Volvo 850 T-5 2nd Life

Gestart door Quincy2003, 09-12-2009 16:27:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Quincy2003

Na al ruim twee jaar in het bezit te zijn van een mooie rode 850 T-5 heeft een bijna dood  :angel: ervaring mij er toch toe doen bewegen hier ook maar een Weblog te starten.

Eerst een stukje geschiedenis. Sinds 10-10-2007 ben ik in het bezit van een bordeaux rode 850 T-5 uit 1995. Met mijn toenmalige leeftijd van 23 had ik toch al wat Volvo's gereden;

Een rode 142 DeLuxe met Polaris-velgen,


Een blauwe 245 op LPG


En een witte 440 1.7.


Hierna heb ik een jaar een Alfa 155 gereden, maar deze toch maar ingeruild toen ik een mooie 854 T-5 tegenkwam met 218.000 op de teller. Mijn vriendin was toch wat angstig voor een auto met 'zoveel' kilometers :eusa_doh:, maar na een proefrit, waarin een 'balletje' verontschuldigend aan zijn blonde passagier uit moest leggen waarom zijn nieuwe Porsche Cayman voorbij werd gereden door een 12 jaar oude Volvo, was ze toch om.



Zo troffen we haar aan bij de verkoper

Na twee maanden kon ik me echter al melden bij de keerring-club, na terugkomst van vakantie bleek dat krukaskeering aan de versnellingsbak-zijde het begeven te hebben. Verder heb ik de afgelopen twee jaar de onsteking vernieuwd, de accu, dynamo en carterventilatie vervangen, xenon ingebouwd en 17" velgen gemonteerd. Ook is de auto voorzien van een CarPC-systeem met 1-DIN klapscherm.

Maar twee maanden geleden begonnen de zorgen. Ik was de maanden ervoor al voorzichtig een beetje aan het rondkijken naar een V70, aangezien we sinds een aantal weken een pup over de vloer hebben. Nog niks kunnen vinden waarop ik de 850 wilde inruilen. Toen de auto bijna op moest voor de APK begon het. Blauwe rookwolken bij het starten, onregelmatig lopen, allemaal net een maand nadat de carterventilatie vervangen was. Ik bleef overdruk in het systeem houden. Diagnose van de garage was waarschijnlijk de zuigerveren. We hebben hem toen eerst geflushd, en dat leek twee weken lang de uitkomst te zijn, totdat hij weer begon te roken. Nog maar eens een compressie test gedaan, en wat bleek; Alle cilinders mooi op 11 behalve cilinder 1, die zat op 7. Na gekeken te hebben met de endoscoop bleek er een flinke kras te zitten in de cilinderwand van cilinder 1.

En toen moest ik een besluit nemen; euthanasie of donorhart. Omdat ik voor het geld wat de transplantatie me zou kosten eigenlijk geen andere auto kon kopen, en al helemaal geen vergelijkbare, toch maar voor het laatste gekozen. Marc van ET had nog een blok liggen wat er pas 40.000 km op had zitten sinds revisie, dus dat is het geworden. Morgen krijg ik de auto terug van de garage met een nieuw hart, nieuwe distributie en waterpomp. En omdat ik er nu dus nog wel een paar jaar in zal rijden, maken we toch maar een weblog met de veranderingen die nog op stapel staan.

To do lijst:
-Auto ophalen 10-12-2009  :eusa_dance:
-Sierstuk monteren wat ik  bij het blok gekregen heb.
-Bumper, strips onder de koplampen en spiegelkappen opnieuw spuiten
-Nog een heleheoop  meer waar ik nu niet op kom.
-Stickers plakken die van Volvo-Plaza zijn binnengekomen.
-Hart van de grill zwart of antraciet spuiten.
-Velgen na de winter laten spuiten of poedercoaten. Zit te twijfelen tussen licht- of donkergrijs
-Van de zomer nieuwe remschijven en blokken. Zit te twijfelen tussen Brakemax, Brembo Max en CTF
-Nieuwe nummerplaten
-Kilometertellertandwieltje (3x woordwaarde) vervangen
-Volvo 850 Forum nummerplaathouders
-Veerpootbrug
-Het 1Din klapscherm van de CarPC inruilen voor een 2-DIN oplossing. (80% done)

Het sierstuk wat erop moet komen


En de stickers


Terwijl ik m'n PC aan het doorspitten ben voor foto's, kom ik erachter dat ik nog helemaal geen foto's heb van de auto in de huidige staat.  :eusa_wall: Van het weekend meteen maar even maken (als het weer meezit)
Volvo 440 --> Volvo 245 --> Ford Courier --> Alfa Romeo 155 --> Volvo 850 T-5 Het gaat weer de goede kant op!

thijsj

Goede keus van het donorhart zou ik zeggen ;) Veel plezier en nog veel veilige kilometers na de 'restauratie' dan! :)

Jeff

Mooi verhaal en suc6 met de auto :)
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

sean850

nou we zijn benieuwd, heb je misschien nog een mooie foto van de auto ook.

Goed dat je hem weer tot leven hebt gebracht  ;D

hathü

Met dat blok met die km stand kun je er nog heel lang plezier aan beleven. :eusa_clap:

walter leever

Ook voor zo'n beslissing gestaan,en ook ik heb toen besloten dat 't leven verlengd (blok gereviseerd moest worden )  ;)

Tot nog nog geen spijt van gehad,blijven gewoon fantastische wagens  :eusa_clap:

Nou ongeveer 60.000 km. ;D




Jeff

Mooi kleurtje, heb zelf de wat donkere kleur ervan! Ben benieuwd naar je foto's hoe die er nu bij staat. ;)
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

Quincy2003

GVD. De garage belde op; de keerring tussen de koppelomvormer en motor zou vanochtend binnen moeten komen, maar deze was er pas 's middags.  :eusa_wall: Morgen is de nieuwe datum.  :eusa_pray:

Het klopt wel wat ze zeggen, de laatste loodjes wegen toch wel het zwaarst. Ik ben de auto nu al een maand kwijt en ben nu ondertussen al twee maanden met dit probleem bezig. Ik wil rijden! :eusa_shifty:
Volvo 440 --> Volvo 245 --> Ford Courier --> Alfa Romeo 155 --> Volvo 850 T-5 Het gaat weer de goede kant op!

Quincy2003

Hij is terug  :eusa_dance:. We hadden nog wel even wat opstartproblemen. Heb hem vrijdagavond opgehaald, en zaterdag bleek de oliedruksensor te lekken. Deze vervangen, en nu hebben we weer een goedlopende, niet lekkende en niet rokende roffel.

Heb helaas nog geen foto's kunnen maken (plus hij moet echt nodig gewassen worden :eusa_shifty:), maar die komen er aan. Eerst nog een paar kilometer rijden.
Volvo 440 --> Volvo 245 --> Ford Courier --> Alfa Romeo 155 --> Volvo 850 T-5 Het gaat weer de goede kant op!

KMvrtr

Gefeliciteerd!
Kan me zowel financieel als emotioneel voorstellen dat je voor een donorhart bent gegaan.

Veel fijne kilometers toegewenst!  :)

Quincy2003

#10
Zooo...

Ondertussen weer een half jaar verder.....
Het blokje loopt nog steeds super.  :eusa_dance: Ik wilde afgelopen maandag "even" m'n thermostaat vervangen. Normaal is dit inderdaad maar een "even" klusje, maar bij mij wilde de bout die het dichtst bij het blok zit niet meewerken. Boutje dol.  :eusa_wall: De hele boel maar weer vast geschroefd, en twee nieuwe boutjes besteld. Als deze binnen zijn de oude maar even uitboren. Zo wordt een simpel klusje weer een hele operatie.

De voornaamste twee redenen dat ik het afgelopen half jaar niet zo veel aan de auto heb geklust heb zijn; het weer, ik heb geen verwarmde garage tot mijn beschikking, en buiten aan de straat sleutelen met -5 is nou ook niet mijn hobby.

Reden 2 is dat ik, toen het eindelijk mooi weer werd, ik m'n kruisband heb afgescheurd. Twee jaar terug gebeurde dit bij mijn rechterknie, nu is mijn linker aan de beurt. Ondertussen loop ik weer als vanouds, maar door m'n knieën hurken gaat nog steeds niet.

Maar nu verder aan het topic. Ik zou nog wat foto's posten van de huidige staat. Bij deze;






Foto's zijn gemaakt met m'n telefoon, binnenkort een paar maken met de DSLR.

Verder zijn er ook flinke vorderingen geboekt met het CarPC Project. Heb de hardware en software nu draaien, het komt nu op afwerking aan.

Zo zit het er in. Laptop ligt onder de stoel. Een collega van me heeft m'n radio ondertussen gehackt, en tussen het frontje en de headunit zit nu een lange kabel, en het werkt nog steeds  :eusa_clap:. De radio headunit komt waarschijnlijk in het dashboardkastje, en het frontje op de plek van de asbak.







Vadis in de auto.





Verder is het mogelijk om via ODBII data in Centrafuse te importeren, deze worden dan ook op het scherm weergegeven. Hier moet ik nog even een kabel voor bestellen.

Ook leuk: Als ik m'n HTC nu aansluit via USB, wordt en m'n telefoon opgeladen, en ik heb via het touchscreen toegang tot internet.

Meer foto's volgen.
Volvo 440 --> Volvo 245 --> Ford Courier --> Alfa Romeo 155 --> Volvo 850 T-5 Het gaat weer de goede kant op!

mehn

Citaat van: Quincy2003 op 25-05-2010 20:39:28
Foto's zijn gemaakt met m'n telefoon

...en niet zichtbaar achter een login.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Quincy2003

Citaat van: mehn op 25-05-2010 20:44:55
Citaat van: Quincy2003 op 25-05-2010 20:39:28
Foto's zijn gemaakt met m'n telefoon

...en niet zichtbaar achter een login.

Excuses, aangepast
Volvo 440 --> Volvo 245 --> Ford Courier --> Alfa Romeo 155 --> Volvo 850 T-5 Het gaat weer de goede kant op!

razorx

Hey Quincy,
Ik zie nu pas je weblog.

Sterkte me je blessures. Ik weet er helaas alles van.

Ik zal je weblog met belangstelling en plezier volgen.

Groeten,
Yits.