filter/ droger vervangen

Gestart door Peer ke, 12-05-2009 20:41:32

Vorige topic - Volgende topic

Peer ke

Hallo,

Ik heb m'n 850 al zo'n 3 jaar en de filter/ droger van de airco nog nooit vervangen. Het onderdeel is niet erg duur en ik kan erbij. Het betekent wel dat al het koudemiddel eruit gaat neem ik aan? Is dit vloeibaar of gasvormig? Verder kan ik het interieurfilter vervangen denk ik? Waar zit dit?

gr. Peer

Theostek

De interieurfilter zit in de motorruimte onder de voorruit, bijrijders kant ingebouwd.

Citaat van: Peer ke op 12-05-2009 20:41:32
Hallo,

Ik heb m'n 850 al zo'n 3 jaar en de filter/ droger van de airco nog nooit vervangen. Het onderdeel is niet erg duur en ik kan erbij. Het betekent wel dat al het koudemiddel eruit gaat neem ik aan? Is dit vloeibaar of gasvormig? Verder kan ik het interieurfilter vervangen denk ik? Waar zit dit?

gr. Peer

Je gaat toch niet zomaar het systeem laten leeg lopen in de openlucht?   :eusa_naughty: precies hetzelfde als dat motorolie in de rioolput wordt geloosd.  :police:
De GWP (Global Warning Potential) van het koudemiddel R134a heeft een GWP van 1430. Een kilootje laten ontsnappen betekent, is hetzelfde als 10.000 km rijden in een middenklasser en help je heel goed mee aan het milieu (broeikaseffect)  :eusa_hand:

Je vraagt vloeibaar of gasvormig?

Fase verandering vindt alleen plaats als er warmte wordt toegevoegd, hierop verandert ook de druk in het systeem.
Tot 21 °C is het koudemiddel gasvormig.
Laat het koudemiddel op verstandige en verantwoorde manier uit het systeem halen.

De interieurfilter zit ingebouwd in de motorruimte onder de voorruit bijrijders kant.
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Peer ke

Ik ben rioleur, ik zal het verantwoord afvoeren ;). Gasvormig tot 21 gr dan moet de aircoboer dit gwoon doen. Ik dacht dat het wellicht gewoon opgevangen kon worden en naar de mileustraat kan. Thanks voor de info :laugh:

Theostek

Nee Peerke dat kan niet gewoon opgevangen worden ook niet in vloeibare vorm, koudemiddel is een condenseerbaar gas wat verandert bij druk en temperatuur.
Het kan in drie fasen voorkomen gas, vloeibaar, of  als vaste stof, dit heeft dan weer te maken met het tripelpunt en kritische punt.
Het kritische punt van R134a is 101 °C en de kritische druk is 40 bar.

Liber0

Een goede aircoboer pompt het eruit ... je vervangd je filter droger... en je krijgt het later weer gefilterd terug

met evt een beetje extra zodat je systeem weer circa 750 gram vloeistof bevat om goed te werken

Theostek

Citaat van: Liber0 op 02-06-2009 03:54:23
Een goede aircoboer pompt het eruit ... je vervangd je filter droger... en je krijgt het later weer gefilterd terug

met evt een beetje extra zodat je systeem weer circa 750 gram vloeistof bevat om goed te werken

Mooi niet, koudemiddel dat wordt afgezogen valt onder vervuild koudemiddel en mag niet hergebruikt worden, de filters wat op service stations staan of recycle units zijn ervoor bestemd om vocht of lekstop middelen op te vangen om deze gereedschappen te besparen van vervuiling/verstopping.
Koudemiddel is al vervuild als kontrast vloeistof is toegevoegd en krijg je er niet uitgefilterd..

Henida

Citaat van: Liber0 op 02-06-2009 03:54:23
Volgens mij gaat er 825 gram in.
Heb het recent laten vervangen.
Gr. Frans