aankoop V70 R AWD 1999

Gestart door liebers, 19-05-2009 19:26:38

Vorige topic - Volgende topic

liebers

Dag volvofanaten,

Ik ben van plan om een V70 R AWD aut aan te schaffen met 260K op de teller.
Ik heb begrepen dat er een paar punten van aandacht zijn:
- airco
- aandrijfassen achter
- automaat
- motor/turbo.

Volgens de boekjes heeft hij keurig netjes zijn onderhoudsbeurten gehad, maar hoe kan ik checken of de bovengenoemde punten in goede conditie zijn en er dus voorlopig geen hoge onderhouds/reparatienota's te verwachten zijn?

Graag wil ontvang ik een paar tips om zelf een eerste indruk te kunnen vormen van de technische staat van de auto. Indien eerste indruk goed genoeg is wil de auto wel een aankoopkeuring laten ondergaan.

Alvast dank voor jullie reacties/tips

Marc
(al trotse bezitter van een 245 se '91)
V70R   AWD LBP 1999
V60D6 Black 2014
Alfa Romeo Spider IV rood 1992

-D©©©L-

Rudi

De 4 zaken die je opnoemt zijn [in mijn geval dan] juist de sterkste onderdelen van de hele V70RAWD.

Zelfs de voorste aandrijfassen hebben het bijna 2 ton uitgehouden.[330pk]

Ik zou zo'n auto alleen kopen als er een nieuwe aandrijflijn onder zou zitten,tw voorste HO,cardan as,visco koppeling en de achterste HO.
Dr.Go-Fast...

elianmars

Citaat van: Rudi op 19-05-2009 19:47:19

Ik zou zo'n auto alleen kopen als er een nieuwe aandrijflijn onder zou zitten,tw voorste HO,cardan as,visco koppeling en de achterste HO.

Of je gooit die zooi er onderuit, als de prijs verder ok is  ;)

Wibren

Zoals Rudi al aangaf, bij een AWD zijn bepaalde onderdelen belangrijk, namelijk de haakse overbrenging, cardanas en visco koppeling. Achter differentieel hoor je eigenlijk nooit iets over  :) en staat ook niet echt bekend dat ie vaak stuk gaat, het is namelijk gewoon een achter differentieel van een 960.

Voor de rest is het zo dat de airco vroeg of laat een keer kapot kan gaan  :-\  Als de auto goed is onderhouden moet die kilometerstand geen probleem geven, maar aangezien de auto ook al 10 jaar oud is is het verstandig om toch een bedrag achter de hand te houden voor eventueel achterstallig onderhoud.
1997 V70R ex-AWD: Trackday driver

Eric Kubbe

De punten die je aangeeft zijn inderdaad de meest voorkomende gebreken welke naar voren komen.
De aandrijf assen hebben zwaar te lijden als de banden voor en achter veel verschil in slijtage vertonen.
Dit is iets wat je in de gaten moet houden. De airco is een bekend probleem bij volvo.
Als de prijs er naar is zou ik niet te lang twijfelen en in calculeren dat je deze onderdelen een keer moet vervangen. Het is en blijft een bijzondere uitvoering.

993GT2

Even een, wellicht overbodige, totaal andere vraag mbt je mogelijke aankoop;

Heb je een AWD nodig of ben je net zo goed 'geholpen' met een V70 R met alleen FWD?
De specifieke probleemgebieden van een AWD zijn hier op het forum links en rechts uitvoerig te lezen en als je het niet echt nodig hebt kun je toch ook een FWD zoeken?
535d / 993 GT2 / 888 SP5 / 998R / 1198s / S4Rs

gerritjan

ik zelf heb er ook een van 1999 325000 gelopen heb uit voorzorg de achterste as er tussen uit gehaald [was niet nodig ]maar het scheelt ook nog brandstof heb ik al vernomen[verbruik dan ;D] voor de rest geen problemen tot nu toe
gr ger
ger

Scooby Doo

Ik heb zelf een V70 R AWD MY'00 met de 265PK en de AT-5.
Dit rijdt schitterend.  8) Geen wielspin, beter bochtengedrag, ....
Het probleem dat ik ervaren heb is de Electronische gasklep (ziekte), en ik heb de AT-5 ook stuk gehad (deels eigen schuld).
Qua verbruik is het zeer afhankelijk van de trajecten die je doet, zit je in de stad zuipt ie ongeveer 20 liter (FWD 14-15) op de snelweg tegen 120-140 doet ie het dan weer stukken beter dan m'n FWD (8,5-9,5 t.o.v. 9-10,5).
gemengd gebruik levert op dat ze ongeveer even veel willen drinken (10-11L).

De betrouwbaarheid van het hele AWD gebeuren is sterk afhankelijk van het rechtervoetje.

suc6
Puppy Power!!!