TDI voorgloeien.

Gestart door vfredje, 07-11-2003 00:37:26

Vorige topic - Volgende topic

D-J

Een vraagje wat een beetje in het verlengde zit:

Hoe snel (km's of tijd) is de 2,5 op temperatuur?
V70 T-5D

850newbie

afhankelijk van de buitentemperatuur, rij je in de stad of op de snelweg.
De mijne doet er nu iets van 20km over, ik zit binnen 2km op de snelweg.

RRRRR_Ramon

Citaat van: 850newbie op 03-01-2008 16:23:14

20??  :o

Tijd voor een nieuwe thermostaat, of je moet het over de olietemperatuur hebben.....  :eusa_think:
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

kyro

Citaat van: RRRRR_Ramon op 03-01-2008 20:20:37

Tijd voor een nieuwe thermostaat, of je moet het over de olietemperatuur hebben.....  :eusa_think:

vanochtend toevallig op gelet, met 0 graden buiten
was ie na 6,5 km op bedrijfs temperatuur (80 km weg)

850newbie

Citaat van: RRRRR_Ramon op 03-01-2008 20:20:37

Koelvloeistof temperatuur zegt niets over bedrijfstemperatuur, dus inderdaad olietemperatuur. Overigens heb ik geen olietemperatuurmeter maar voor mij is het verbruik, af te lezen op de boordcomputer, een goede indicatie dat de motor zijn ideale werktemperatuur bereikt. Als de motor koud is is het verbruik ook hoog, naarmate de motor warmer wordt zie je het verbruik zakken en dat duurt toch wel minstens 20km.

D-J

Mmm, in mijn optiek is de warmte van de koelvloeistof toch behoorlijk bepalend voor de temp van de motor...ik bedoel, die koelvloeistof word toch opgewarmt door de warmte van de motor...toch?
V70 T-5D

Scooby Doo

Koelvloeistof warmt veel sneller op dan olie. Koude olie is dikker en bijgevolg minder vloeibaar --> slechtere smering. 15 KM zou normaal voldoende moeten zijn, maar met dit koude weer ga ik toch ook voor 20 KM.
Puppy Power!!!

thuur

Citaat van: D-J op 04-01-2008 22:41:39
Mmm, in mijn optiek is de warmte van de koelvloeistof toch behoorlijk bepalend voor de temp van de motor...ik bedoel, die koelvloeistof word toch opgewarmt door de warmte van de motor...toch?

De koelvloeistof is juist om de temp. van de motor niet te hoog te laten worden. Enkel de olietemp. zegt iets over de warmte van de motor.

Gr ;)