raar probleem met starten/ startmotor. Dood punt?

Gestart door killhorst, 25-01-2009 03:47:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

killhorst

Ik heb sinds 4 maanden een vreemd probleem. Het is nu drie keer opgetreden. Als ik start (sleutel in stand 3) dan gaan er wat lampjes uit maart er gebeurt niets. De startmotor gaat niet rond. Wel hoor ik wat tikjes en klikjes maar er draait niets. Bij de tweede keer heeft de ANWB me naar huis gebracht. De garage heeft het nageken en kan niks vinden. Die hebben een vaag verhaal dat een warme startmotor veel stroom nodig heeft en een koude accu weinig kan leveren.

Deze week was het weer (op tankstation tijdens lange rit). Heb erop getikt maar dat hielp niet. Heb toen de auto een stukje heen en weer bewogen in de vierde versnelling en tegelijk de sleutel in stand drie gedraaid. Toen begon de startmotor weer te draaien. Daarna koppeling ingedrukt en gestart met startmotor.

Mijn conclusie is dat bendix wel werkt maar dat de startmotor in een soort dood punt blijft staan en als ik hem dan iets weet te verdraaien dat ie het dan wel weer doet. kan dit?

Iemand enig idee waar ik het moet zoeken? nb. is niet startonderbreker want dan zou de motor starten en weer afslaan door afknijpen brandstof.

bedankt, rene

Lampje

Klopt. Het piekamerpage dat je accu kan leveren is blijkbaar lager geworden, maar je accu geeft blijkbaar nog wel voldoende voltage.

Wat je kan doen, voordat je start, is even 30 seconden je dimlicht aanzetten. Je geeft je accuplaten dan de kans om enigszins op te warmen en een hoger startamperage te leveren.

Het wordt tijd voor een nieuwe accu, een volgende vorstgolf overleeft hij misschien niet :-\

Zodra je klaar bent om te starten, uiteraard wel even het dimlicht uitschakelen!

Marc O.

Zijn de koolborstels van de startmotor niet gewoon versleten?
...The Nile isn't just a river in Africa...

LeonW

Volvo S70 2.5T

thuur

Bendix die vastzit of versleten borstels/lagers van de startmotor. Gewoon laten reviseren.


Gr 8)

JayJ

Massapunt kan ook beetje loszitten, al 3x gehad na demonteren van verschillende versnellingsbakken. Niet helemaal goed vastgezet, ook dan maakt de startmotor rare tikjes maar draait hij niet rond. Mocht het dit zijn is het een goedkope oplossing.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

V70geRwin

Citaat van: thuur op 25-01-2009 13:08:56
Bendix die vastzit of versleten borstels/lagers van de startmotor. Gewoon laten reviseren.


Gr 8)

Die had mijn vriendin laatst ook een keer (Bendix). Even goed aan de auto trekken vooruit/achteruit hielp toen om het los te laten schieten en toen deed hij het weer vanouds. Het is bij een keer gebleven.

killhorst

Ben een stap verder. Of juist niet. Vandaag nieuwe startmotor ingebouwd. Hij deed het helemaal niet meer!! stond dus vast in de garage terwijl ik dacht na een half uur zonder problemen weg te rijden. Uiteindelijk maar weer oude startmotor teruggezet. Die deed het de laatste dagen wel. Toen deed hij het weer. Nieuwe startmotor op de grond op jumpstarter aangesloten en die doet het ook.

Alles doorgemeten en startmotor heeft spanning enzo.

2 opties blijven over: relais of contactslot.  Onder de zekeringskast blijken er drie dezelfde relais te zitten waarvan er een voor het starten is. Dealer gevraagd om vervangend relais maar die hadden ze niet in voorraad. Gaan nooit kapot. De andere 2 relais zijn van mistlampen en alarm. Heb nu twee relais verwisseld en de auto start. Weet niet wat het nu niet doet...

Maar de auto starte de laatste 4 dagen ook al. Als die het nu blijft doen dan is dat toch het relais geweest...

al met al al een dure grap tot dusver. 100 euro arbeidsloon en een nieuwe startmotor die ik waarschijnlijk niet terug kan brengen omdat die apart is besteld.

En wellicht sta ik morgen weer stil. Volgende optie lijkt dan preventief contactslot vervangen want er valt ook weinig door te meten aan een auto die het meestal doet. Een garage kan het daarom niet vinden en ze hebben mij verteld dat het beter is om onderdelen één voor één te vervangen totdat hij het doet dan uren te steken in onderzoek als er niets te zien of te meten valt.

Enne, heeft iemand nog een nieuwe startmotor nodig? er zit een jaar garantie op. :evil:

UserID6342

Klinkt dan ook eerder als slechte massa of gaar maakrelaistje.. die zou je zo uit kunnen wisselen, dat is zo te proberen.  Contact slot (elec. gedeelte) kan ook maar is, als je geen andere klachten hebt, niet echt waarschijnlijk.  Zou het eerst in de massa en relaistjes zoeken nu als ik jou was.

Raoul

Citaat van: Lampje op 25-01-2009 09:01:41
Klopt. Het piekamerpage dat je accu kan leveren is blijkbaar lager geworden, maar je accu geeft blijkbaar nog wel voldoende voltage.

Wat je kan doen, voordat je start, is even 30 seconden je dimlicht aanzetten. Je geeft je accuplaten dan de kans om enigszins op te warmen en een hoger startamperage te leveren.

Het wordt tijd voor een nieuwe accu, een volgende vorstgolf overleeft hij misschien niet :-\

Zodra je klaar bent om te starten, uiteraard wel even het dimlicht uitschakelen!

Hier heb ik nog nooit van gehoord.........


Waar ik mee zou beginnen omdat de storing af en toe optreedt is aan de draad op de startmotor (aansturingsdraad) een extra draad maken. Met deze draad,die je wegfrommelt op een plek waar t geen kwaad kan,kun je in noodgevallen toch starten. Lukt dit dan evengoed niet, dan kun je het contactslot en startrelais uitsluiten.

Dan zit het probleem of in de plusbedrading vanaf de accu, of de massapunten.

NB: Let goed op als je start met het nooddraadje! Versnelling neutraal, op de handrem, en natuurlijk contact aan.

Yilmaz Tosun

Citaat van: killhorst op 30-01-2009 22:35:37

2 opties blijven over: relais of contactslot.  Onder de zekeringskast blijken er drie dezelfde relais te zitten waarvan er een voor het starten is. Dealer gevraagd om vervangend relais maar die hadden ze niet in voorraad. Gaan nooit kapot. De andere 2 relais zijn van mistlampen en alarm. Heb nu twee relais verwisseld en de auto start. Weet niet wat het nu niet doet...

De auto starte de laatste 4 dagen ook al. Als die het nu blijft doen dan is dat toch het relais geweest...

Een startmotorrelais in zekeringkast is er niet en heeft er nooit in gezeten, contactblokje achter cont.slot kan wel stuk zijn. Deze is vrij simpel te verv. en is niet zo duur, je kunt het proberen.

suc6...

killhorst

Probleem lijkt inmiddels opgelost en even voor anderen die ook met dit probleem kampen. Ik heb dus de relais in de zekeringenkast verwisseld (ik had er drie waarvan twee voor functies die inmiddels uitgebouwd zijn en die allemaal hetzelfde waren).  standaardauto's hebben één relais in die kast.

Sinds dat moment heeft het startprobleem zich niet meer voorgedaan. Dus als je de sleutel omdraait en er gebeurt helemaal niets of pas na tientallen seconden en je accu is vol dan kan je startrelais kapot zijn. Je vindt hem door in het instructieboek te kijken of op de plattegrond van je hoofdzekeringkast (dus die voorste kleine, driehoekige kast en niet die grote rij met kleine zekeringen dat bij je voorraam zit maar diegene aan de kant van je motor).

killhorst

Even een update. Na een half jaar kwam het probleem weer terug. enige herkenbare leek warmte te zijn/droogte.

De eigen volvogarage kwam er niet uit, ik niet, beungarage ook niet. Auto naar de dealer in Zeist gebracht. Hadden mazzel omdat hij het net op dat moment weer even niet deed. Stonden daarna binnen 10 minuten weer buiten. Het kabelschoentje van de aansturing van de relais (dus draadje stuurslot starmotor) was geoxideerd. Stekkertje is vervangen en nu start hij elke keer.

Als dat blijft dan is dat dus de oorzaak geweest....... Ben blij maar baal ook dat het zo'n klein probleem was terwijl er al zoveel tijd en geld in zit. Zat ondertussen al te overwegen om een andere auto te kopen....

enne, iemand nog een nieuwe startmotor nodig?

Ronald21

garages en dealers jullie moeten echt iets gaan doen aan jullie analyse kennis (troubleshoot)

swap untill you drop is kostbaar voor de klant

en nee je kunt geen 5 auto's per dag (goed) doen

mvg

Ronald