Scheur in slang...

Gestart door 850Tim, 16-06-2009 21:44:34

Vorige topic - Volgende topic

850Tim

Tijdens het repareren van de startmotor kwam ik dit tegen......
Slang zit op gasklephuis.

phonepic >:(

Gaat dit ook ten koste van het vermogen en van het verbruik?
Laatste tijd loopt tie niet meer zo zuinig als voorheen (lees: zuipt nu nog meer ;) )

Tijdens vol acceleratie slaat de turbodrukmeter helemaal naar rechts, tot scheiding wit/zwart, daarna zakt ie iets terug naar links....
Simply the best.......

mehn

Tijd voor een nieuwe anders sta je binnenkort stil.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

850Tim

Ow, is het zo drastisch.
Simply the best.......

Ludo

Citaat van: 850Tim op 16-06-2009 21:56:02
Ow, is het zo drastisch.

tijdens acceleratie blijft dit geen scheurtje, maar word het een gat...   ;D

het kost je dus inderdaad vermogen.

mehn

Als ie scheurt dan zuigt de motor valse lucht waardoor ie afslaat. Haal maar eens 1 van de intercoolerslangen los als de auto loopt ;)

XC60 D4 AWD:

Johann

Citaat van: Ludo op 16-06-2009 21:57:24
Ow, is het zo drastisch.

Nee, het blijft een scheur...  ;D ;D

willemc70

Citaat van: Johann op 16-06-2009 21:58:36
Citaat van: Ludo op 16-06-2009 21:57:24
Ow, is het zo drastisch.

Nee, het blijft een scheur...  ;D ;D

Scheur of gat maakt niet uit. Wat zal gebeuren is je verliest druk en een hoeveelheid lucht dus zal er inverhouding te veel brandstof in gespoten worden waardoor de wagen minder goed of zelfs slecht gaan lopen tot een punt dat de motor gewoon afslaat.
Willem
'98 C70 AT4
RICA remap
Omgekeerde IC pijpen Zwaardere wastegate actuator Eibach verlagings veren zoekende naar een 18T

mehn

Citaat van: willemc70 op 17-06-2009 20:34:21
Scheur of gat maakt niet uit. Wat zal gebeuren is je verliest druk en een hoeveelheid lucht dus zal er inverhouding te veel brandstof in gespoten worden waardoor de wagen minder goed of zelfs slecht gaan lopen tot een punt dat de motor gewoon afslaat.

Ik denk eerder dat het andersom is. Je zuigt valse lucht aan die niet door de LMM is gemeten -> veel te veel lucht en veel te weinig brandstof.

Ik heb het zelf ook gehad met een andere intercoolerslang; hoe meer gas ik gaf (gasklep verder open) hoe meer de auto inhield. Uiteindelijk sloeg de auto af en dat is midden op de A2 met een automaat niet echt handig :P

XC60 D4 AWD:

volvoc70T5

eerder te weinig lucht ivm de turbo niet op druk kan komen omdat alle druk via dat gat weglekt..
dus teveel brandstof..
stagionair is natuurlijk een ander verhaal daar kan de motor dan weer teveel ongemeten lucht krijgen..

combinedforces

Ik heb iets gehad dat erop leek, en dan doet ie 't echt niet meer. Pijp schoot los en ik was blij dat ik 500 meter haalde. Vervangen dus!

willemc70

Citaat van: mehn op 17-06-2009 20:39:40
Citaat van: willemc70 op 17-06-2009 20:34:21

Ik denk eerder dat het andersom is. Je zuigt valse lucht aan die niet door de LMM is gemeten -> veel te veel lucht en veel te weinig brandstof.

Ik heb het zelf ook gehad met een andere intercoolerslang; hoe meer gas ik gaf (gasklep verder open) hoe meer de auto inhield. Uiteindelijk sloeg de auto af en dat is midden op de A2 met een automaat niet echt handig :P
Maakt ook niet veel uit eind effect is stil langs de weg.
Willem
'98 C70 AT4
RICA remap
Omgekeerde IC pijpen Zwaardere wastegate actuator Eibach verlagings veren zoekende naar een 18T

850Tim

Gisteren een nieuwe slang besteld en vandaag aan eind van de middag er even opgezet. Meteen de gasklep eraf gehaald en schoongemaakt, die overigens redelijk schoon was, een klein beetje zwarte aanslag verwijderd met reinger.

Anyway, wat een verschil :eusa_dance:

De turbodrukmeter slaat weer helemaal naar rechts, tot net op het zwarte en blijft staan. Met de kapotte slang zakte de druk zelfs een stuk weg.

Hij blijft keihard door trekken en de overboost is weer serieus voelbaar. Bij overboost gaat de meter nog iets verder naar rechts. Dat ik dit niet eerder gemerkt heb is me een raadsel, "je raakt er aan gewend" zal ik maar zeggen.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik soms moeite had om bv een 2.0 TDI tje zoek te trekken, maar dan dacht ik "zal wel een chippie in zitten" :P

Het oude beessie doet het weer als vanouds. Zit me net te bedenken dat in Goes (sept. 2008?) op de rollenbank de PK's mij eigenlijk een beetje tegen vielen, dacht 193 op de wielen....... :eusa_doh:

Wat heeft de gasklepstandsensor (potentiometer) voor een functie?
Simply the best.......

mehn

Citaat van: 850Tim op 18-06-2009 21:43:56

Die meet de stand van de gasklep ;D

En geeft vervolgens aan de ECU door hoeveel gas je geeft. De ECU zorgt er dan voor dat de injectoren de juiste hoeveelheid benzine inspuiten die bij de hoeveelheid lucht past die de motor ingaat doordat jij de gasklep opent met je rechter voet.

XC60 D4 AWD:

850Tim

Citaat van: mehn op 18-06-2009 22:01:04
Citaat van: 850Tim op 18-06-2009 21:43:56

Die meet de stand van de gasklep ;D

:eusa_doh:

Ok, duidelijk.
Thanx.
Simply the best.......