Lekke koppakking (in memoriam)

Gestart door Kruidenpotje, 15-05-2009 19:00:34

Vorige topic - Volgende topic

Kruidenpotje

Ik heb een 2.0 20V op LPG van 1995 306.000 km.

Af en toe (bij langdurig stationair draaien) loopt de temperatuur van de koelvloeistof naar het rood toe. Inderdaad af en toe want ik sta dagelijks in de file en dan gebeurt er niets. De afgelopen maand is het 3 keer voorgekomen dat de temperatuur opliep en dat er dan ongeveer 0,2 liter koelvloeistof verdwenen is.

Ik ben bij mijn garage geweest (geen 850 expert) en hij heeft een of ander potje geplaatst waar hij aan kon zien dat de koppakking lek zou zijn. Hij heeft vervolgens iets aan de koelvloeistof toegevoegd dat het lek zou kunnen dichten. 2 weken geen problemen gehad maar vandaag liep de temperatuur weer naar het rood. Mijn garageman zegt dat hij niet het gereedschap heeft om het probleem op te lossen.

Denken jullie ook dat het de koppakking is aangezien het oplopen van de temperatuur maar sporadisch voor komt?
Op welke kosten moet ik rekenen voor het vervangen van de koppakking?
Weten jullie iemand die dat voor een goede prijs kan doen?

Alvast bedankt!

reneetje

Wat voor kleur dopje heeft het tankje van je koelvloeistof ?
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

mevita

Het kan ook zijn omdat het maar sporadisch voorkomt dat je thermostaat blijft hangen,

grt mevita

Kruidenpotje

Citaat van: reneetje op 15-05-2009 19:12:50

De dop is grijs....

Kruidenpotje

Citaat van: mevita op 15-05-2009 19:16:03
Het kan ook zijn omdat het maar sporadisch voorkomt dat je thermostaat blijft hangen,

Thermostaat is ongeveer een jaar geleden vervangen, wat me wel opvalt is dat de temperatuur schoksgewijs oploopt (de indicator bedoel ik dan).

mevita

Als hij in het rood loopt springt de koelventilator dan wel aan

koenne

Een beetje garagebedrijf heeft het gereedschap om een koppakking te kunnen testen. Dit is een apparaatje met een vloeistof erin die verkleurd als er uitlaatgas bij je koelvloeistof zit.

Tevens kun je controleren of er druk op je koelsysteem zit. Als de druk te hoog is worden de koelslangen hard door de druk.

Een derde methode waaraan je kan zien dat je koppakking lek is, is witte rook uit de uitlaat. Als de auto met warme motor wit rookt, wordt er koelvloeistof verbrand.

Maar ik zou eerst eens gaan kijken of je nergens gewoon een lekkage hebt, dit is vaak te herkennen aan poeder dat achterblijft of kooltjes. Vooral kijken bij de aansluitingen van de slangen op het blok. En eventueel je temperatuursensor van de motor vervangen, voor aansturing van je koelvin.

LeonW

Citaat van: Kruidenpotje op 15-05-2009 19:17:23

De dop is grijs....

ff goed je dop inspecteren deze sneuvelen nog wel eens, als er scheurtjes inzitten
dan zal je de dop moeten vervangen door een nieuwe deze zijn groen en beter.
Je koelsysteem werkt onder druk dus als die druk afneemt neemt de temp. toe.

Wat het ook kan zijn is dat je radiateur gedeeltelijk verstopt is.
Volvo S70 2.5T

reneetje

Citaat van: Kruidenpotje op 15-05-2009 19:17:23

De dop is grijs....

Het komt vaak voor dat het oude type dop (grijs) ietswat lekt onder hoge druk die het systeem opbouwt, en op deze wijze dus eerder het kookpunt wordt bereikt.

De dop vervangen door de verbeterde versie ( is groen van kleur) en eventueel ook het tankje , mocht deze door de hoge temperaturen vervormd zijn. (tank en doppie kosten dacht ik 35 euro en is en paar minuten werk).
9 van de 10 keer is dit de oorzaak, als je goed kijkt kun je het soms wel zien aan het tankje dat ie gelekt heeft bij de dop.

_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Kruidenpotje

Citaat van: mevita op 15-05-2009 19:25:22
Als hij in het rood loopt springt de koelventilator dan wel aan

Dat weet ik niet zeker, bij de keren dat we het getest hebben (en de temperatuur natuurlijk niet richting rood ging) sloeg de ventilator gewoon aan. Ik heb niet gecheckt toen de temp wel op liep.....

UserID6342

Meest voorkomend wat al reeds gezegd is controleren / nakijken; thermostaat, koelvloeistofreservoir + dop, temp.zender, radiateur, koelfan, aansluitingen slangen.  Persoonlijk denk ik aan thermostaat en temp. zender omdat de temperauur schoksgewijs oploopt zei je en niet vloeiend omhoog gaat.

arjen850

Citaat van: Dirk342 op 15-05-2009 23:29:28
Meest voorkomend wat al reeds gezegd is controleren / nakijken; thermostaat, koelvloeistofreservoir + dop, temp.zender, radiateur, koelfan, aansluitingen slangen.  Persoonlijk denk ik aan thermostaat en temp. zender omdat de temperauur schoksgewijs oploopt zei je en niet vloeiend omhoog gaat.
:eusa_clap:

heb pas een v40 gehad met hetzelfde probleem..
thermostaat ging niet altijd open..
je kunt het testen door de thermostaat te verwijderen,de temp zal dan wel lager blijven maar als het goed is zal hij nooit aan de kook mogen raken..
heel logisch dat de koelvin wel aanslaat,die sensor zit volgens mij voor de thermostaat en dus zal die ook altijd warm ziijn..
raakt hij nog aan de kook dan lijkt het verdacht veel op een lekke koppakking
succes ermee..

gr arjen ;)

arjen850

wat je ook nog kunt controleren is of de radiateur overal even warm wordt,en of al je koel slangen ook even warm aanvoelen..

gr arjen

Kruidenpotje

[/quote]
raakt hij nog aan de kook dan lijkt het verdacht veel op een lekke koppakking
[/quote]

Iemand dan een idee van de indicatie van de kosten als het toch een lekke koppakking is?

UserID6342

PD Dennis850estate even, er zit nog een hele goede Volvo monteur in de kanten van Enschede, maar ben even zijn naam kwijt.  Anders een hele goede optie Christ vd Peijl in Nijmegen.