Problemen met koelsysteem [OPGELOST]

Gestart door Pennyfield, 27-03-2009 01:43:13

Vorige topic - Volgende topic

Pennyfield

Hallo allemaal,

Ik ben sinds vorig jaar zomer een blije eigenaar van een mooie witte 850 uit 1994 en ondanks wat kleine probleempjes die ik dankzij de forumtips snel kon tackelen, ben ik toch een heel tevreden eigenaar.

Sinds een paar maanden kamp ik echter met het raadselachtige probleem dat ik voornamelijk op lange ritten veel koelvloeistof verlies.  Ik heb al meerdere onderwerpen op dit forum bekeken en volg de vele adviezen graag op maar nu zit ik even vast en zou ik jullie om advies willen vragen.  Hieronder even een opsomming van mijn bevindingen en hetgeen er is vervangen/gedaan.

De auto: 850 E2 uit 1994 op LPG

• Koelvloeistof is schoon
  • Geen sludge en/of smurrie aan de peilstok of oliedop
  • Geen zichtbare lekkage onder de auto, wel rond de dop bij het expansievat
  • Temperatuurmeter staat strak op 3 uur (en blijft ook normaal staan, de motor wordt niet abnormaal snel warm)
  • Radiateurslangen zijn snel "stijf" en "hard" maar als ik het goed heb begrepen is dit bij alle 850's het geval (hoge druk)
  • Koppakking is juli 2008 vervangen incl afvlakken en persen
  • Waterpomp is juli 2008 vervangen
  • Radiateur is 6mnd na het vervangen van de koppakking vervangen (zat verstopt)
  • Expansievat + dop zijn vervangen
  • Geen foutmeldingen in OBD1
  • Als ik na de lange rit de motorkap open ontsnapt er veel lucht (druk) uit de dop op het expansievat, dit gaat gepaard met veel stoom.  Ook dit gebeurt niet altijd, maar wel 9/10 keer bij lange ritten (>40km)
  • Bij stationair draaien met geopend expansievat zijn er geen bellen zichtbaar. Bij meer toeren begint er wat te stromen maar geen overstroming.
  • Ruimte bij kachelradiateur is droog

Ik denk zelf dat het vervangen van de waterpomp nu een logische vervolgstap zou zijn aangezien ik elders heb gelezen dat "een kapotte lager" dit euvel soms kan veroorzaken.  Ik ben zelf echter a-technisch op autogebied en laat het "echte" werk over aan een goede vriend en monteur. 

Ik stel alle hulp en advies op prijs!

Rik "Pennyfield"

UserID6342

Ik denk persoonlijk dat de koppakking dus voor jan met de korte naam is vervangen, aangezien je zelf al aangeeft dat je radiateur dichtzat.  Een kapotte koppakking komt bij een 850 niet zoveel voor.  Verder is het zo een beetje lastig te zeggen wat er aan de hand is, maar het klinkt mij niet als vreemd in de oren.  In de dop (groen neem ik aan) zit een klep die bij een te hoge druk het systeem laat afblazen.  Dit kan gepaard gaan met koelwaterverlies, maar hoeft dus niet.  Als ik het verhaal zo lees, doet de auto eigenlijk precies wat hij moet doen en is er dus eigenlijk niets aan de hand.  Vraag anders een lid, met verstand van zaken, bij jou in de buurt anders even om te kijken.

elianmars

Waterpomp zou heel goed de boosdoener kunnen zijn. Heb het bij mijn diesel ook gehad. Koelvloeistofverlies en in eerste instantie nergens lekkage te zien.

Sándor01

Citaat van: Dirk342 op 27-03-2009 07:08:50
Ik denk persoonlijk dat de koppakking dus voor jan met de korte naam is vervangen, aangezien je zelf al aangeeft dat je radiateur dichtzat.  Een kapotte koppakking komt bij een 850 niet zoveel voor.  Verder is het zo een beetje lastig te zeggen wat er aan de hand is, maar het klinkt mij niet als vreemd in de oren.  In de dop (groen neem ik aan) zit een klep die bij een te hoge druk het systeem laat afblazen.  Dit kan gepaard gaan met koelwaterverlies, maar hoeft dus niet.  Als ik het verhaal zo lees, doet de auto eigenlijk precies wat hij moet doen en is er dus eigenlijk niets aan de hand.  Vraag anders een lid, met verstand van zaken, bij jou in de buurt anders even om te kijken.

Lat die rotte koppakking nou precies datgeen zijn waar ik dus mooi last van had! Bij het starten was er een hele mooie witte walm uit de uitlaat!
The car I've always wanted and now I have it. I rule!

pwassink

Citaat van: Sándor01 op 27-03-2009 22:35:52
Citaat van: Dirk342 op 27-03-2009 07:08:50

Lat die rotte koppakking nou precies datgeen zijn waar ik dus mooi last van had! Bij het starten was er een hele mooie witte walm uit de uitlaat!

Dat werd ook niet gezegd, alleen dat het niet vaak voorkomt, zelden eigenlijk,
jij had dus blijkbaar gewoon pech..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

arjenT5R

wieltje rechts voor dr af vogelen en ff kijken of je ergens in die buurt koelwater ziet liggen
ruikt zoetig smaakt zoetig...

beginnende kachel radiateur zou ook eventueel nog kunnen
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Pennyfield

Even een korte update,

Afgelopen weekend dacht ik even dat het probleem was opgelost door wat slangklemmen beter aan te draaien maar helaas blijf ik nog steeds koelvloeistof verliezen.

Aankomende week (nouja, wanneer mijn vriend de monteur er tijd voor kan vrijmaken) zal het e.e.a. worden nagekeken.  Men wil nu (ook vanwege mijn verzoek om zo goedkoop mogelijk te houden) eerst de boel op druk zetten om zo naar zichtbare lekkages te zoeken. Tot op heden kan ik niets zien dus blijft het gissen.  Als de druktest niets oplevert wil men toch de koppakking vervangen.   

Ik hou jullie vanzelfsprekend op de hoogte, alvast bedankt voor alle tips en reacties!

rolvio

heb ook een lekkage aan mijn koelsysteem. na meting bleek het niet de koppakking te zijn, men dacht toen aan de waterpomp. vandaag zou de auto voorzien worden van een nieuwe waterpomp en distributie. ach ja je hebt dan toch alles los...maar de waterpomp bleek het ook niet te zijn, uiteindelijk bleek het de aansluiting naar de kachelradiator te zijn en dat wordt morgen verholpen. zo kan het dus ook.

b0nkolok

Citeereerst de boel op druk zetten

Dat lijkt me beslist prioriteit hebben.
Mijn ervaring..... de radiateur sprong open en de koelvloeistof -gelukkig nog niet echt heet- spoot als een fontein omhoog. Radiateur klapte open, kapot  :'(.
Maar jij hebt er al een nieuwe in laten zetten....  :eusa_shifty:
Dan idd de de thermostaat en waterpomp checken. Je weet dat de temp.meter lang op 3 uur blijft. Die is gemoduleerd en gaat pas echt naar hogere uren als het behoorlijk onaangenaam heet wordt onder je kap.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

Pennyfield

Na bijna een maand even een final update!

Het verlies van koelvloeistof en de abnormaal hoge druk in het systeem zijn hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een fabricagefout in de koppakking aldus het oordeel van verschillende experts waaronder de Volvo dealer. 

Het scenario (zoals we nu kunnen bedenken) is als volgt:
Het "foutje" in de pakking zorgde er eerst voor dat de druk dusdanig hoog opliep dat de koelvloeistof er via het expansievat werd uitgeblazen.  Na het vervangen van het expansievat en de dop was de pakking zelf het zwakste punt geworden met als gevolg dat het bij de cylinder weglekte (dit laatste was niet te zien omdat het tijdens het rijden nagenoeg direct werd verdampt).  Als de auto na een rit werd stilgezet liep er tevens wat koelvloeistof terug de cylinder in met als gevolg dat de auto na het starten de eerste paar 100 meter beroerd liep (alsof ik minder cylinders had...)

Vandaag of morgen komt er een nieuwe, originele koppakking op en hoop ik mijn geliefde auto weer terug te krijgen. De Fiat Punto leenwagen ben ik best wel een beetje zat ;)

Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken en de vele reacties!

Groetjes,

Rik "Pennyfield"

thuur

Laten we hopen dat dit het is. Geef je over een maandje weer een update?

Gr ;)

Pennyfield

Citaat van: thuur op 20-04-2009 12:15:16
Laten we hopen dat dit het is. Geef je over een maandje weer een update?

Gr ;)

Zoals gevraagd, hier toch nog even een update aangezien dit verhaal nog een staartje heeft gekregen:

Zoals je aan mijn bericht van 20-4 wel kon merken was ik dolblij dat ze "ein-de-lijk" het probleem hadden gevonden en keek ik al uit naar het moment dat ik mijn auto weer gefikst en wel mee naar huis mocht nemen.  Niets was minder waar...

De volgende dag kreeg ik te horen dat er na een "uitvoerige inspectie" toch een gat/scheur in de cylinderkop was aangetroffen en dat deze te groot was om te repareren.

Als oplossing droeg men aan om een nieuwe motor te plaatsen en gelukkig was er ook snel een gevonden. Het werk aan de auto heeft hierna even stil gelegen omdat 1 van de 2 bruggen in de garage defect was gegaan en, aangezien ik een "tussendoortje" ben gingen betalende klanten even voor.

Half mei was het dus eindelijk zover. De garage een nieuwe brug en ik een nieuwe(re) motor.

Veel tijd om te juichen was er alweer niet, omdat de nieuwe motor zo lang op de plank had gelegen waren er enkele rubbers compleet vergaan en dus moesten deze eerst worden vervangen.  Vandaag kreeg ik echter te horen dat naast de rubbers ook de olieschrapers het werk niet meer naar behoren deden en dat er een andere (2e donor) motor in zou moeten en dat dit nog erg lang zou gaan duren.

Om van al het gedonder af te zijn heb ik, mede op aanraden van mijn vriend de monteur, besloten om een andere auto te kopen en dus hoop ik vanaf morgen de eigenaar te zijn van een mooie rode 855 uit '95. Ruim een jaar jonger en met wat meer comfort dan de oude sedan en met 4k op teller. De ruil is 1 op 1 dus de oude sedan voor de wat nieuwere estate. 

Nu maar hopen dat ik voorlopig zonder al te veel noemenswaardige problemen kan verder rijden.  Sinds vorig jaar ben ik besmet met het "roffelisme" en ondanks de vele kosten en gedoe met mijn eerste roffel ben ik er toch enorm over te spreken en wil ik vooralsnog even niets anders.

Tot zover mijn update.  Thuur had gelijk dat er toch nog een vervolg op is gekomen. Bijna correct in de tijd ook trouwens ;)

Greetz,

Rik "Pennyfield"

V70D

Succes met je nieuwe roffel, hopelijk met een gezonder hart :) :)