Ontluchten remmen / koppeling

Gestart door kvcuijck, 29-04-2009 15:55:23

Vorige topic - Volgende topic

Lampje

Klauwen direct vervangen door klauwen van de sloop als ze vastzitten vast ook geen goed idee?

UserID6342

Ikzelf haal niets op de sloop wat met remmen te doen heeft, heel simpel. Je moet zorgen dat de remmen gewoon in orde zijn, je kunt bijna alles 2ehands erop zetten maar naar mijn mening vallen remdelen daar echt niet onder.  Het is niet alleen je eigen veiligheid maar ook die van anderen.

kvcuijck

@thuur: Wat bedoel je precies met open/gesloten circuit?

Als het trouwens echt 500km is voor inlopen bij normaal rijgedrag, dan is het bij mij zeker 1000km met mijn normaal rijgedrag! (Ik rij alleen maar snelweg op tijden dat er geen files zijn en er nauwelijks iemand op de weg is. Kom er ook nog achter dat ik dan meestal van de deur naar de afrit 55km verderop alleen bij de laatste afrit en parkeren mijn remmen gebruik..)

We wachten even af, dan ga ik er nog een keer mee naar dezelfde remmenbank en post ik het resultaat! Zal over een maand ook nog een keer preventief de voorklauwen ontluchten.

Gegroet,

Koen

P.s. Als je zelf onderhoud doet en ziet dat op een gegeven moment de stofhoes versleten is, zou ik de boel uit elkaar halen en gezien de staat van de zuiger beslissen of ik er een nieuw revisiesetje op zou monteren. Als je er op tijd bij bent is er volgens mij weinig mis met alleen een nieuw revisie setje.

UserID6342

Citaat van: kvcuijck op 06-05-2009 11:03:50
Als je zelf onderhoud doet en ziet dat op een gegeven moment de stofhoes versleten is, zou ik de boel uit elkaar halen en gezien de staat van de zuiger beslissen of ik er een nieuw revisiesetje op zou monteren. Als je er op tijd bij bent is er volgens mij weinig mis met alleen een nieuw revisie setje.
Ik hoop toch echt dat ik dan degene die dat doen voor me heb zitten ipv achter me op de weg. Ben het daar absoluut niet mee eens.  Bij remdelen moet je gewoon je verstand gebruiken en wat kapot is gewoon vernieuwen.  Dat reviseren, etc. deden we 25 jaar geleden al, toen was er nog geen ABS, etc. etc.  Met de snelheden die de auto's tegenwoordig rijden is het in mijn opinie volstrekt "not done".  En dan druk ik me nog voorzichtig uit.  Nogmaals op remdelen moet je niet besparen, bezuinigen, etc.  Het is niet alleen jouw veiligheid maar ook die van mij en mijn kinderen.  Dat jij / jullie je eigen te barsten willen rijden, heb ik geen moeite mee.  Maar dat je niet kunt remmen (door gepruts) wel.  En Koen, dit is geen persoonlijke aanval hoor naar jou toe, echt niet.  Ben alleen niet zo goed om het anders te verwoorden.

thuur

Citaat van: Lampje op 06-05-2009 06:47:47
Klauwen direct vervangen door klauwen van de sloop als ze vastzitten vast ook geen goed idee?

Stel, je relais 103 is stuk en je auto valt iedere 10 minuten uit. Haal je dan een "nieuwe" op de sloop? Met dit soort dingen moet je gewoon maximale zekerheid hebben, anders kost het je een hoop tijd en schiet je niets op..

@thuur: Wat bedoel je precies met open/gesloten circuit?

In mijn geval eigenlijk of ik de remklauw los in m'n handen heb of dat ie nog met remslang+olie gemonteerd zit op de auto ;)

Citeer
Als het trouwens echt 500km is voor inlopen bij normaal rijgedrag, dan is het bij mij zeker 1000km met mijn normaal rijgedrag! (Ik rij alleen maar snelweg op tijden dat er geen files zijn en er nauwelijks iemand op de weg is. Kom er ook nog achter dat ik dan meestal van de deur naar de afrit 55km verderop alleen bij de laatste afrit en parkeren mijn remmen gebruik..)

We wachten even af, dan ga ik er nog een keer mee naar dezelfde remmenbank en post ik het resultaat! Zal over een maand ook nog een keer preventief de voorklauwen ontluchten.

Gegroet,

Koen

P.s. Als je zelf onderhoud doet en ziet dat op een gegeven moment de stofhoes versleten is, zou ik de boel uit elkaar halen en gezien de staat van de zuiger beslissen of ik er een nieuw revisiesetje op zou monteren. Als je er op tijd bij bent is er volgens mij weinig mis met alleen een nieuw revisie setje.

Ja, kun je doen. Setjes zijn leverbaar. Via de dealer is een revisiesetje duurder dan een nieuwe klauw bij b.v. Scandcar. Ik heb het ook wel eens gedaan. Een dag liggen klooien omdat het best wel tegenzat en het hele ritueel heb uitgevoerd. Polijsten, honen, etc.etc. Heeft het best lang volgehouden, maar kan gewoon niet op tegen revisieexemplaren.

Schijnbaar wil niemand er zich bij neerleggen dat de levensduur van onze remklauwen beperkt is ???

Gr :eusa_think:

Misha

Misschien eens duidelijk posten wat revisieklauwen nu eigenlijk kosten, dan wordt het snel duidelijk waarom je niet wil aanklooien.
Ik zou er iig niet aan beginnen voor het geld.

Een stofhoesje, ja, die kosten een tientje van ATE en zijn goed te doen, maar ik heb hier ook wel eens foto's gezien van zuigers..  :eusa_eh:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

kvcuijck

Citaat van: Dirk342 op 06-05-2009 12:33:04
Als je zelf onderhoud doet en ziet dat op een gegeven moment de stofhoes versleten is, zou ik de boel uit elkaar halen en gezien de staat van de zuiger beslissen of ik er een nieuw revisiesetje op zou monteren. Als je er op tijd bij bent is er volgens mij weinig mis met alleen een nieuw revisie setje.
Ik hoop toch echt dat ik dan degene die dat doen voor me heb zitten ipv achter me op de weg. Ben het daar absoluut niet mee eens.  Bij remdelen moet je gewoon je verstand gebruiken en wat kapot is gewoon vernieuwen.  Dat reviseren, etc. deden we 25 jaar geleden al, toen was er nog geen ABS, etc. etc.  Met de snelheden die de auto's tegenwoordig rijden is het in mijn opinie volstrekt "not done".  En dan druk ik me nog voorzichtig uit.  Nogmaals op remdelen moet je niet besparen, bezuinigen, etc.  Het is niet alleen jouw veiligheid maar ook die van mij en mijn kinderen.  Dat jij / jullie je eigen te barsten willen rijden, heb ik geen moeite mee.  Maar dat je niet kunt remmen (door gepruts) wel.  En Koen, dit is geen persoonlijke aanval hoor naar jou toe, echt niet.  Ben alleen niet zo goed om het anders te verwoorden.

Dirk,

Eerlijk gezegd vind ik deze gedachte wel heel erg kort door de bocht. Een goede revisie brengt een onderdeel terug binnen tolerantiewaarden en meestal zelfs naar nieuwwaarden of beter (zoals in het geval van bijv. motoren). Een remklauw waarvan de stofhoes gescheurd is en de zuiger voor een groot deel roestig, loont waarschijnlijk geen revisie omdat de revisiedelen + arbeid hoger uitvallen in kosten dan aanschaf van een nieuwe klauw.
Als je daarentegen net een nieuwe klauw op je auto schroeft en een maand later tot de ontdekking komt dat een steentje of iets anders scherps je stofhoes heeft beschadigd, lijkt me dat geen reden om de gehele klauw te vervangen. Het vervangen van een stofhoes is volgens mij dan een prima revisie die weer voor veel kilometers goede remkracht op de blokken garandeert.

Zoals met alle technische zaken: meten = weten. Als na revisie de remmen functioneren binnen specificaties van fabrikant of regelgeving dan is dat gewoon goed!

Zelf ben ik werkzaam binnen de luchtvaart en als we op de "Dirk" manier vliegtuigen zouden onderhouden waren de tickets zo duur dat niemand meer per vliegtuig op vakantie kon gaan..

Een auto moet natuurlijk aan minimale veiligheidsregels voldoen (APK), maar echte veiligheid creëer je m.i. niet door fantastische techniek. Veiligheid is voor 90% toe te schrijven aan de marge* die de bestuurder neemt wanneer hij/zij op de weg zit. Op het moment dat jij dat laatste stukje performance van je remmen nodig hebt om op tijd stil te staan heb je daarvoor al een grote inschattingsfout gemaakt. Of dit nou veroorzaakt is door alcohol, (handsfree) bellen of vermoeidheid doet niet ter zake.

Ga voor jezelf maar eens na hoeveel snelheidsbekeuringen je hebt ontvangen de afgelopen 10 jaar. Iedere km die je te hard rijdt gaat af van de marge die je hebt als er iets verkeerd gaat. Wegen zijn tenslotte voor een bepaalde snelheid ontworpen... (Ojee, met deze opmerking maak ik mijzelf niet populair!)

Heb mijn eigen topic nu al teveel vervuild maar moest dit toch even kwijt ;)

Groet,

Koen

* Marge: lagere snelheid, meer afstand, inschattingsvermogen omgeving (staat wegdek, droog/regen, inschattingsvermogen mede weggebruikers), inschattingsvermogen eigen voertuigbeheersing, inschattingsvermogen capaciteit voertuig (een Porsche met slechte remmen heeft waarschijnlijk nog steeds een kortere remweg dan een V70 met nieuwe ingeremde remmen).

dvanderp

Bij nieuwe remmen die ik ooit kocht zat juist de instructie om ze vét in te remmen. Meerdere keren van 80 á 100 naar vrijwel nul, maar niet stoppen, en dat een keer of twee, drie herhalen. Dan rijden en nogmaals doen.

De rook van de remmen was niet om te harden  :laugh:, maar ik heb daarna nooit problemen met kromme schijven gehad op die auto. Naar het schijnt is het juist slecht om het voorzichtig in te remmen in verband met (te) gelokaliseerde warmteontwikkeling.
Ook is het zo dat kromme schijven eigenlijk niet bestaan, alleen schijven waar materiaal van de remblokken op is afgezet door stilstaan met hete remmen en de rem erop.