Airco werkt weer

Gestart door ongezouten, 08-05-2009 20:59:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ongezouten

Een avondje door jullie airco topics heen lezen had resultaat: de AC in mijn 855 uit 96 werkte weer!  Hulde aan eenieder die zijn bijdrage leverde!  :eusa_clap:

In het kort de stappen (voor de volgende roffelrijder met hetzelfde probleem):
1. Eerst ECC bekeken: geen knipperende ledjes, ledje schakelaar AC gaat netjes aan en uit.
2. Koelvloeistof (zat nog maar 300 gram in van de benodigde 750) eruit en weer laten vullen (voor 85 euro) bij aircoboer 'Willemsbrug' in Rotterdam-Zuid. Binnen tien minuten klaar (geweldig), maar geen resultaat. Veel wind, maar geen koude uit de luchtroosters. Naar huis.
3. Thuis relais, onder dashboard rechts van de kachel gecontroleerd. Die 'klikte' netjes bij het omzetten van de schakelaar.
4. Drukschakelaar op de leiding (vlakbij het schutbord waar de leidingen de auto in gaan) bekeken en voila! De twee stroomdraadjes naar de schakelaar waren gaan knetteren en waren volledig aan elkaar vastgesmolten. Als ik die aanraakte ging de aircopomp werken. Draadjes doorgeknipt en vervangen. Bij eerste controle alles prima en een aan- en uitschakelende aircopomp.
En koud jongens, in de auto!  :)

Bij warme motor echter hetzelfde probleem: aircopomp slaat niet aan. Bij foezelen aan het drukschakelaartje doet-ie het wel weer. Daar zit dus het probleem en die ga ik binnenkort dus vervangen.

Aardige opmerking van de erkende aircoboer: hij vervangt alleen de filter/droger als het systeem open is geweest. Anders is dat heel vaak niet nodig zegt hij.

Dank voor jullie kennis, dat heeft me veel duiten gescheeld. En dat is heel fijn met moederdag op komst ... ;)


-D©©©L-

Mooi dat ie het weer doet.

Filter/droger is na twee jaar echt wel verzadigd. Dat is in principe ook het moment om te gaan vervangen.

Theostek

Juist D©©©L...

CiteerBinnen tien minuten klaar (geweldig), maar geen resultaat.

Dat vind ik niet zo geweldig!!

Hoe het werk nu uitgevoerd is bij jouw, is gewoon om te huilen.
De aircoboer heeft zeker gezien dat bij de 300 gram wat er nog inzat het systeem nog op druk stond, wat juist genoeg moet zijn geweest  om de a/c in werking te stellen. Tenslotte ben jij daar naar toe gegaan met het probleem dat de a/c niet werkte.
Het systeem had nadat het drukloos was gemaakt, afgeperst moeten worden inclusief de drukschakelaar, daar was dan uit gekomen dat de drukschakelaar defect was, wat je nu zelf hebt ontdekt. :eusa_clap:

Op dit moment weet je niet of het systeem lek dicht is.
Er zat nog maar 300 gram in? stel dan de vraag waardoor? gewoon jaarlijks emissie verlies? of zit er een klein verscholen lek in?
Gezien het werk 10 minuten in tijd geklaard was, zet ik vraag ?? tekens of het systeem dan ook  gevacumeerd is geweest..!!! daar moet dan ook nog een standtijd van 30 min op gehanteerd worden!

CiteerAardige opmerking van de erkende aircoboer: hij vervangt alleen de filter/droger als het systeem open is geweest.

Ook hier hetzelfde, de accumulator (filter/droger) heeft niet het eeuwige leven en zal na twee jaar vervangen moeten worden.
Vocht is de grootste boos doener om een systeem buitenwerking te stellen, wat dacht je wat in het systeem aanwezig is, waar normaal gesproken 450 gram koudemiddel moest zitten.?

Het is echt geen overbodige luxe om op een filter/droger te besparen, deze kosten ook niet de hoofdprijs aan duiten.
De hoofdprijs krijg je als straks het vocht mee gaat circuleren, een hogere persdruk ontstaat en dat zal de compressor echt niet waarderen.
Filter tijdig en periodiek laten vervangen, daarmee bespaar je hoge onkosten.

Je mag nog blij zijn en over je hart strijken, dat de lagedrukschakelaar defect is.
300 gram koudemiddel is genoeg om het systeem in werking te stellen, koelen is een stuk minder? maar ook het mee circuleren van de olie is minder in het systeem.
Dit heeft dan weer gevolgen dat er mechanische schade aan de compressor ontstaat..

Je zult de eerste en laatste niet zijn, die zich straks de wenkbrauwen gaat fronsen, achter de oren gaat krabben, als straks de hoofdprijs valt.

succes

p.s.

Heb je een airco certificaat ontvangen van de erkende specialist?

zal wel niet...?



Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Ronbroek

He Theo, kon je het toch niet laten  :P

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

Lampje

Goed toch, we kunnen altijd wel wat expertise gebruiken :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

hathü

Theo bedankt voor je bijdrage/informatie zal ik zeker gaan gebruiken. Niet dat mijn airco niet werkt maar voor het periodieke onderhoud. :eusa_clap:

Theostek

@Ronbroek het tij kan keren, ik heb verschillende keren berichtgeving ontvangen via mail dat er een PB ontvangen was.
Deze mensen heb ik dan ook tewoord gestaan.. alleen van dit forum, de rest staat op slot en blijft ook zo.
Op een gegeven ogenblik trek je 1 lijn, en moeten andere mensen er voor opdraaien wat in feite niet de oorzaak zijn geweest.
Dan draaien we het rad terug, als ik lees welke ongezouten belevenis ongezouten vermeld  :eusa_doh:

Het is dan ook niet mijn bedoeling dat bedrijf te bekritiseren :eusa_whistle: maar de mensen (de forummers) duidelijk te maken waar ze op moeten letten.
Blijkbaar zijn er (toch) nog genoeg (erkende) bedrijven die het niet zo nauw nemen met de regelgeving.


@Hathu en Lampje, graag gedaan.



Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

ongezouten

@Theostek

erg bedankt voor je expertise Theostek. Ik heb even gekeken of ik een certificaat heb gekregen, maar weet niet of je een groen stickertje bedoelt (of de rekening waarop alleen staat 'ac vullen 134a' ?). De man is trouwens STEK-gecertificeerd en ik kan me voorstellen dat zijn antwoorden jou als mede-STEKker opwinden. Ik vond het - net als jij - ook nodig om mijn ervaringen met jullie te delen.

Waaraan het verlies aan koudemiddel door is ontstaan? Geen idee. Ik heb mijn auto pas 6000 km. en ben druk allerlei dingen aan het repareren die de garagist - waar de wagen door vorige eigenaar in onderhoud was - nooit heeft gedaan. Als je het over écht slechte garages wil hebben, bekijk dan mijn no-go adres elders op het forum.

Frank

Theostek

@ Hoi Frank (ongezouten),

Het groene stickertje zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat er fluor !! kontrast vloeistof is toegediend?
De rekening maakt niets uit!! als daar op staat  "ac vullen 134A" zal er ook een certificaat voor afgegeven moeten worden.....
Ik kan tig rekeningen maken met deze nota, maar geeft voor jou, of iemand elders geen boodschap hetgeen ik zou uitgevoerd zou moeten hebben.!

Als de goede man STEK- gecertificeerd? is had deze een certificaat moeten afgeven met de geldende gegevens van jouw auto.?
Hiermee bedoel ik! de hoogst gemeten druk, de laagst gemeten druk, de omgevingstemperatuur, enz, de verdampings temperatuur, condensatie temepratuur enz.

Ik wil niet over slechte garage's praten of in het kwaad daglicht stellen, maar de werkwijze laat nogal te wensen over?

Dit kan gewoon niet binnen de 10 minuten geklaard zijn..









Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.