Koolmonoxide waarden afkeur APK

Gestart door Richard T5R, 09-05-2009 11:05:54

Vorige topic - Volgende topic

Richard T5R

Bij de apk keuring bleken mijn CO waarden te veel te schommelen bij 2500 toeren. Dit is zowel op benzine als lpg (G3 prins, VSI) het geval.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Volgens de apk keurmeester zou het de katalysator zijn.
Kan het niet gewoon de lambda sonde zijn?
Het scheelt namelijk nogal in prijs...
Km stand is 300.000, lambda sonde is nog nooit vervangen.

Alvast bedankt voor de reacties.

-D©©©L-

Het kan inderdaad ook de lambda sonde zijn. Is met 300.000 sowieso wel aan vervanging toe.

animalT5R

Bij de mijne was dat toen ook zo .
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

Richard T5R

Bedankt voor jullie reacties.
Ga maar beginnen met lambda sonde vervangen en dan weer opnieuw laten meten.

Richard T5R

Lambda sonde vervangen door origineel en het probleem is opgelost. Auto loopt nu ook weer veel strakker. Met name op benzine. Ik had op benzine vaak een wat variërend toerental tussen 2-3000. Dank voor de adviezen.

MichielMaas

Bij mij waren de waarden te hoog bij de laatste APK. 450dkm.  Lambda-converter vervangen bij Mesman. Rijdt nog steeds super en nu met goede uitstootwaarde.  :eusa_dance: en dus verse APK.
Succes

razorx

Heel veel van onze sensors en sondes worden langzaamaan minder boven de 150dkm. Geen error codes want het valt nog binnen de marge.

Dit gaat heel onopvallend:
Je verbruik stijgt geleidelijk aan, valt niet meteen op.
Bij mijn 10 klepper waren de boosdoeners de lambdasonde en vooral de MAP sensor.
Bij de 20 klepper van Saskia was de lambdasensor een boosdoener, naast wat achterstallig onderhoud aan de verdamper.,

Als je deze sensors vervangt neem dan nieuwe en liefst origineel.
Het betaald zich zelf terug door een prettiger brandstofverbruik en een schonere motor.