Blauwe rook!Cilinderkop reviseren?

Gestart door Arjanestate, 14-07-2009 09:31:05

Vorige topic - Volgende topic

Arjanestate

Hallo, vanmorgen begon mijn auto (2.5-10V uit `95) behoorlijk te roken in de file. Het lijkt erop dat ie behoorlijk wat olie er door gooit. Stationar doet het ie niet maar als je een beetje gas geeft komt er een aardige wolk uit de uitlaat. Hij doet het ook zo maar ineens, alfgelopen week ging het gewoon goed in de file.

Stel dat het eventueel nodig is dat de cilinderkop er af moet om dit euvel te verhelpen, wat zou het vervangen van de klepzittingen gaan kosten? Als ie er toch af is kan ik dit gelijk wel laten doen.

Ik heb net even gekeken in de pauze, ik zag op de site dat de carterontluchting nog wel eens verstopt kan zitten en zo te zien verbruikt hij de olie door de carterontluchting.
Maar mijn vraag blijft staan: wat kost het laten vervangen van de klepzittingen van deze auto? Wie kent er een goed adresje?
854 T-5 ROOD 1994

thuur

Eerst carterdruk controleren (grofweg: oliedop los op de vulopening, dop moet stilliggen en zelfs iets aangezogen worden bij gasgeven). 'Danst' de dop dan gewoon de carterventilatie geheel reinigen of vervangen (zie Sticky in Onderhoud).

Dan: als vuistregel nooit meer olie vullen dan halverwege MIN en MAX. Meer zuipen onze blokken snel op. Helpt niets aan je probleem, maar wel handig om te weten als je met olie aan de gang gaat.

Mocht je daarna nog last hebben zou ik het blok eens flushen (spoelen). Ook de oliekeuze kan invloed hebben op roken en/of olieverbruik.

De 10V is een probleemloze motor, het enige wat ze doen is soms sludge opbouwen bij de peilstok en bij een rustige rijstijl gaat de olieafscheider snel dichtzitten.

Gr ;)

Arjanestate

Hallo thuur,

carterdruk is in orde, de dop blijft mooi liggen.
welke olie beveel je me aan? half-, of vol synthetisch? Voor het flushen van de motor, moet ik forté gebruiken?

gr. Arjan
854 T-5 ROOD 1994

thuur

Tja, in het boekje staat 10W40. Dat lijkt me dus de beste keuze :D

Sommige blokken doen het beter op 5W40, en sommige op minerale of half-synth. 10W40. Kwestie van proberen.

Ja, Forte is aan te raden. Er staan zat flush-verhalen hier, lees die maar eens door voor wat ervaringen ;)

Gr 8)