Vervangen Homokineet

Gestart door harroschoon, 18-06-2009 15:05:46

Vorige topic - Volgende topic

harroschoon

Wanneer ik door een bocht heen ga dan hoor je een ratelent geluid bij het rechter voorwiel. Bij de dealer hadden ze het er al over dat er een scheurtje zat in de beschermhoes, alleen had ik er toen geen tijd voor om de auto daar heen te brengen en is het nu wat in de vergetelheid geraakt.

betekend dit dat nu alle vet er uit is gelopen en dat de hoes moet worden vervangen met nieuw vet?

Zo ja is dat iets wat je zelf ook kunt doen, zonder bijzondere technische kennis?

Alvast bedankt..

UserID6342

Je hebt dus een ralle homokineet.  Is niet zo gek veel werk, maar je moet wel een beetje kunnen sleutelen.  Belangrijker bij dit soort klussen is het juiste gereedschap.

FGG

Onze Mazda heeft hetzelfde. Een ratelend geluid als je een bocht maakt, rechtuit niets aan de hand. Is geen APK-afkeur en kan ie heel oud mee worden. Echter, als de hoes gescheurd is moet dat uiteraard wel ff gefixed worden.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

harroschoon

Ja, ok. Als ik hem namelijk weer naar de dealer moet brengen kost het me weer een vermogen, dus ik wil het het liefst zelf doen.. Is het redelijk makkelijk om zelf de hoes te vervangen en opnieuw te vullen met vet?

FGG

Citaat van: harroschoon op 18-06-2009 16:14:46
Ja, ok. Als ik hem namelijk weer naar de dealer moet brengen kost het me weer een vermogen, dus ik wil het het liefst zelf doen.. Is het redelijk makkelijk om zelf de hoes te vervangen en opnieuw te vullen met vet?

Smerig klusje en een handigheid voor de ashoes.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

volvoc70T5

Dopje 36 ben je nodig om de homokineet los te halen..
daarna maak je de schokbreker onderin los van de wiellagerbehuizing.. en dan trek je hem er zo uit (mits hij niet knettervast zit in het wiellager)

daarna is het een kwestie van of de homokineet loshalen en dan een nieuwe hoes eromheen zetten.. (let op borgringetje!!)
Of... je gebruikt een soort van "spreider" om een hoes over de homokineet heen te trekken..
wat vet erin en klaar..dan nog even monteren en dan kun je er weer tegenaan..

elianmars

Citaat van: FGG op 18-06-2009 16:46:40

Dus blijven de handen van Harro schoon? Nee!  ;D ;D

harroschoon

Citaat van: volvoc70T5 op 18-06-2009 18:52:29
Dopje 36 ben je nodig om de homokineet los te halen..
daarna maak je de schokbreker onderin los van de wiellagerbehuizing.. en dan trek je hem er zo uit (mits hij niet knettervast zit in het wiellager)

daarna is het een kwestie van of de homokineet loshalen en dan een nieuwe hoes eromheen zetten.. (let op borgringetje!!)
Of... je gebruikt een soort van "spreider" om een hoes over de homokineet heen te trekken..
wat vet erin en klaar..dan nog even monteren en dan kun je er weer tegenaan..

Super! Het zal vast wel lukken... Ik belde vandaag nog met de dealer, hij zei "oh, maar als je nu al een ratelend geluidje hoort dan zijn misschien al de lagers stuk..." We zullen zien..

Citaat van: elianmars op 18-06-2009 20:30:32
Citaat van: FGG op 18-06-2009 16:46:40

Dus blijven de handen van Harro schoon? Nee!  ;D ;D

Lol :P daar hebben we zeep voor he ;-)

Freakybaby

Citaat van: harroschoon op 18-06-2009 21:54:52

Duidelijk nog nooit een homokineet(hoes) vervangen  ;D Pak wat handschoenen of heel veel tijd om te schrobben  :eusa_whistle:
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

harroschoon

Je houd voor jou ook niks geheim he ;-) Handschoenen rocks!

-D©©©L-

Citaat van: Freakybaby op 19-06-2009 08:09:15
Citaat van: harroschoon op 18-06-2009 21:54:52

Duidelijk nog nooit een homokineet(hoes) vervangen  ;D Pak wat handschoenen of heel veel tijd om te schrobben  :eusa_whistle:

Goede zeep en de nodig schrob ervaring helpt ook.   :)

harroschoon

komt vast wel goed. volgende week maar es even proberen...