd maar geen resultaat.
Via mijn vader (electronica expert) hebben we de onderzocht hoe de nokkenassensor werkt.
Het is eigenlijk een magnetische schakelaar welke 0 of 5 volt aan geeft.
0 volt als de kring onderbroken is en 5 wanneer gesloten.
Er staat ook 12 volt op om het geheel te laten werken.
Nu hebben we naaldjes door de draden geprikt om te kijken wat er gebeurde.
Tijdens het starten zien de multi meter schommelen tussen de 0 en 5 volt zoals het hoort.
Maar toch komt dit signaal niet door bij computer.De computer blijft na het resetten nog steeds de nokkenas sensor aangeven.
Onder het rijden heb ik nooit gehaper of gestotter.
Eenmaal gestart en gereden heb ik eerst paar uur geen problemen meer.
De accu is goed, geeft netjes groen aan via de indicator en de spanning is ook goed, dit ook na een paar uur of 24 uur later.
Bobine is vervangen, bougies + kabels + rotor en verdeler.

Iemand nog ideeën?